Tonnisatanen sylki vedet pihalle

Aloittaja Wisa, 01.07.18 - klo:21:06

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

No en tiedä taas tuon kanssa. Vaihdoin lauantain ratoksi siihen öljyt ja suodattimen. Oli ensimmäinen vaihto huono-onnisen euroopanreissun jälkeen,
joten olin kyllä pahuksen utelias, onko paljonkin metallinhohtoa vanhassa öljyssä. Sehän olisi indikoinut ikävämpää moottorivauriota. Mitään poikkeavaa ei onneksi näkynyt, paitsi
ehkä poikkeuksellisen liruksi mennyt ja palaneen hajuinen vanha öljy.

Savutus käynnistyksessä loppui. Taidan jatkaa ajamista ja seurata, viekö se öljyä. Moitteettomasti se kyllä toimii. Ihan huvikseni en viitsi aukoa sylinterinkansia. Ei muuta kovaa ajoo :)
Ei oo pitkiä matkoja, on vain vääriä vehkeitä.

Mulla myös hiukan pölläyttää käynnistettäessä, jos pyörä seissyt pitempään. Ei ole haitannut menoa, kuluttaa öljyä 0.5-1 l / 5000km riippuen ajotavasta. Kyllä kone on lujaa tekoa, jos ajelit sillä muutaman kilsan ilman vesiä !

Olis kiva vetää johtopäätöksiä omaa pyörää ajatellen, kun tietäis paljonko pyörillä on ajettu, minkäkin vian ilmaannuttua.

Juu, eipä oo tullut mainittua. Tuossa mun vekottimessa on nyt 96000 mittarissa.
Ostaessa 2012 mittarilukema oli 39000. Kilometrit eivät tunnu vaikuttavan tekniikkaan mitenkään, ulkoasu vain hieman nuhraantuu matkan kertyessä
ja siihenkin voi aika pitkälti itse vaikuttaa. Nokkahihnan vaihdoin siihen kolme vuotta sitten, koska remmin ikä alkoi hirvittää, mutta ei vanhakaan
mitenkään korppuuntuneelta tuntunut.
Ei oo pitkiä matkoja, on vain vääriä vehkeitä.

Yritin tuossa etsiä paljonko minun 1100:lla oli ajettu, kun vesiletku poksahti 10 v sitten matkalla Passo di Stelviolle siellä liki huipulla. Nestettä tuli reilusti pois ja vaikka sitä sinne toki sisään työnsin ja nilkutin Garmisch Partenkircheniin 150 km, piti koneremontti sitten tehdä, kun kansi meni ja männänrenkaat samassa hässäkässä. Muistelisin kilometrejä olleen kuitenkin reilut 130 tkm mittarissa. Muutenhan tuo on todella luja pyörä, mutta joskus kannattaa ottaa ja vaihtaa kaikki nuo letkunpätkät ja toinen mikä kannattaa muistaa tehdä, on voidella kulmavaihteen spoori kun vaihtaa aina renkaan taakse.

Sain aloitettua. Kamala virkkaaminen on kyllä noissa katteissa, pari tuntia meni tähän tilanteeseen.
Pyörä ei ole kuluttanut merkittävästi öljyä, mutta savutus käynnistäessä harmittaa. Nyt on hankittuna kannentiivisteet
ja venttiilivarren kumit. Venttiileistä tarkistan seetipinnat ja läppään ne, jos pahempia palojälkiä ei ole.
Välyksiä en ole koskaan tuosta tarkistanut, mutta nyt se on pakko tehdä, kun niihin kerrankin on jopa mahdollisuus vaikuttaa.
Kaasuttimien irtoavat osat saavat ultraäänipesun.

Onneksi tällä hommalla ei ole mikään kiire, voi tehdä rauhassa ja kunnolla.
Ei oo pitkiä matkoja, on vain vääriä vehkeitä.

