Navigaattori

Aloittaja sepeteus, 13.02.17 - klo:19:25

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Huomenta !

Olaan menossa Kielistä läpi ja tässä uudessa paatissa ei ole vielä kuin kipparilla satelliitti antenni tietsikkaan
joten en pääse foorumille ennenkuin kotona, mahdollisesti maanantaina. :o
Kiitti pojat tiedoista. :)
palaan myöhemmin asiaan.

http://www.panfun.fi/smf/index.php?topic=2175.msg28520#msg28520 Tälläisestä viestiketjusta löysin vinkin itselleni navin kiinitykseen.Rammount pallukan läpipuleilla laitoin mittareiden päälle kuten kuvissa näkyy halvempi ratkaisu ei tärise ei kuitenkaan niin siisti kuin se tilattava kilke.

Lainaus käyttäjältä: Timppa - 14.02.17 - klo:19:56
Meillä sama pala kuin Sandiksella.

Toimiva ja kaiken lisäksi kun pelkän kuljettajan navigointiin ei voi luotaa saa takapenkkiläinenkin katsoa navia mihin mennään.
Kiinnitys tulee niin korkealle ja saa sivuun on myös katsekentässä eikä tarvitse laskea katsetta pois tiestä.

Kiinnitys jossa rungon sisälle laitetaan pieni alumiinin palanen joka on sovitettu millilleen kiinnityskohtaan johon ruuvi tulee.  
Palikka tulee sellaiseen pieneen koloon tiukasti.

Osan nimi juurikin Migsel.
Täältä löytyy
Hinta näyttäisi olevan 131€.....

Ps. jos haluat ne RAM pallukat oikealla kierteellä niin tilaa kaikki heti samalla........

nimim. vääräkierre . :)


Toimii juuri noin kaikilta osin mitä Timppa kirjoittaa. Todella toimiva paikka.

Vannoutuneena navin vastustajana (pilaa muuten hyvän reissun) kuitenkin kysyisin, että onko kellään tietoa navin kotelosta, jonka saisi magneetilla kiinni metallilevyyn? Pannarin edellinen omistaja oli pitänyt navia mittariston ja tuulilasin välissä ilmeisesti jollain magneettikiinnittimellä paikoillaan.

Ei sikäli, että sitä navia alkaisin käyttämään, mutta hädän hetkellä siitä on toki hyötyä. Viime kesän Norjan reissulla perus navi sai Lillehammerissa vettä ja yön pimeydessä meinasi majoitus jäädä löytymättä.

Lomareissuun kun lähdetään takapenkki tyhjänä, niin ei todellakaan ole tarvetta koko aikaa tietää 10 metrin tarkkuudella missä mennään.  :)
Liian tarkka suunnittelu vain pilaa reissun!

Lainaus käyttäjältä: ltm - 16.02.17 - klo:19:31
Vannoutuneena navin vastustajana (pilaa muuten hyvän reissun) kuitenkin kysyisin, että onko kellään tietoa navin kotelosta, jonka saisi magneetilla kiinni metallilevyyn? Pannarin edellinen omistaja oli pitänyt navia mittariston ja tuulilasin välissä ilmeisesti jollain magneettikiinnittimellä paikoillaan.

Ei sikäli, että sitä navia alkaisin käyttämään, mutta hädän hetkellä siitä on toki hyötyä. Viime kesän Norjan reissulla perus navi sai Lillehammerissa vettä ja yön pimeydessä meinasi majoitus jäädä löytymättä.

