ST 1100 -93 jännitesäädin/laturi??

Aloittaja rane61, 16.07.15 - klo:16:54

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

Kysytäänpä nyt sitten alan ihmisiltä asiasta.....

Viime keväänä honda lopetti lataamasta ja silloin jännitesäädin oli mennyt! ostin stormilta uuden ja pelasi sitten taas viimekesän ihan hyvin.
Mutta kuinka ollakkaan taas loppui sähkö akusta ja kun mittailin latausta niin kovilla kieroksilla sain lataamaan 12,8 volttia mikä on tietty vähän ja tyhjäkäynnillä puottaa alle 12 voltin.
Miten teillä on tuon latauksen kanssa ollut, onko säätimiä mennyt vai oletteko joutuneet laturia raplaamaan? liekkö tuo tarvikesäädin huono?

16.07.15 - klo:23:04 #1 Viimeisin muokkaus: 02.03.24 - klo:10:49 käyttäjältä tonipan
Minulla ongelma oli, että latasi liikaa: 15.5 volttia. Minulla vika oli johtosarjassa (johtosarjan jännitehäviöissä).

Säätimelle tulee virta virtalukon kautta (muistaakseni musta johto). Tuon mustan jännite menee säätimen kautta laturin magnetointikäämiin. Säädin siis säätää laturin antamaa tehoa muuttamalla magnetointikäämiin (2- napainen liitin) menevää jännitettä.

Mitä pienempi jännite, sitä enemmän laturi antaa tehoa.

Minun pyörässä mustan johdon jännite putosi lähelle nollaa kun pyörän sähköjärjestelmässä oli kuormitusta: 2 x pitkät, kahvalämppärit, jarruvalo. Ilman kuormaa mustan jännite oli pyörän käydessä noin 6-7 volttia ja laturin antama jännite 15 volttia. Kun pyörä ei ollut käynnissä oli mustan jännite sama kuin akussa.

Laturin antama jännite siis kasvoi sitä mukaa kun kuormitus lisääntyi ?? Laturi latasi koko ajan täydellä teholla. Tästä johtuen oli laturista tuleva 3-napainen liitin hiukan sulanut, pääsulakkeen liittimistä muovia hiukan sulanut.

Korjaus: Musta johto irti säätimestä, tuo johto ohjaamaan relettä (siis ylimääräinen rele pyörään, esim lisävalorele). Akusta  sulakkeen kautta virta releelle ja releestä säätimen liittimeen siihen napaan, missä musta alunperin oli. Tämän korjauksen jälkeen latausjännite tasan 14v. tyhjäkäynnillä valot päällä jännite 13.5v kun kierrokset nousee 1500 asti lataus 14v ja pysyy siinä punarajaan asti.

Siinä mustassa johdossa on aika monta liitosta: pääsulake, virtalukko, "normi" sulake, jonka jälkeen säätimelle.

Laturista tuleva 3-napainen liitin (kaikki johdot keltaisia tulee latauskäämeistä:3 kpl). Jokaisessa johdossa jännite noin 7 volttia, kun pyörä on käynnissä.

Luulen, että sinun pyörässä on säädin palanut tai yksi latauskäämi on palanut. Minulla on uusi, käyttämätön säädin, jos haluat sen ostaa. Sijaitsee Lahdessa, hinta sopiva.

Mittasin jännitettä niin, että tyhjäkäynti säädetty n.1700 r/min ja sitten lisäilin kuormitusta jännitemittarin ollessa koko ajan kiinni. Kierrokset tippuivat 1500 r/min kun laturi latasi täydellä teholla.


Vielä lisäys; luulen että alunperin sinun pyörässä on ollut sama vika kun minun pyörässä. Täydellä teholla lataaminen on polttanut nyt jo toisen säätimen. Myös akun "keittämisestä" liian suuren latausjännitten takia on kuultu ja säätimen asentamisesta paksun kuparilevyn päälle jäähdytyksen parantamiseksi.

