Pannari 1100 1995 lunastukseen vai korjataanko; valmista tuli!

Aloittaja ltm, 15.05.18 - klo:20:09

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

15.05.18 - klo:20:09 Viimeisin muokkaus: 03.08.18 - klo:18:40 käyttäjältä ltm
"Mitä olet tehnyt" viestiketjuun laitoinkin heti tuoreeltaan kertomusta Baltiaan suuntautuneen ensimmäisen kevätretken onnettomasta lopusta. Kerrataan kuitenkin lyhyesti. Olin 7.5. n klo 17 Tallinnan A-terminaalissa odottamassa lippuani laivaan, kun edessä ollut kuorma-autosta tehty saksalainen matkailuauto peruutti päälleni. Pannari kaatui vasemmalle kyljelle ja "varmuuden vuoksi" auto peruutti vielä vajaan metrin ja rusikoi myös mopon oikean kyljen. Itse ehdin viime tipassa hypätä Pannarin satulasta enkä jäänyt mopon tai auton alle.

Pannari vietiin Bike Worldin Vantaan toimipisteeseen arvioitavaksi. Eilen tuli korjauksen hinta-arvio 2517 €, joten nyt sitten odotelleen Liikennevakuutuskeskuksen kannanottoa asiaan. Ilmeisesti ovat yhteydessä saksalaiseen vakuutusyhtiöön toimintatavasta.

Bike World on hoitanut oman osuutensa tähän asti mallikkaasti. Kaikkia osia ei enää saa Hondalta Pannariin. Tarrojen osalta on puutteita, mutta onneksi Englannista löytyy koko tarrasarja uustuotantona n 80 € hintaan. Sivulaukkujen kansiakaan ei Hondalta enää löydy, mutta Englannissa löytyy vielä muutama käyttämätön 290 € hintaan. Siihen kun laittaa postikulut ja maalauksen hinnan lisää, niin aika kallista on! Sivulaukut koetetaan saada kuosiin muovikorjaajan ja maalarin toimenpitein. Mitään ei onneksi ollut laukuista murtunut. Molemmat laukunkannet jos uusitaan, niin korjauskustannukset nousevat lähes 1000 € ja korjaus jäänee haaveeksi.

Katsotaan miten käy? Saattaa jäädä minulle mustapekka käteen eli ei korjata ja lunastushinta on onnettoman pieni. Jos näin käy, niin koetan pelastaa edes Corbinin nahkasatulan omaan tai jonkun pannaristin käyttöön.

Eihän nyt olisi ollutkaan edes kunnon ajokelejä; liian kuuma eikä sateesta tietoakaan!
Liian tarkka suunnittelu vain pilaa reissun!

Miten olis kertakorvaus jolloin vakuutusyhtiö maksaa tietyn summan ja mopo jää sulle. Mulla kävi joitakin vuosia sitten huumeveikot särkemässä vanhan a-vaunun. Pyysin kertakorvausta. Sain 2 tonnia vähenettynä omavastuuosuudella ja vaunu jäi vielä itselle, lisäksi veikkoset tuomittiin korvaamaan rikotut tavarat + menetetty työpäivä ja matkakulut kun piti käydä vaihtamassa majoite.

Lainaus käyttäjältä: Perusjätkä - 15.05.18 - klo:21:05
Miten olis kertakorvaus jolloin vakuutusyhtiö maksaa tietyn summan ja mopo jää sulle. Mulla kävi joitakin vuosia sitten huumeveikot särkemässä vanhan a-vaunun. Pyysin kertakorvausta. Sain 2 tonnia vähenettynä omavastuuosuudella ja vaunu jäi vielä itselle, lisäksi veikkoset tuomittiin korvaamaan rikotut tavarat + menetetty työpäivä ja matkakulut kun piti käydä vaihtamassa majoite.

Kannatan. Rahaa tulee vähemmän kuin korjaukseen menisi, veikkaan, mutta käytettyjä osia löytyy edullisesti ja koko katesarjan maalaus on noin tonnin maalaamossa. Ja oma pyörä on aina oma pyörä.

15.05.18 - klo:21:43 #3 Viimeisin muokkaus: 15.05.18 - klo:21:53 käyttäjältä ltm
Onhan se toki näinkin, jos haluaa puuhailla ja värkätä, vaikka on täysin syytön kolariin. Seisoin jonossa istuen Pannarin satulassa ja sitten vain peruutettiin päälle.