Lomareissuun kun lähdetään takapenkki tyhjänä, niin ei todellakaan ole tarvetta koko aikaa tietää 10 metrin tarkkuudella missä mennään.  :)
Kyllähän Suomessa pärjää ilman navia ja karttaa mutta ku mennään vähä kauemmaksi niin on se navi hyvä että tietää edes 100km säteellä missä mennään. Itse menin ilman navia ja kypärä puhelimia Krakovaan... eihän tuo "tuppukylä" ole ku pikkuse Helsinkiä suurempi! Hotellia etsittiin ja saatiin pari tuntia kulumaan siinä etsiskellessä. :) Emännälle huutelin että katsois hotellia ja hän aina hotellin kohdalla huus että "tuolla on yksi"..eipä paljo auta ku kolmekaistasta tietä paahtaa keskellä menemään liikeenteen mukana. Reissun opetus oli että seurava kesä oli navi ja kypäräpuhelin mukana, ei tartte pää pyöriä kun on vieraassa paikassa (liikenne turvallisuus) ja majapaikatkin näkyy navista niin on helpompi suunnistaa suoraan yöpuulle.
Toisekseen se paperikartan tuijottelu vesisateessa tankkilaukun päällä on kans aika riskaabeli hommaa. Autonavit saa heti heittää nurkkaan, ne kun ei kestä vettä.

18.02.17 - klo:18:51 #20 Viimeisin muokkaus: 18.02.17 - klo:19:13 käyttäjältä ltm
Tapoja reissata on niin monia ja sehän on vain hyvä asia. Joillain on tärkeää tietää etukäteen koko ajan missä ollaan, minne ollaan menossa ja missä yövytään; sehän luo turvaa ja antaa mielenrauhaa. Tämän ymmärtää varsinkin tilanteissa, että matkanjohtaja istuu siellä takapenkillä ja omat henkilökohtaiset tavarat olet saanut sulloa tankkilaukkuun, koska matkanjohtajan "välttämättömät" tavarat ovat sivulaukuissa.

Tuonne Eurooppaan kun suuntaa, niin minun mielestä siellä tulee niin usein kylää ja kaupunkia vastaan, että ei ole mitään mahdollisuutta joutua 100 km harhaan niin, että ei tiedä missä ollaan. Vähän kun katsoo karttaa ja paikallisia jututtaa, niin jo kohta taas tiedetään missä ollaan. Usein ovat vielä hyvin avuliaita, niin samalla siinä tutustuu paikallisiin ja saa hyviä neuvoja. Tuolla Lillehammerissakin kun ei hotellia löytynyt, niin siitä vain pimeässä vesisateessa valkoinen kypärä päässä autoja pysäyttämään, niin jo ensimmäinen auto lähti meitä viemään hotellille.

Paperikartta tankkilaukun päällä ei toimi eli siitä olen samaa mieltä. Valkoiselle paperille kun vetää vähän suuntaviivaa kirvesmiehen kynällä tienumeroin, risteyksin ja kaupungein, niin hyvin pärjää n 200 km ja sitten pieni jaloittelutauko ja uusi paperi karttalaukkuun ja matka taas jatkuu. Eikä se niin haittaa, jos hurauttaa paperista pitkäksi. Siitä vain jatkaa matkaa, jos siltä tuntuu tai käy vaikka kahvilla. Suuremmissa kirkonkylissä toki voi tulla haasteita, mutta ihmeen hyvin opasteet ovat sieltäkin löytyneet. Yleensä pyrimme kuitenkin välttämään suurempia kaupunkeja, koska pannari on kuitenkin matkapyörä.

Autonavigaattori ei kestä sadetta, joten jotain muovipussia parempaa pitäisi kehittää. Ilmeisesti kellään ei ole hyviä ehdotuksia. Aikaisemmassa tankkilaukussa oli naville ylös käännettävä vedenpitävä kotelo, mutta Pannariin magneettikiinnitteinen laukku ei sovellu.

Eilen muuten suunniteltiin ajokaverin kanssa ensi kesän reissuja. Jälleen kerran se oli ihmeen helppoa. Etelään, jos siellä on poutaa ja pohjoiseen, jos etelässä sataa. Oli toki jotain tarkempaakin puhetta mm Auschvitz, Reinin laakso, Pohjois-Norja. No, aika taas näyttää. Reissuun lähdetään, matkanjohtajat jätetään kotiin ja eturenkaat pyritään suuntaamaan auringon suuntaan. Viime kesänä tehtiin näillä periaatteilla neljä reissua, paljon nähtiin ja takaisin kotiin päästiin. Rohkeasti vain navista virrat pois ja reissuun; ei se niin vaikeaa ole - liian tarkka suunnittelu vain pilaa hyvän reissun!