Tässä vielä pari kuvaa "sulaneista" liittimistä

Kiitoksia todella hyvästä vastauksesta :)
Pitääpä noilla ohjeilla ruveta kattelemaan.
Menikö sinullakin sitten noita säätimiä?
Ei tosiaankaan kannata uutta säädintä laittaakkaan ennen kun vian saa paikallistettua ja korjattua.
Tuo pyörä on ollut minulla 6 vuotta ja viime keväänä vasta ensikerran alkoi juonittelemaan....

Minun säädin ei kerinnyt kärähtämään. Kerkisin tilaamaan uuden säätimen, mitä en laittanut paikalleen.
Jos sinun laturista on käämi palanut, on minulla myös uudemman mallinen ilmajäähdytetty 40A tehoinen laturi jemmassa.

Mittailin jännitteitä siten, että säädin oli paikallaan pyörän rungossa kiinni, säätimen liitin kiinni. Säätimen liittimen "selkäpuolelle" n. 2cm mittainen kuorittu johdonpätkä, josta mittaus. Jos mittailet tuolla tavalla varo ettei johdot osu toisiinsa tai pyörän runkoon
Älä käynnistä pyörää jos säätimen liitin on irti. Niihin kolmeen keltaiseen johtoon kaikkiin pitäisi tulla suunilleen sama jännite.

Vielä yksi kuva 3-napaisesta liittimestä.

17.07.15 - klo:18:47 #6 Viimeisin muokkaus: 17.07.15 - klo:23:29 käyttäjältä FF1pan
Lainaus käyttäjältä: tonipan - 16.07.15 - klo:23:04
Minulla ongelma oli, että latasi liikaa: 15.5 volttia. Minulla vika oli johtosarjassa (johtosarjan jännitehäviöissä).

Säätimelle tulee virta virtalukon kautta (muistaakseni musta johto). Tuon mustan jännite menee säätimen kautta laturin magnetointikäämiin. Säädin siis säätää laturin antamaa tehoa muuttamalla magnetointikäämiin (2- napainen liitin) menevää jännitettä.

Mitä pienempi jännite, sitä enemmän laturi antaa tehoa.

Minun pyörässä mustan johdon jännite putosi lähelle nollaa kun pyörän sähköjärjestelmässä oli kuormitusta: 2 x pitkät, kahvalämppärit, jarruvalo. Ilman kuormaa mustan jännite oli pyörän käydessä noin 6-7 volttia ja laturin antama jännite 15 volttia. Kun pyörä ei ollut käynnissä oli mustan jännite sama kuin akussa.

Laturin antama jännite siis kasvoi sitä mukaa kun kuormitus lisääntyi ?? Laturi latasi koko ajan täydellä teholla. Tästä johtuen oli laturista tuleva 3-napainen liitin hiukan sulanut, pääsulakkeen liittimistä muovia hiukan sulanut.

Korjaus: Musta johto irti säätimestä, tuo johto ohjaamaan relettä (siis ylimääräinen rele pyörään, esim lisävalorele). Akusta suoraan sulakkeen kautta virta releelle ja releestä säätimen liittimeen siihen napaan, missä musta alunperin oli. Tämän korjauksen jälkeen latausjännite tasan 14v. tyhjäkäynnillä valot päällä jännite 13.5v kun kierrokset nousee 1500 asti lataus 14v ja pysyy siinä punarajaan asti.

Siinä mustassa johdossa on aika monta liitosta: pääsulake, virtalukko, "normi" sulake, jonka jälkeen säätimelle.

Laturista tuleva 3-napainen liitin (kaikki johdot keltaisia tulee latauskäämeistä:3 kpl). Jokaisessa johdossa jännite noin 7 volttia, kun pyörä on käynnissä.

Luulen, että sinun pyörässä on säädin palanut tai yksi latauskäämi on palanut. Minulla on uusi, käyttämätön säädin, jos haluat sen ostaa. Sijaitsee Lahdessa, hinta sopiva.