Eikö vastapuolen vakuutuksen tarkoitus ole palauttaa moponi kunto ennen kolaria olleeseen tilanteeseen?

Minä lähden siitä lähtökohdasta liikkeelle, että Pannarini pannan kuntoon ja minulle ilmoitetaan milloin voin sen noutaa. Vastapuolen vakuutuksesta maksetaan laskut. Saksalaiset ovat tiukkaa ja jämptiä sakkia. Vastaavasti me suomalaiset ollaan vanhaa perua kunnon hallintoalamaisia ja halutaan olla aina mallioppilaita eikä haluta ärsyttää ketään.

Minä veikkaan, että ensimmäinen tarjous on itkettävän ja naurettavan rajamailla, johon toivotaan minun tarttuvan kuin hukkuva tarjottuun käteen. Toiveena toki on on päästä mahdollisimman halvalla. No, odotellaan ja katsotaan miten käy?

Oheisena vielä kuva Pannarista viime kesältä. Yhtä siistissä kunnossa on edelleen tai oli.
Liian tarkka suunnittelu vain pilaa reissun!

Tänään tuli Saksasta tieto, että Pannarini kunnostus voidaan aloittaa heidän piikkiin!

Niin sitä pitä, kuten odotinkin. Ei mitään kertakorvausta tai lunastusta, vaan pannaan pyörä kuntoon kerran saksalainen osapuoli on vastuussa vahingoista. Saapa nähdä miten hyvin pitää 2517 € kustannusarvio? Hyvällä tuurilla Pannari on taas ajossa ennen elokuuta.

Liian tarkka suunnittelu vain pilaa reissun!

14.06.18 - klo:08:14 #5 Viimeisin muokkaus: 14.06.18 - klo:18:34 käyttäjältä ltm
Kävin eilen katsomassa Pannaria. Siellä se oli korjaamolla purettuna ilman katteita. Kaikki tilatut osat ovat nyt tulleet ja pahvilaatikollinen katteita yms lähtee tänään maalattavaksi. Hyvällä tuurilla Pannari saadaan taas ajoon heinäkuun alkupuolella. Bike Worldissa on ollut koko ajan hyvä asenne Pannarin palauttamiseen ajokuntoon, vaikka onkin jo "ikäloppu vanhus". Nyt sitten odotellaan lopputulosta ja mm miten hyvin väri osuu kohdalleen.  
Liian tarkka suunnittelu vain pilaa reissun!

Tänään sain tilannetiedotuksen Pannarini tilanteesta. Osat ovat tulleet maalauksesta ja kasaus on aloitettu.

Otin lisätyönä venttiilien säädön, koska oikean puoleinen venttiilikoppa oli jo valmiiksi irrotettuna. Syynä aukaisuun oli pyyntöni tarkistaa oliko rikkoutuneen öljykorkin palasia kopan sisällä? Hyvällä tuurilla pääsen ensi viikolla kurvailemaan Pannarilla. Eihän tässä ole vasta mennyt kuin reilut kaksi kuukautta!
Liian tarkka suunnittelu vain pilaa reissun!

03.08.18 - klo:18:36 #7 Viimeisin muokkaus: 04.08.18 - klo:16:09 käyttäjältä ltm
Pannari on vihdoinkin pihassa. Hyvää työtä Vantaan Bike Worldissa tekivät ja erityiskiitos maalaamolle! Niin on siistiä jälkeä saatu aikaiseksi, että kyllä ainakin minulle kelpaa.

Ohessa muutama kuva lopputuloksesta. Tuo ensimmäisessä kuvassa oleva oikea kylki oli kaikkein huonoimmassa kunnossa. Matkailuauton vetokoukku raastoi mennessään kaattet syville urille. Sivulaukut olivat myös aika rujossa kunnossa, mutta hyväthän niistäkin tuli. Laukun alareunan syvät naarmut on korjattu ja koko sivulaukun kansi on maalattu säilyttäen alkuperäiset tarrat. Etukuvassa näkyy lampun alareunassa osumakohta, johon on vaihdettu lampun alapuolinen kate. Kaatumarautojen suojamuovit on vaihdettu, mutta kaikki muu on saatu korjattua muovikorjauksella ja maalaamalla. Jos olisi jouduttu esim sivulaukkujen kannet uusimaan, niin lunastukseen olisi Pannari mennyt.