Eikä sitten vedetä herneitä nenään. Kuten alussa totesin, niin tapoja reissata on monia. Meille itse matka on tärkein, eikä niinkään ne matkan varrella olevat nähtävyydet, kuten vanhat linnanrauniot yms, koska niitä nähtiin aivan tarpeeksi jauhesammuttajan kokoisena vanhempien kanssa reissatessa.
Liian tarkka suunnittelu vain pilaa reissun!

19.02.17 - klo:11:34 #21 Viimeisin muokkaus: 19.02.17 - klo:11:42 käyttäjältä Timppa
Lainaus käyttäjältä: ltm - 18.02.17 - klo:18:51
Tapoja reissata on niin monia ja sehän on vain hyvä asia. Joillain on tärkeää tietää etukäteen koko ajan missä ollaan, minne ollaan menossa ja missä yövytään; sehän luo turvaa ja antaa mielenrauhaa. Tämän ymmärtää varsinkin tilanteissa, että matkanjohtaja istuu siellä takapenkillä ja omat henkilökohtaiset tavarat olet saanut sulloa tankkilaukkuun, koska matkanjohtajan "välttämättömät" tavarat ovat sivulaukuissa.

Tuonne Eurooppaan kun suuntaa, niin minun mielestä siellä tulee niin usein kylää ja kaupunkia vastaan, että ei ole mitään mahdollisuutta joutua 100 km harhaan niin, että ei tiedä missä ollaan. Vähän kun katsoo karttaa ja paikallisia jututtaa, niin jo kohta taas tiedetään missä ollaan. Usein ovat vielä hyvin avuliaita, niin samalla siinä tutustuu paikallisiin ja saa hyviä neuvoja. Tuolla Lillehammerissakin kun ei hotellia löytynyt, niin siitä vain pimeässä vesisateessa valkoinen kypärä päässä autoja pysäyttämään, niin jo ensimmäinen auto lähti meitä viemään hotellille.

Paperikartta tankkilaukun päällä ei toimi eli siitä olen samaa mieltä. Valkoiselle paperille kun vetää vähän suuntaviivaa kirvesmiehen kynällä tienumeroin, risteyksin ja kaupungein, niin hyvin pärjää n 200 km ja sitten pieni jaloittelutauko ja uusi paperi karttalaukkuun ja matka taas jatkuu. Eikä se niin haittaa, jos hurauttaa paperista pitkäksi. Siitä vain jatkaa matkaa, jos siltä tuntuu tai käy vaikka kahvilla. Suuremmissa kirkonkylissä toki voi tulla haasteita, mutta ihmeen hyvin opasteet ovat sieltäkin löytyneet. Yleensä pyrimme kuitenkin välttämään suurempia kaupunkeja, koska pannari on kuitenkin matkapyörä.

Autonavigaattori ei kestä sadetta, joten jotain muovipussia parempaa pitäisi kehittää. Ilmeisesti kellään ei ole hyviä ehdotuksia. Aikaisemmassa tankkilaukussa oli naville ylös käännettävä vedenpitävä kotelo, mutta Pannariin magneettikiinnitteinen laukku ei sovellu.

Eilen muuten suunniteltiin ajokaverin kanssa ensi kesän reissuja. Jälleen kerran se oli ihmeen helppoa. Etelään, jos siellä on poutaa ja pohjoiseen, jos etelässä sataa. Oli toki jotain tarkempaakin puhetta mm Auschvitz, Reinin laakso, Pohjois-Norja. No, aika taas näyttää. Reissuun lähdetään, matkanjohtajat jätetään kotiin ja eturenkaat pyritään suuntaamaan auringon suuntaan. Viime kesänä tehtiin näillä periaatteilla neljä reissua, paljon nähtiin ja takaisin kotiin päästiin. Rohkeasti vain navista virrat pois ja reissuun; ei se niin vaikeaa ole - liian tarkka suunnittelu vain pilaa hyvän reissun!

