Outoa nypytystä

Aloittaja MTS, 13.09.18 - klo:12:01

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Olen uusi jäsen tällä foorumilla ja heti olisi kysyttävää. 50 vuotta olen ajanut moottoripyörillä, mutta tämänkaltaista ilmiötä en ole ennen tavannut kuin tässä ST1300 -08 pyörässä jonka tulin hankkineeksi tänä kesänä. Kun ajaa 3 tai 4 -vaihteella noin 3000 - 3500 kierroksen lukemia niin pyörä "nypyttää" omituisesti. Tuntuu vähän siltä kuin epätasapainossa oleva rengas mutta ilman pystyliikettä. Frekvenssi on muutaman kerran sekunnissa. Mutta siis vain näillä kahdella vaihteella, ei 2. vaihteella eikä 5. vaihteella. Ja renkaat ovat pyöreät ja tasapainossa. Otin perän irti ja se toimii ihan hyvin. Samoin kardaani näyttää hyvältä. Luulisi, että moottorivika tuntuisi samalta kaikilla vaihteilla ja taas vaihdelaatikossakin on eri vaihteiden rattaat samoilla akseleilla. Jos jonkun vaihteen rattaissa olisi vaurioita niin kai se tuntuisi pienemmilläkin kierroksilla. Kaikki sylinterit tuntuvat käyvän ja kone vetää hyvin. Onko tässä laitteessa joku anturi tai säätö joka tunnistaa millä vaihteella ajat ja vaikuttaa sitten käyntiin? Tärinä ei siis ole riippuvainen nopeudesta vaan kierrosluvusta ja käytetystä vaihteesta.

Epätietoinen kysyy

 thumbsup1 Listastasi puuttui takajousituksen säädöt; itse vaimennuksen (käsipyörä) ja paluuvaimennuksen (ruuvarilla).
Minulla on mielikuva, että vuosia sitten ihmettelin samaa ja kokeilin säätöjä. Ruuvailin ja ajoin välillä. kunnes kuvittelin
löytäneeni syyn. Säätöjen pitäisi olla jollakin lailla balanssissa kuorman suhteen, en osaa sanoa miten.

Kova paluuvaimennus muistaakseni nypytti enemmän.

Ehkä moista kannattaisi kokeilla, itselläni molemmat noin 70% täysistä. bittebitte

hojare
tee se nyt, huomenna voi olla.....

Kannattaa samalla katsoa myös jousen esijännityksen säädön (käsipyörä) hydraulinesteen määrä. Näyttävät hyvin usein häviävän jonnekin. Omassa ja kaverin pyörässä sai kiertää viitisentoista napsua ennen kuin alkoi ottaa kiinni. Järjestelmän nesteen täyttö on vain 10 minuutin juttu ja sen jälkeen otti kunnolla kiinni ensimmäisen napsun jälkeen.

Ei tällä välttämättä ole mitään tekemistä alkuperäisen ongelman kanssa, kunhan tuli muuten mieleen...

Kiitos vinkistä, tutkin takajousen säätöjä.
t. MTS

Lainaus käyttäjältä: himoski - 16.09.18 - klo:18:09
Kannattaa samalla katsoa myös jousen esijännityksen säädön (käsipyörä) hydraulinesteen määrä. Näyttävät hyvin usein häviävän jonnekin. Omassa ja kaverin pyörässä sai kiertää viitisentoista napsua ennen kuin alkoi ottaa kiinni. Järjestelmän nesteen täyttö on vain 10 minuutin juttu ja sen jälkeen otti kunnolla kiinni ensimmäisen napsun jälkeen.

Ei tällä välttämättä ole mitään tekemistä alkuperäisen ongelman kanssa, kunhan tuli muuten mieleen...



Miten tuo täyttö/nesteen tarkastus tehdään takaiskariin? Mennyt multa ainakin ohi. Pari kertaa hiukan säätänyt tässä vuosien varrella kyllä ja säätö toimii.
Tausta peileistä näkyy vain taakse jäänyttä elämää,,,ja sen minkä sade kastelee,niin DRY VODKA kuivaa...