Mittasin jännitettä niin, että tyhjäkäynti säädetty n.1700 r/min ja sitten lisäilin kuormitusta jännitemittarin ollessa koko ajan kiinni. Kierrokset tippuivat 1500 r/min kun laturi latasi täydellä teholla.




Tuo kuulostaa hyvin paljon samalta ongelmalta kuin on ollut aiemmin Goldwing 1200 laturi ongelma.Tuo liittimen sulaminen kertoo vahvasti siitä.Gl 1200:sen vika vanhemmiten oli tuo liitin ja siinä oleva huono kosketus aiheuttaen
liittimen sulamisen ja pitemmän
päälle jopa laturin hajoamisen.Tuo liitin sarja on paras ottaa ja juottaa johdot kunnolla yhteen,niin ei ole sen jälkeen kontakti ongelmia,jotka hajoittaa latureita.
Nuo kontaktongelmat aiheuttavat tuossa liittimessä vastusta joka aiheuttaa laturin kuormitusta ja tuo pidemmän päälle rikkoo säätimen
tai jopa polttaa laturi käämit.

Lisäys:Muistaaksen noissa 90-luvun alkupään ST 1100 pannareissa oli vielä pieni tehoinen laturi,oliko nyt jotain v 95-96 kun niihin tuli tehokkaampi laturi.Jos on lisätty ns lisälaitteita esim valoja tai jotain muuta enemmän virtaa kuluttavaa,on tuo laturikin
kovemmlla rasituksella.Alkuperäinen laturi oli muistaakseni 26 A uudenmat 40 A.


FF1pan  rd11

Tätä keskustelua piti ehdottomasti peukuttaa. Sisältää juuri sellaista kokemusperäistä tietoa ja "knowhowta" jota tältä foorumilta kaipaan. Kaverin pyörässä oli just noi jännitteensäätimen liitännät lämmenneet, eli varmaan menee tuon releen asentamiseksi. Aion tuon ohjeen mukaisesti myöskin mittailla vähän omankin pannarin latausjännitteitä.


Vielä loppukommentteja tähän laturi/säädin keskusteluun. Vanha öljyjäähdytetty laturi on teholtaan 28A, uudempi (olisko 96 vuosimallista eteenpäin) 40A tehoinen ja ilmajäähdytetty. Uudempi käy vanhan tilalle, jos vanha kärähtää tai haluaa lisää tehoa (lämmitettävät ajoasut + lisävaloja).

Vanha öljyjäähdytetty siis teoriassa antaa tehoa 336 W. Valot ottaa 120w ( 2 x 60w, jos molemmat palaa/normi polttimot) ,sytytys ehkä 20w. Tuosta jää vielä melkein 200w käyttöön lisävaloille, lämpötakeille, naville, kahvalämppäreille ym. Eli kaksipäällä lämmitetyillä vaatteilla vanhan laturin tehot ei taida riittää.

Ilmajäähdytetty antaa 480w, eli virtaa riittää reippaammin.

Nyt jos säädin käskee ladata virheellisesti täysillä, ylimääräiset watit muuttuu lämmöksi liitoksissa, säätimessä ja itse laturissa. Pahimmillaan itse laturi kärähtää, joka kallein ja isotöisin korjattava.

Ajattelin vielä vähän avautua tähän hyvään keskusteluun. Näiden vanhojen vehkeiden kanssa on hyvä miettiä milloin ne on suunniteltu ja mitä niiltä voidaan täten odottaa. Vanhemman Pannarin osalta taitaa suunnittelun aloituksesta olla jo 30 vuotta, joten sen mukaan pitää vaatimukset suhteuttaa.