Eikä sitten vedetä herneitä nenään. Kuten alussa totesin, niin tapoja reissata on monia. Meille itse matka on tärkein, eikä niinkään ne matkan varrella olevat nähtävyydet, kuten vanhat linnanrauniot yms, koska niitä nähtiin aivan tarpeeksi jauhesammuttajan kokoisena vanhempien kanssa reissatessa.

Totta tapoja reissata on ihan yhtä monta kuin reissaajiakin on.
Muutama oma "näkemys asioista"
Eihän se ole mielestäni pahaksi jos tietää missä on....( entä jos tarvitaan apua? esim. onnettomuus itselle/kaverille?)

Noista matkakumppanin tarvikkeista ja omista onneksi ovat niin pientä kokoa (ainakin osittain) että mahtuvat hyvin siihen oikeanpuoliseen sivulaukkuun omat sitten siihen vasemmanpuoliseen. Takalaukku pyhitetään kameralle, kartoille, välipaloille, juomiselle, matkamuistoille yms. pikkuiseen, suklaata unohtamatta.
Tankkilaukkua en vaivoikseni ota, aina saa vahtia ettei närppä vie.....

Navin kiinnitys... ST 1100, foorumilta löytyy ketju jossa 1100:sen "hylly" johon saa myös navin kiinni katsekorkeudelle.
Tässä ketjussa aiemmin mainittu Migsel "teline" joka sopii ST 1300:een johon myös saa magneettikiinnitteisen tankkilaukun...
Päivittämällä mopon 1300:n saa paljon... :)

Paperikartasta katsotaan suurpiirteisesti mihin meinataan mennä ja NAVIIN lätkäistään se kylä mikä tuntuu hyvältä.
Sitä seuraten ei tarvitse miettiä, vilkaisemalla selviää tarvittaessa missä ollaan.

Tauot pidetään kun pidetään, Tankki täynnä lähdetään ja jossakin puolivälissä tauko...seuraavalla kerralla tankki täyteen ja sama toistuu niin kauan kunnes ilta on joku 5-6.
Sen jälkeen navia muokataan ja kerrotaan hänelle etsi reitiltä Hotelli/Motelli. Niistä sitten otetaan se mikä lompakkoa/porukkaa miellyttää.
Suihkuun, sapuskalle......

Autonavista sen verran itsellä ollut viimekesään asti n. 6v Autonavi joka kesti ainakin sen aikaa vesisateenkin ja toimii edelleen.
Navi ehdotukseni on Tomtom R 400/410 (sama laite mutta toisessa ameriikan kartat...)Tai Garmin:in moponavi.

Nyt on Itsellä Tomtom R 400 joka kestää sadetta ilman muovipussia ja on toimiva peli.
Karttaa saa zoomattua ja näytön käännettyä jos haluaa, opastaa sinne minne pitääkin. Kertoo myös lyhyemmän reitin , sitä kannattaa hyödyntää ohjaa nimittäin pois isoilta teiltä (pitkin Ranskalaisia viljavainiota, kapea tie n.3m ja pinnoitettu....).

Viimekesänä matkalla Espanjaan meillä oli kaksi kohdetta minne mennään meno matkalla, molemmissa käytiin kaikki muu suunnittelematonta matkantekoa.
Tosin päivämatkat n.2,5 tankillista....

Tähän tyyliin me kuljetaan, toiset omalla tyylillään kaikki kuitenkin oikeita tapoja.