Morjesta,

Voinen suositella mestaria joka on tehnyt mun kaikki ST:n kannet, sopuhintaan laatuun nähden ja tekninen konsultointi on tullut kaupan päälle. En viitsi enää läpätä mitään omia kansiani koska tuolta saa samalla rahalla uudet, paremmat seetit sekä kansien oikaisun. Tuo ST:ssä käytetty kannentiiviste on siitä ikävä, että se vaatii normaalia paremman pinnanlaadun. Mutta koskaan ei ole Jarmon hioma "peilipinta" jättänyt tarttumatta tiivisteeseen.

http://www.kansiset.net/

Katsotaan kansitöiden tarvetta sen mukaan, miltä avaamisen jälkeen näyttää. Jos seeteissä ei ole vuoto- tai palojälkiä, en lähde asioikseni niitä koneistuttamaan,
kevyt hivaisu hiomatahnalla riittää. Kannentiivisteissä ei ole merkkejä ongelmista, vaihdan ne lähinnä siksi etten ilkeä kasata vanhoilla. Kansiset on hyvä paja,
arvostan suositusta kyllä sen puolesta.

Kaasuttimet ovat yllättävän siistit sisältä, mitään ihmeempiä pikeentymiä ei näy olevan. Puran ja pesen sen verran kuin säätöjä häiritsemättä pääsee tekemään.
Kansien alla on murentuneesta ali-ilmansuodattimesta kulkeutunutta putua, se tarttee koettaa puhallella pois niin, ettei se kulkeennu kaikkiin mahdollisiin reikiin.
Ko. putsariinkin näköjään tarttis leikellä joku kärpästenestofiltteri.
Ei oo pitkiä matkoja, on vain vääriä vehkeitä.

Edistyy pikkuhiljaa, kohta vois laittaa vauhtiakin kevään lähetessä. Sylinterit näyttävät harvinaisen virheettömiltä satatuhatta ajetuksi koneeksi. Jopa hoonausjäljet ovat vielä näkyvissä. Mitään lämpövaurioita ei ole näkyvissä, vaikka kone ehti käydä vesien karattua todella kuumana. Tällä pannulla ajetaan vielä pitkään.

Jakopää vaatii huomiota. Vaihdoin hihnan muutama vuosi sitten ja silloin hiplasin kaikki rullat läpi ja totesin kelvollisiksi. Nyt huomasin, että kiristimen ja varsinkin taittopyörän laakereissa on ihan selvä holkkuma. Ne kyllä pyörivät vielä pehmeästi, mutta en enää ilkeä kasata vanhoilla. Uusia saa, mutta on se taas parisataa euroa levällään. Ihmeen suolainen hinta, mutta tarvikkeenakaan ei kukaan näytä tekevän, ei ole varsinainen volyymituote.

Huomenna kerkiän kannen purkuun, katsellaan venttiilien kuntoa. Homma tökkäsikin viime viikonloppuna venttiilinjousiprässin puutteeseen. Kaksi prässiä on hyllyssä, mutta kumpikaan ei yltänyt Pannarin venttiilipoteroihin. Klikkasin viime sunnuntaina https://www.mbfmoto.com/tyokalu-voiteluaine-kemikaali/2224-venttiilijousipuristin.html ja tiistaina tuli jo saapumisilmoitus. Hyvää tointa sekä MBFMotolta että Postilta.
Ei oo pitkiä matkoja, on vain vääriä vehkeitä.

Hondan laatu jatkuu. Seetit ovat erinomaisen hyvän näköisiä näin paljon ajetuksi koneeksi eikä tarvetta kansitöihin koneistamolla ole. Venttiiliohjurien kumit etenkin pakopuolella ovat täysin valmiit, osa suorastaan palaneet. Ohjurit itsessään ovat kunnossa eikä venttiilinvarsissakaan ole kulumaa, venttiilit eivät klappaa ohjureissaan.

Motivaatio kiristyy päivän pidetessä. Onneksi on nyt muutama päivä aikaa näpertää tätä valmiimmaksi. Jakopään rullat ovat matkalla Suomeen, mutta en kyllä pysähdy enää odottamaan niitä, ne saa helposti vaihdettua hieman myöhäisemmässäkin vaiheessa. Kannet alkavat olla valmiin puolella, seuraavaksi pitää punoa ne paikalleen, sitten jakopää kasaan ennenkuin nokat saa pukeilleen. Kyllä tämä tästä.
Ei oo pitkiä matkoja, on vain vääriä vehkeitä.

