Keskinorjan valloitus

Aloittaja Hespannari, 15.06.19 - klo:20:56

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tarkoitus on käydä rouvan kanssa katsomassa sekä peikkotie että Geirangerin vuono.  1.7 starttaa Uumajasta reissu ja eka yö rohkeasti Trondheimissä.  Onko hyviä vinkkejä heittä matkalle?  Nähtävyyksiä on kyllä ja majoitukset on bookingin kautta varattu.  Takoitus on olla Tukholman lautalla 6.7 illalla - viimeistään eli lyhyt reissu ja paljon kilsoja :)  Toivoisin kommentteja missä kannattaa pysähtyä tai mikä kannattaa ohittaa kaasu pohjassa.  Aikataulu on tiukka mutta uskoisin tuollaisen 300 km taittuvan ihmettelyssä - miten kivet voi olla noin korkeita???? kun oma kullankallis koti on täällä pohojos-pohojammaan lakeuksilla. Kaikki kommentit luetaan.... :) 
Dream 250 -64
CB 350 twin -77
Z 650 -81
Z 1000 st -80
ER 5  -98
Z 1100 st -84
250 cross  -
GTR 1000 -86
GTR 1000 -88
FJR 1300 -02
ST 1100 -94
ST 1100 -98

Onhan siellä maisemaa vaikka kuinka!

Atlantic Ocean Road ja se peikontie ja tietenkin Geiranger ja Dalsnibba...  ja lukematon määrä eripituisia tunneleita sadasta metristä seitsemään kilometriin... rd11
Varokaa lampaita!

Ipe

Viime vuoden Lofoottien valloitus meni kyllä säiden puolesta pyllylleen. Satoi lähes koko ajan.  Tuulet sulki siltoja, ja oma Pannarikin koki kovia tuulen voimasta :(   Jospa tällä kertaa saa nauttia myös maisemista ja vähän kohtuullisemmista keleistä. 
Dream 250 -64
CB 350 twin -77
Z 650 -81
Z 1000 st -80
ER 5  -98
Z 1100 st -84
250 cross  -
GTR 1000 -86
GTR 1000 -88
FJR 1300 -02
ST 1100 -94
ST 1100 -98

Mulla ollu hyvä tuuri, kun oon ollu 4 - 5 kertaa Norjassa ei oo koskaan satannu, ajannu etelästä pohjoiseen, kerran on Nordkapissa jäämereltä tullu saderintama jonka alta ajoin karkuun.Tänään illalla Turusta - Tukholmaan ja huomenna viuh ! ja vauh !  rd11 läpi Ruåtsin Drammenin lähelle Emma Gasthusiin yöpymään. Vähän noi säätiedotukset nyt näyttää et tälläkertaa saan sadetta, ainiin kyllä on kerran sadetta saatu ,kun tultiin muutama vuosi sitten lofooteilta, mut sade tuli vasta Ruåtsin puolella :)