Liian tarkka suunnittelu vain pilaa reissun!


04.08.18 - klo:16:31 #9 Viimeisin muokkaus: 04.08.18 - klo:16:38 käyttäjältä ltm
Nyt on Pannarilla suoritettu reilun kolmen tunnin koeajo. Tuolla Gessulla kun on tullut pari kuukautta kurvailtua, niin kyllä Pannari tuntui pieneltä ja erityisesti matalalta. Etten sanoisi, että jopa vähän skootterilta. Katteita, levikkeitä ja tuulilasia on ympärillä skootterimaisesti ja ohjaustanko on kapea. Konekin käy kuin ompelukone. Nyt ei kannata närkästyä, että Pannarille irvaillaan. Kuvasin vain Gessun ja Pannarin selviä eroja.

Äkkiä Pannari tuli taas tutuksi ja matka taittui. Erityisesti suuntavakaus suorilla ja mutkissa on mielestäni mainio. Kone käy tasaisesti ja vetää nöyrästi sekä vastaa kaasuun mitä nyt tämän tyyppisellä mopolla on edes tarvetta. Katteet antavat jaloille paremman suojan kuin Gessussa, mutta kypärään tulee moottoritienopeudessa enemmän ilmanvirtaa ja kohinaa. No, jos pienet kohinat haittaavat, niin sitten pitää ajaa autolla.

Vantaan Bike World teki mitä lupasi. Edes venttiilikoppien tiivisteet eivät vuotaneet venttiilien säädön jäljiltä. Jos jotain huomautettavaa ilmenee tehdystä työstä, niin liikkeeseen vain näyttämään ja laittavat asian kuntoon.

Nyt vain suunnittelemaan seuraavaa kotimaan reissua. Ainakaan minnekään pidemmälle ulkomaille en Pannarilla enää lähde. Näillä näkymin keskiviikkona olisi lähtö kohti pohjoista.

Ensi keväänä sitten on päätettävä mitä Pannarille tehdään eli meneekö myyntiin? Vakuutusmaksut toki ovat pienemmät kuin moposkootterissa, joten sen puolesta ei ole myyntitarvetta.

Liian tarkka suunnittelu vain pilaa reissun!

Kyllä tuli hieno !
Eihän tuota raaski myydä,,,,tai no,,,jos haluaa,,,et kyllä löydä varmaan yhtä hyvää mistään ainakaan halavalla,,,😊
Elämä on lainaa ,miksi et nauttisi siitä harrastuksen parissa !

Hieno Pannarista tosiaan tuli.

Otin Gessusta ja Pannarista ryhmäkuvan, niin saa vähän kokoerosta käsitystä. Pannari on akseliväliltä 5 cm Gessua pidempi, mutta selvästi kautta linjan matalampi. Erityisesti istumakorkeus on matalampi ja polvikulma jää jyrkemmäksi. Ohjaustanko jää Pannarissa edemmäksi eikä selkä pystyssä voi ainakaan minun mitoilla ajaa.

Kyllä Pannarista aikanaan tehtiin lähes 30 vuotta sitten sen aikaisella tekniikalla hyvä matkapyörä. Hyvin sillä voi edelleen matkaa tehdä, mutta ikä alkaa jo painamaan.

Pannarissani on tuo Corbinin satula selvästi Gessun alkuperäistä parempi, joka menee talven aikana vaihtoon. Muilta ominaisuuksilta Gessu on ainakin minun mielestä parempi eli on hyvä yleispyörä, on todella mukava ajaa suoraa ja mutkaista tietä sekä kantaa eleettömästi kuorman postilaatikon mallisissa sivu- ja takalaukuissa.

Pitkään puntaroin 1300 Pannarin ja Gessun välillä, mutta tällä kertaa tein tämän valinnan henkilökohtaisista lähtökohdista.
Liian tarkka suunnittelu vain pilaa reissun!

Kunnossa tuntuu Pannari olevan. Tänään kotiuduttiin neljän vuorokauden Norjan reissulta, jolle tuli mittaa vähän yli 3 tkm. Pannarissa ei ilmennyt pienintäkään ongelmaa ja mukavasti matka taittui.

Taas kerran sai todeta, että Norjasta löytyy hienoja maisemia ja mahtavia mutkateitä. Kuvassa ollaan lähellä Altaa.
Liian tarkka suunnittelu vain pilaa reissun!

Powered by EzPortal