Ihmisellä on tapana hankkia "kaikkea kivaa" mukavuusvarustetta ja valitettavasti ne useimmiten kaipaavat myös sähköä. Jossain vaiheessa törmätään aiemmin mainittuihin ongelmiin; liittimet ja katkaisimet alkavat lämmetä ja lopulta sulaa eli peiliin katsomisen paikka. Itse olen 70-luvulla melkein polttanut yhden Yamahan juuri em syystä, kun lisävalojen väärän kytkennän vuoksi alkoivat paikat vähän kärytä. Onneksi yhden päivän puuhailulla sain sulaneet johdot ja liittimet vaihdettua.

Sitten herätänkin vähän keskustelua miksi näitä kaikkia sähköisiä lisävarusteita tarvitaan?

Navigaattori; käytännössä lähes 95 % ajasta täysin tarpeeton ja häiritsee keskittymistä. Eikö moottoripyöräilyn yksi hieno ajatus ole täydellinen vapaus reitin ja aikataulun valinnasta eli ei anneta navigaattorin päättää puolestamme reittiä. Toki on myönnettävä, että navigaattori on joskus ollut itselläkin mukana hätätapauksia varten tai esim hotellia vieraassa kaupungissa etsittäessä. Itse edustan ajatusta, että matka on tärkein eikä alkuunkaan ole tärkeää tietää tarkalleen missä olen menossa. Aina on jonnekin myös päästy ja kotiin osattu.

Kahvalämppärit, lämpöliivit yms; ymmärrän moottorikelkassa, mutta moottoripyörässä, jolla yleensä ajetaan ilman nastarenkaita? Omasta keväällä ostamastani Pannarista otin kahvalämppärit heti pois. Jos alkaa näppejä paleltaa, niin paremmat hanskat käteen tai tauon paikka. Muutenkin nämä tämän päivän varusteet ovat kuitenkin jo aivan eri tasoa, kuin vuosikymmeniä sitten.

Näistä ajatuksistani ei kannata närkästyä, koska ymmärrän myös tuon varustelun olevan joillekin osa harrastusta.

Huomenna pitäisi lähteä Tallinnaan ja aloittaa matka etelän suuntaan. Mitään suunnitelmia en ole tehnyt enkä majoituksia varannut, joten mielenkiintoinen viikko on edessä ja tällä kertaa jätän navigaattorinkin kotiin.

Mikä muuten on vaikeinta reissuun lähdettäessä?

Kypärän hihnan kiinnittäminen.

Sen jälkeen vain ykkönen silmään ja reissu voi alkaa! :)


Liian tarkka suunnittelu vain pilaa reissun!

Ei minullakaan ole lämpötakkia, ainakaan vielä. Syksyn ajoissa se varmaan olisi todella hyvä. Minulla on kahvalämppärit, mutta ne taitaa ottaa sen 25 w tehoa, eli vanhakin laturi riittää mainiosti :). Ne takit ja housut ottaa n.70w/vaate. Laitoin omaan pyörään päiväajovalon, jolloin valot kuluttaa valoisan aikana 3w...laturi "pääsee" melko helpolla.

Siinä öljyjäähdytetyssä laturissa ei muuten ole hiiliä lainkaan...siis täysin huoltovapaa :)

Toivottavasti tästä keskustelusta on jollekin kerholaiselle hyötyä...pistäkää kommenttia, jos näin on !

Honda VFR muuten käyttää samaa lataussäädintä. Niiden omistajat painii varmaankin samojen murheiden kanssa.
ps. en ole sähkötekniikan asiantuntija, siis jos sähköteknisissä termeissä on jokin pielessä niin saa vapaasti oikaista :)

Lainaus käyttäjältä: ltm - 18.07.15 - klo:21:20
Ajattelin vielä vähän avautua tähän hyvään keskusteluun. Näiden vanhojen vehkeiden kanssa on hyvä miettiä milloin ne on suunniteltu ja mitä niiltä voidaan täten odottaa. Vanhemman Pannarin osalta taitaa suunnittelun aloituksesta olla jo 30 vuotta, joten sen mukaan pitää vaatimukset suhteuttaa.