Ps. Kierrämme aina kaikki Kirkot, Tosin kaukaa. :)
SS1000, SS1000PF Kimppa, BB2500K Kimppa, SS1000AFin, IBAF Scandinavia Rally-15, SS1000PF, SS1000 AR-15,SS1000AR-22

Tuossa Timpan viestissä tuli monta hyvää asiaa. Kovin vain ihmettelen, että omille tavaroillesi jää sivulaukkuihin tilaa "matkanjohtajan" ollessa mukana.  :)

Itse olen reissuilla pyrkinyt pitämään aina tankkilaukkua mukana, koska on sitten edes jotain, kun lounaan ajaksi parkkiin jätetty mopo on jatkanut matkaa. Bagsterin laukku on omasta mielestäni jopa kätevä käyttää, mutta naville ei löydy omaa koteloa.

Kyllä meilläkin on navi mukana, niin hädän hetkellä tietää missä sitä ollaan. Iltaisin meillä tahtoo hotellin etsiminen jäädä aina viimetippaan. Jos sopivaa ei ala löytymään, niin navia on silloin käytetty, mutta muuten sen säksätystä "tee U-käännös, jos mahdollista" ei meidän reissuilla ole siedetty.

Mukava kuulla, että autonavillakin on noin pitkään pärjätty. Eilen jo katselin sopivaa koteloa, jonka saa tuohon aiemmin mainitsemaani paikkaan kiinni. Kiinnitystapa täytyy vielä miettiä. Jos hyvin onnistuu, niin voisin laittaa tänne siitä kuvan.

Pannaria ei nyt näin vähäpätöisen "puutteen" vuoksi aleta päivittämään.

Kirkkojen osalta olemme myös pyrkineet noudattamaan samaa tapaa.
Liian tarkka suunnittelu vain pilaa reissun!

Tuolla ylempän VÄKÄ laittoikin miten olin kiinnittänyt TOM TOM riderin, hyvin on toiminut.

Sehän noissa moottoripyörä naveissa on parasta että voi valita ajatko suoraan vai mutkaista tietä.
Itse ajelen yleensä sillä mutkaisentien asetuksella ja tuleehan nähtyä suomeakin ihan erilailla.
Voi ajella ihan fiilingilläkin ja kun täytyy päästä jonnekkin niin alkaa kuunteleen mitä navi neuvoo :)
Näyttäähän se lähimmät bensa-asematkin jne. mutta kyllä sitä karttaakin tarvii, etenkin kun annat naville reittisuunnitelmaan pisteet mistä mennään.

Lainaus käyttäjältä: ltm - 16.02.17 - klo:19:31
Vannoutuneena navin vastustajana (pilaa muuten hyvän reissun) kuitenkin kysyisin, että onko kellään tietoa navin kotelosta, jonka saisi magneetilla kiinni metallilevyyn? Pannarin edellinen omistaja oli pitänyt navia mittariston ja tuulilasin välissä ilmeisesti jollain magneettikiinnittimellä paikoillaan.

Ei sikäli, että sitä navia alkaisin käyttämään, mutta hädän hetkellä siitä on toki hyötyä. Viime kesän Norjan reissulla perus navi sai Lillehammerissa vettä ja yön pimeydessä meinasi majoitus jäädä löytymättä.

Lomareissuun kun lähdetään takapenkki tyhjänä, niin ei todellakaan ole tarvetta koko aikaa tietää 10 metrin tarkkuudella missä mennään.  :)

mulla on ollu 5 vuotta autonavi tällasessa pussukassa, (kestää sateen) nyt aijon
hommata MP-Navin joten saat sen jos haluat, mulla ei oo sille enää käyttöä.

Lainaus käyttäjältä: sepeteus - 20.02.17 - klo:17:15
Lainaus käyttäjältä: ltm - 19.02.17 - klo:12:26
Tuossa Timpan viestissä tuli monta hyvää asiaa. Kovin vain ihmettelen, että omille tavaroillesi jää sivulaukkuihin tilaa "matkanjohtajan" ollessa mukana.  :)

Itse olen reissuilla pyrkinyt pitämään aina tankkilaukkua mukana, koska on sitten edes jotain, kun lounaan ajaksi parkkiin jätetty mopo on jatkanut matkaa. Bagsterin laukku on omasta mielestäni jopa kätevä käyttää, mutta naville ei löydy omaa koteloa.

