moottorista kuuluva pieni "helinä/kilinä"

Aloittaja popajuju, 26.05.16 - klo:07:48

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Kuuluu kun ajat pienillä kierroksilla yli 2000rpm, isolla vaihteella ja lähdet kuormittamaan moottoria. Muulloin ääntä ei kuulu. Normaalia? Pyörän juuri ostanut.

Olis aina hyvä tietää kummasta moposta on kysymys ?
1100:nen vai 1300:nen ja tietysti kilometrit. 03Biker  :o

Juu näköjää unohtui ST1300 ja 90000km ajettu VM.2003

Vastaan itselleni kun muut ei vastaa :) . Tapasin toisenkin 1300 omistajan ja hänenkin pyöränsä piti samanlaista ääntä ajettu myös 90tkm. Jos teilläkin on tällainen pyörä niin ääni on luullakseni normaalia, jos muilla ei ole eriäviä mielipiteitä.

Lainaus käyttäjältä: popajuju - 26.05.16 - klo:07:48
Kuuluu kun ajat pienillä kierroksilla yli 2000rpm, isolla vaihteella ja lähdet kuormittamaan moottoria. Muulloin ääntä ei kuulu. Normaalia? Pyörän juuri ostanut.


Mulla on ST1300 vm.04 aj.n.82tkm. Ei kyllä kuvailemiasi ääniä kuulu.
Toki vaikea "verkossa" sitä "sivu" ääntä kuvailla?....
Tausta peileistä näkyy vain taakse jäänyttä elämää,,,ja sen minkä sade kastelee,niin DRY VODKA kuivaa...

Ensinnäkään en ymmärrä miksi pitää moottoria kuormittaa isolla vaihteella ?

Aivan sama mikä moottori kyseessä liikaa kuormitusta isolla vaihteella, niin parhaimmillaan saa koko moottorin levittämään osansa pitkin maakuntaa. Venttiilit ei taida pitää kovasta kuormituksesta isolla vaihteella, voivat sanoa "kukkuu"  :o

Jos meinaatte sitä "ompelukoneen sirinää" taitaa joka pannarissa olla se ääni.

Riittävästi kierroksia joka vaihteelle, siitä koneet pitää.  airrev

SS1000, SS1000PF Kimppa, BB2500K Kimppa, SS1000AFin, IBAF Scandinavia Rally-15, SS1000PF, SS1000 AR-15,SS1000AR-22

Mitä ihmettä? Onko murheena isolla vaihteella vedätettäessä 2000 kierroksen tuntumasta kuuluva sivuääni?

Anteeksi vain, mutta nyt kannattaa ensimmäisenä katsoa peiliin. Pannarissa on vääntävä moottori, mutta ei se nyt mikään dieselkone ole. Siellä ovat mm kiertokankien ylä- ja alapään laakerit kovilla, jos tuolla tavalla ajetaan. Vähitellen alkaa kuulua vähän kovempaakin kolinaa ja saattaa tulla lopuksi kanki lohkosta läpi.

Olen jo aiemminkin törmännyt samaan ongelmaan autolla ajamiseen liittyen. Kun huomautin pienillä kierroksilla vedättämisestä, niin kuulin, että autokoulussa neuvottiin ja polttoainetta säästyy!  :o

Säästyyhän siinä polttoainetta, mutta pidemmän päälle menevät säästöt useaan kertaan koneremontin kustannuksiin. Aikanaan kun sain ajokortin, niin vanha merkkiliikkeen eläkkeelle jäänyt korjaamopäällikkö sanoi, että moottorin saa rikki vedättämällä, mutta ei kierroksilla.

Kierroksia vain koneeseen, niin ei tarvitse turhaan Pannaria rempata. Itsellä on tuo vanhemman mallin Pannari, niin olen pyrkinyt vaihtamaan pienemmälle viimeistään, kun 3000 kierrosta lähestyy eli viitosta käytän vasta satasen vauhdista ja siitä ylöspäin. Eikä bensaa pala kuin viiden litran tuntumaan sadalla.



Liian tarkka suunnittelu vain pilaa reissun!

Juu kuormittaminen oli hyvin varovaista ja kun ääntä kuului hellitin. Kokeilin silloin pyörän vääntöä , ymmärrrän autoasentajana missä rajat on ja huomasin että tykkää vähän isommista kierroksista isoilla vaihteilla, tiedän toki että koneen ja lootan saa rikki väärällä ajotyylillä ikääkin on jo 50v. Ääni kuului silloin myös 3000 kierroksesta eteenpäin vaimeana. Mutta tänää sitä ei kuulunut ollenkaan, vain se sirinä. Olisko ollut jotain irtonaista jossain helisemässä. Ja tämä toinen motoristi varmaan luuli että tarkoitan sitä sirinää. Joten se vaimea helinä oli jotain irtonaista mikä on nyt poistunut ja sitä ei kuulunut olla. Kiitos vastauksista nyt olen ne saanut. Änettömiä ja huolettomia kilometrejä kaikille pyörä on siihenkin ajoon loistava :)

Ajoin joskus avokypärällä jossa on pitkä, leukaan ulottuva visiiri niin johan kuului vaikka minkälaista ääntä mihin ei ole tottunut umpikypärällä.

Juu tämän pyörän äänimaailma on vähän eri kun pojan zx12r kawasakin jolla ajelin viimevuonna. Minulle vähän miellyttävämpi.

Powered by EzPortal