Hiukan aikaa kulunut, mutta tässä lyhyt kertomus Norja - Geiranger - Suomi  matkasta 30.6 - 6.7.  Matkapäivän eka etappi Vaasaan, ja onneksi satoi vasta lähellä satamaa.  Muitakin matkalaisia kahdella pyörällä oli liikkeellä.  Laivan tultua Ruotsiin, olikin vastassa pilkkopimeää ja hiukan kosteaa... Holmsund eka yöpyminen. Aurinko helli aamulla matkalaisia - kilometrejä oli runsaasti, joten matkaan piti rientää heti aamusta. Trondheim oli määränpäänä.  Ruotsin puolella oli tietöitä, jonoja ja odotusta.  Matka eteni kuitenkin suunnitellusti, kun oikeaa kättä vähän väänteli sopivissa paikoissa. Puolipilvistä ja ehkä hiukan normaalia matalammat lämpötilat vastassa Norjan puolella. Satamakaupungissa sopivasti liikennettä, majoituspaikkana toimi asuntola, josta yksi huone oli varattu matkalaisille.  Aamusella lähtö kohti etelää, Oppdal - ja maisemahissillä ylös.  Ei kai tarvitse mainita, että vettä tuli ihan esterin p...stä aamusta.  Ainut kuiva hetki sattuikin sopivasti Oppdalin hissireissuun.  Huipulta näkikin, että huippuja peitti vielä lumi.  Samalla saimme ensi kosketuksen lampaisiin.  Pikainen ruokailu (joku hyvä ruokapaikka) ja matka jatkui kohti Trollstigeniä, yöpyminen oli varattu Valldaliin.  Haasteelliseksi ajamisen teki jatkuva sade, kylmyys, yllättävän huonokuntoinen tie!! Ja vielä autoilijoiden suuri määrä.  Kipuaminen oli yhtä tuskaa, kun visiiri oli huurussa, jos avasi visiirin, jäätävä vesisade tuli silmille... Ja tottakai, kun tie on kapea ja matkajuhta vaatii kääntösädettä, niin tarkkailu vastaantulijoista piti olla tiedossa ennen mutkaa...  Jospa olisikin ollut kuiva tie ja lämmintä - niin taittaminen olisi ollut nautinto - mutta aina ei paista aurinko :( Pikainen pysähtyminen, kuvia ja kävelysillalla käytiin liki juoksuvauhdilla :).  Sitten nopeasti turistirysästä matkaan, kylmää oli.  Valldaliin päästiin, ja meillä oli koko talo käytössämme. Ystävällinen emäntä kävi avaamassa meille ovet ja kaarsi Teslallaan seuraavaan omistamaansa majapaikkaan. Teslat on Norjassa yritykselle jotenkin verotuksellisesti tuettuja.  Milloinkahan meillä??  Noo, meillä ei olekaan sähkö ihan kotimaista - vielä.  Illalla katseltiin säätietoja, huolestuneena... Lumihiutaleita aamusta ???  Aamu meni pakatessa, sadepuku rouvalle päälle heti lähteissä.  Oma varustus, kahdet hanskat ja yhdet kintaat valmiina.  Valldalista lähtee lautta Eidsdaliin, ja lautta oli 100 NOK pyörältä.  Kyselin, mitä on vastassa kun lähdemme kiipeämään.  Lauttakuski sanoi että 600 - 800 m korkeudessa on lumi maassa...  Hiukan jännitti, mutta kun oltiin lähdetty - niin edetään... Todentotta, lumiset maisemat oli edessä - tie onneksi sula ja lumisade muuttunut vesisateeksi.  Geirangerin vuono on kyllä syystä kuvatuimpia Norjan kohteita.  Uutta tietoa tuli, että asukkaat elävät pelon vallassa, tsunami voi olla kylän tuho lähitulevaisuudessa.  Jatkoimme matkaa ja aurinkokin alkoi pilkistämään pilvien välistä.  Seuraava yöpyminen oli varattu Lillehammeriin, joten ramppa kalakattaan ja matkaan.  Huoneisto oli jonkinmoinen yhdistelmä matkustajakotia ja urheiluseuran ylläpitämää majoitustarjontaa.  Ikkunat ei järin tiiviitä olleet ja lattia oli vinossa.  Muuten ihan ok paikka.  Tottakai, tutustuttiin hyppyrimäkeen, ei kuitenkaan käyty huipulla. Kotimatka alkoi lähestyä ja mietimme vaihtoehtoja.  Lautta Tukholma Turku oli turkasen kallis, olihan paras lomakausi meneillään.  Päätös oli, että mennään Ruotsiin ja katsotaan mistä löytyy makuusija.  Skellefteå oli määränpää, aika hiukonen ajaa, mutta kun aamusta lähtee niin on illalla perillä.  Pilviä väisteltiin, liki sateeton päivä - paitsi illalla lähestyessämme majoitusta.  Odoteltiin huoltamon katoksen alla, että suurin sateesta oli tullut alas.  Sitten matkaan.  Majoitus oli hotelli, ihan ok, mutta pyöräparkki olikin hukassa - löytyi kuitenkin autoparkki. Viimeinen loman matka-aamu alkoi varhain, Haaparannan lautta odotti, ja illalla oltiinkin kotikonnuilla. Väsyneinä, mutta kokemuksia roppakaupalla.  Enää ei matkata Norjaan - se maa on vettä täynnä....
Dream 250 -64
CB 350 twin -77
Z 650 -81
Z 1000 st -80
ER 5  -98
Z 1100 st -84
250 cross  -
GTR 1000 -86
GTR 1000 -88
FJR 1300 -02
ST 1100 -94
ST 1100 -98

Powered by EzPortal