Kyllä meilläkin on navi mukana, niin hädän hetkellä tietää missä sitä ollaan. Iltaisin meillä tahtoo hotellin etsiminen jäädä aina viimetippaan. Jos sopivaa ei ala löytymään, niin navia on silloin käytetty, mutta muuten sen säksätystä "tee U-käännös, jos mahdollista" ei meidän reissuilla ole siedetty.

Mukava kuulla, että autonavillakin on noin pitkään pärjätty. Eilen jo katselin sopivaa koteloa, jonka saa tuohon aiemmin mainitsemaani paikkaan kiinni. Kiinnitystapa täytyy vielä miettiä. Jos hyvin onnistuu, niin voisin laittaa tänne siitä kuvan.

Pannaria ei nyt näin vähäpätöisen "puutteen" vuoksi aleta päivittämään.

Ei sitä navin säksätystä tarvii kuunnella !!! sen saa äänettömälle niinku mulla on aina ollu,
sitä kun voi tarvittaessa vilkaista missä mennään.

Kirkkojen osalta olemme myös pyrkineet noudattamaan samaa tapaa.
Ei sitä navin säksätystä tarvii kuunnella, sen saa äänettömälle,niinku mulla aina on ollu.
sitähän voi välillä vilkaista mihin on käännyttävä ja jos ajaa ohi se laskee uuden reitin.

20.02.17 - klo:21:04 #26 Viimeisin muokkaus: 20.02.17 - klo:21:28 käyttäjältä ltm
Sepeteus; kiitos tarjouksesta, mutta tuumailen vielä tuota kiinnitystä. Mittariston päällä on ruuveilla kiinni peltilevy navia varten. Siinä navi on juuri oikeassa paikassa "säksättämässä". Tiedetään - äänet saa pois. Onneksi tuo uusi navi on todella nopea reitittämään uudestaan (auto road tripillä USA:ssa todettu).

Laitoin oheen vielä kuvan, kun ollaan reissussa eikä navia näy missään. Tankkilaukun sivulla oleva mötikkä on radiopuhelin ja kurkkumikin "länget". Tankkilaukun päällä näkyy vähän valkoista paperia ja siihen raapustettua nuotitusta. Tuosta lähdettiin jatkamaan matkaa ja pyrittiin pitämään laskeva aurinko selän takana eli itää kohti oltiin matkalla.
Liian tarkka suunnittelu vain pilaa reissun!

mulla on virtalukon päällä vähä takaviistoon pleksin pala jossa autonavi omalla imukupilla ..siihen ei tule pikku
sateella vettä mutta imukuppi ei riitä joten on pieni peltinen UU-klipsi jolla varmistan ja klipsin väliin
asettelen  mini-crip pussin valmiiksi jos on sateen uhka ,,pussi sellaiseen asentoon että saa vasemmalla kärellä
käännettyä vauhris päälle

Tänään tuli sitte ostettua TomTom Rider 410. rd11
Nyt vaan laite autoon ja kokeilemaan miten toimii että sitte, kun mopokelit alkaa
niin on jonkinlainen tatsi navin käyttöön, oli ennen Garminin nuvi 1300 joten kai
Tompassa kuitenkin jotkut jutut on samanlaisia. :o

30.03.17 - klo:15:04 #29 Viimeisin muokkaus: 30.03.17 - klo:17:05 käyttäjältä sepeteus
Nyt tuli sitten laitettua samanlainen Navin kiinnitys kuin ainakin Enkulla,Sandiksella ja Timpalla
on eli Migselin palikat Pannariin. thumbsup1

Foorumin ylläpito ! Miks en saa laitettua liitteitä (kuvia) foorumille ?

Sain kuitenkin yksärillä lähetettyä kuvat Pertille joka kyseli tota navin kiinnitystä ???

Oisin laittanu ne tännekkin jos joku muu olis kiinnostunu.




Powered by EzPortal