Ja tämä olis nipussa. Jakopään rullatkin ehtivät niin nopeasti tallille, ettei tarvinnut odotella niitä. Kokoonpano oli naps ja kops, tosin katteiden ruuveissa oli aikamoinen etsiminen, vaikka ne mielestäni ihan järjestyksessä purinkin. Ensikäynnistyksessä huomasin jonkin kaasuttimen vuotavan bensaa koneen käydessä, mutta seuraavana päivänä vuoto oli tiessään. Lie tiivisteet turvonneet paikoilleen? Annoin koneen käydä lämpimäksi asti, mutta vuoto ei palannut. Hämmentävä episodi oli kaasuttimien synkronointi, siihen ei nimittäin tarvinnut puuttua, vaikka käytin ne levällään ja suuttimet ultraäänipesussa.

Veenelonen surisee tasaisesti. Jäljellä on öljyjen ja suodattimen vaihto, sitä ennen en aio virkata alakatetta paikalleen. Ensi viikonloppuna alkaa ajokausi, sikäli kun maassa ei ole silloin lunta.
Ei oo pitkiä matkoja, on vain vääriä vehkeitä.

Ens talvena avataan taas. Mikään ei mennyt pieleen kansitöissä, mutta ei niistä mitään apuakaan ollut. Pyörä savuttaa edelleen käynnistyksen jälkeen aivan samalla tavalla. Nyt jos vaikka tarjoaisi uusia männänrenkaita uhrilahjaksi? Samalla tietty näkisi veivilaakerit eikä kardaanin nivelkään enää olisi ison purkamisen takana. Ohuesti tuntuu aiheuttavan lieveilmiöitä yksi haljennut vesiletku.
Ei oo pitkiä matkoja, on vain vääriä vehkeitä.

Lainaus käyttäjältä: Wisa - 10.07.20 - klo:11:04
Ens talvena avataan taas. Mikään ei mennyt pieleen kansitöissä, mutta ei niistä mitään apuakaan ollut. Pyörä savuttaa edelleen käynnistyksen jälkeen aivan samalla tavalla. Nyt jos vaikka tarjoaisi uusia männänrenkaita uhrilahjaksi? Samalla tietty näkisi veivilaakerit eikä kardaanin nivelkään enää olisi ison purkamisen takana. Ohuesti tuntuu aiheuttavan lieveilmiöitä yksi haljennut vesiletku.
Pannukakkuhan uusi kaikki vesiletkut,,,häneltä varmaan saisi ehkä myös tietoa mikä tuon aiheuttaa,,,
Elämä on lainaa ,miksi et nauttisi siitä harrastuksen parissa !

Lainaus käyttäjältä: Wisa - 10.07.20 - klo:11:04
Ens talvena avataan taas. Mikään ei mennyt pieleen kansitöissä, mutta ei niistä mitään apuakaan ollut. Pyörä savuttaa edelleen käynnistyksen jälkeen aivan samalla tavalla. Nyt jos vaikka tarjoaisi uusia männänrenkaita uhrilahjaksi? Samalla tietty näkisi veivilaakerit eikä kardaanin nivelkään enää olisi ison purkamisen takana. Ohuesti tuntuu aiheuttavan lieveilmiöitä yksi haljennut vesiletku.

No ei avattu. On ollut töissä harvinaisen kiireinen talvi, enkä ole löytänyt intoa hakata useita satoja euroja rahaa sekä kymmeniä työtunteja täysin kosmeettisen vaivan poistamiseen. Pyörähän ei siis kuluta juuri öljyä, se vain pölläyttää pidemmän ajon jälkeisellä kylmäkäynnistyksellä pienen sinisen pilven.
Aloin myös pitää mahdollisena, ettei männänrenkaissa varsinaisesti välttämättä olisi edes vikaa, vaan saattaisivat olla karstottuneita uriinsa. Venttiilien karstaeroista päätellen koko murhe on sitä paitsi yhdessä sylinterissä. Sen verran ajattelin tässä kevättalven aikana puuhastella, että josko koettaisi antaa tulpanreiän kautta liuotushoitoa männänrenkaille.
Ei oo pitkiä matkoja, on vain vääriä vehkeitä.

Ohjurien kumitko vaihdettiin ja paineet mitattiin

Powered by EzPortal