Lainaus käyttäjältä: himoski - 16.09.18 - klo:18:09
Kannattaa samalla katsoa myös jousen esijännityksen säädön (käsipyörä) hydraulinesteen määrä. Näyttävät hyvin usein häviävän jonnekin. Omassa ja kaverin pyörässä sai kiertää viitisentoista napsua ennen kuin alkoi ottaa kiinni. Järjestelmän nesteen täyttö on vain 10 minuutin juttu ja sen jälkeen otti kunnolla kiinni ensimmäisen napsun jälkeen.

Ei tällä välttämättä ole mitään tekemistä alkuperäisen ongelman kanssa, kunhan tuli muuten mieleen...
Moi! Kerro hyväänen lisää, kuinka lisätään nestettä takaiskariin?

Totta Mooses, takajousen säädöillä nypytys vaimeni. Ei poistunut kokonaan, mutta havaittavissa määrin heikkeni. Oireet siis vähenivät, mutta mikä lienee varsinainen taudin syy. Onko iskari vaihtokunnossa vai onko ilmiö heijastuma aivan jostain muualta. Yleensä ei omistamissani Hondissa ole ollut mystisiä, "sielukkaita" vikoja joita saa jahdata. Pari vanhaa ilmajäähdytteistä BMW:tä on kyllä totuttanut niihin.

Lainaus käyttäjältä: uusipanisti05 - 17.09.18 - klo:21:33
Lainaus käyttäjältä: himoski - 16.09.18 - klo:18:09
Kannattaa samalla katsoa myös jousen esijännityksen säädön (käsipyörä) hydraulinesteen määrä. Näyttävät hyvin usein häviävän jonnekin. Omassa ja kaverin pyörässä sai kiertää viitisentoista napsua ennen kuin alkoi ottaa kiinni. Järjestelmän nesteen täyttö on vain 10 minuutin juttu ja sen jälkeen otti kunnolla kiinni ensimmäisen napsun jälkeen.

Ei tällä välttämättä ole mitään tekemistä alkuperäisen ongelman kanssa, kunhan tuli muuten mieleen...
Moi! Kerro hyväänen lisää, kuinka lisätään nestettä takaiskariin?

Muistaakseni tein tämän ohjeen mukaisesti: https://www.st-owners.com/forums/threads/st1300-pre-load-fluid-replacement.106715/page-6 ja page-7 -sivuilta kuvineen. Kun säiliön on täyttänyt ensimmäisen kerran, niin on hyvä vääntää kerran täysin kiinni ja takaisin auki jotta neste menemään perille asti sekä sen jälkeen vielä kerran tarkistaa täyttö.

Lainaus käyttäjältä: himoski - 21.09.18 - klo:15:43
Lainaus käyttäjältä: uusipanisti05 - 17.09.18 - klo:21:33
Lainaus käyttäjältä: himoski - 16.09.18 - klo:18:09
Kannattaa samalla katsoa myös jousen esijännityksen säädön (käsipyörä) hydraulinesteen määrä. Näyttävät hyvin usein häviävän jonnekin. Omassa ja kaverin pyörässä sai kiertää viitisentoista napsua ennen kuin alkoi ottaa kiinni. Järjestelmän nesteen täyttö on vain 10 minuutin juttu ja sen jälkeen otti kunnolla kiinni ensimmäisen napsun jälkeen.

Ei tällä välttämättä ole mitään tekemistä alkuperäisen ongelman kanssa, kunhan tuli muuten mieleen...
Moi! Kerro hyväänen lisää, kuinka lisätään nestettä takaiskariin?

Muistaakseni tein tämän ohjeen mukaisesti: https://www.st-owners.com/forums/threads/st1300-pre-load-fluid-replacement.106715/page-6 ja page-7 -sivuilta kuvineen. Kun säiliön on täyttänyt ensimmäisen kerran, niin on hyvä vääntää kerran täysin kiinni ja takaisin auki jotta neste menemään perille asti sekä sen jälkeen vielä kerran tarkistaa täyttö.
Hyvä hyvä. Kerrotko vielä mitä öljyä laitoit, hydrauli, vai? vai oliko ne tuossa ja mikä viskositeetti? Takarengas kait ilmassa, saako sen ilman jotenkin pois ja tuliko mäntä helpolla ulos, rikkomatta tiivistettä? Olipa melko uutta asiaa.

Lainaus käyttäjältä: uusipanisti05 - 21.09.18 - klo:20:29
Lainaus käyttäjältä: himoski - 21.09.18 - klo:15:43
Lainaus käyttäjältä: uusipanisti05 - 17.09.18 - klo:21:33
Lainaus käyttäjältä: himoski - 16.09.18 - klo:18:09
Kannattaa samalla katsoa myös jousen esijännityksen säädön (käsipyörä) hydraulinesteen määrä. Näyttävät hyvin usein häviävän jonnekin. Omassa ja kaverin pyörässä sai kiertää viitisentoista napsua ennen kuin alkoi ottaa kiinni. Järjestelmän nesteen täyttö on vain 10 minuutin juttu ja sen jälkeen otti kunnolla kiinni ensimmäisen napsun jälkeen.

Ei tällä välttämättä ole mitään tekemistä alkuperäisen ongelman kanssa, kunhan tuli muuten mieleen...
Moi! Kerro hyväänen lisää, kuinka lisätään nestettä takaiskariin?

Muistaakseni tein tämän ohjeen mukaisesti: https://www.st-owners.com/forums/threads/st1300-pre-load-fluid-replacement.106715/page-6 ja page-7 -sivuilta kuvineen. Kun säiliön on täyttänyt ensimmäisen kerran, niin on hyvä vääntää kerran täysin kiinni ja takaisin auki jotta neste menemään perille asti sekä sen jälkeen vielä kerran tarkistaa täyttö.
Hyvä hyvä. Kerrotko vielä mitä öljyä laitoit, hydrauli, vai? vai oliko ne tuossa ja mikä viskositeetti? Takarengas kait ilmassa, saako sen ilman jotenkin pois ja tuliko mäntä helpolla ulos, rikkomatta tiivistettä? Olipa melko uutta asiaa.

Mäntä työnnettiin tikulla mahdollisimman syvälle, eli pakettia ei siis pureta. Sitten vain apteekin pruutalla hydrauliöljyä sisään niin paljon kuin menee. Paikat kiinni ja kierretään vielä käsipyörästä kerran tiukalle, että neste painuu perille asti, sitten auki ja toistetaan vielä kerran täyttö. Ei tuossa tosiaan mene kuin 10-15 minuuttia.

24.09.18 - klo:15:57 #10 Viimeisin muokkaus: 24.09.18 - klo:16:00 käyttäjältä uusipanisti05
Kiitos neuvoista. Laitoin tänään tuon kuntoon, ajoa en ole vielä suorittanut. Purin koko sylinterin oli valkoista vaahtoa sylinterissä. Vaihdoin o-renkaan mäntään en tiedä olisko tarvinnut mutta euron sijoitus kumminkin. Ilmeisesti vesi oli värjännyt öljyn. Lukkorenkaan poisotto on kyllä visainen juttu,sain kumminkin. ainakin paikallaan nyt tuntuu hyvältä, vai että huoltovapaa. Kuvasta poiketen sylinteri oli irti kokonaan pyörästä.

No nyt on ajettu ja takajousitus on hyvä. Parani huomattavasti esim. vakaus pyörä tuntuu jämäkältä, olispa tiennyt aiemmin, että nesteet katoaa.Minullakin oli enää puolet säädöstä jaljellä. Siis jäykkyyttä ei saanut, kun puolet maksimista.

Sama juttu mullakin, oli vajausta aika paljon nyt toimii kunnolla.
Kiitoksia vinkistä helppo homma tosiaan tehdä.

Mikae

Powered by EzPortal