Ihmisellä on tapana hankkia "kaikkea kivaa" mukavuusvarustetta ja valitettavasti ne useimmiten kaipaavat myös sähköä. Jossain vaiheessa törmätään aiemmin mainittuihin ongelmiin; liittimet ja katkaisimet alkavat lämmetä ja lopulta sulaa eli peiliin katsomisen paikka. Itse olen 70-luvulla melkein polttanut yhden Yamahan juuri em syystä, kun lisävalojen väärän kytkennän vuoksi alkoivat paikat vähän kärytä. Onneksi yhden päivän puuhailulla sain sulaneet johdot ja liittimet vaihdettua.

Sitten herätänkin vähän keskustelua miksi näitä kaikkia sähköisiä lisävarusteita tarvitaan?

Navigaattori; käytännössä lähes 95 % ajasta täysin tarpeeton ja häiritsee keskittymistä. Eikö moottoripyöräilyn yksi hieno ajatus ole täydellinen vapaus reitin ja aikataulun valinnasta eli ei anneta navigaattorin päättää puolestamme reittiä. Toki on myönnettävä, että navigaattori on joskus ollut itselläkin mukana hätätapauksia varten tai esim hotellia vieraassa kaupungissa etsittäessä. Itse edustan ajatusta, että matka on tärkein eikä alkuunkaan ole tärkeää tietää tarkalleen missä olen menossa. Aina on jonnekin myös päästy ja kotiin osattu.

Kahvalämppärit, lämpöliivit yms; ymmärrän moottorikelkassa, mutta moottoripyörässä, jolla yleensä ajetaan ilman nastarenkaita? Omasta keväällä ostamastani Pannarista otin kahvalämppärit heti pois. Jos alkaa näppejä paleltaa, niin paremmat hanskat käteen tai tauon paikka. Muutenkin nämä tämän päivän varusteet ovat kuitenkin jo aivan eri tasoa, kuin vuosikymmeniä sitten.

Näistä ajatuksistani ei kannata närkästyä, koska ymmärrän myös tuon varustelun olevan joillekin osa harrastusta.

Huomenna pitäisi lähteä Tallinnaan ja aloittaa matka etelän suuntaan. Mitään suunnitelmia en ole tehnyt enkä majoituksia varannut, joten mielenkiintoinen viikko on edessä ja tällä kertaa jätän navigaattorinkin kotiin.

Mikä muuten on vaikeinta reissuun lähdettäessä?

Kypärän hihnan kiinnittäminen.

Sen jälkeen vain ykkönen silmään ja reissu voi alkaa! :)

Juurikin niin !!!  Liika suunnittelu TAPPAA SEIKKAILUN !!!

25.08.15 - klo:14:04 #12 Viimeisin muokkaus: 25.08.15 - klo:18:31 käyttäjältä Timppa
Lainaus käyttäjältä: rane61 - 16.07.15 - klo:16:54
Kysytäänpä nyt sitten alan ihmisiltä asiasta.....

Viime keväänä honda lopetti lataamasta ja silloin jännitesäädin oli mennyt! ostin stormilta uuden ja pelasi sitten taas viimekesän ihan hyvin.
Mutta kuinka ollakkaan taas loppui sähkö akusta ja kun mittailin latausta niin kovilla kieroksilla sain lataamaan 12,8 volttia mikä on tietty vähän ja tyhjäkäynnillä puottaa alle 12 voltin.
Miten teillä on tuon latauksen kanssa ollut, onko säätimiä mennyt vai oletteko joutuneet laturia raplaamaan? liekkö tuo tarvikesäädin huono?

No nyt on sitten ilmeisesti pannari taas iskussa!!

Oma hommansa siinä oli! Purkaa piti katteet,tankki ja takahaarukka takapyörineen pois...sitten laturin kimppuun...löysin käytetyn öljyjäähdytteisen laturin jonka vaihdoin tuon osin palaneen tilalle.
Laturin irrottaminen oli vielä kohtuu helppo mutta uuden (käytetyn) saaminen paikoilleen onkin sitten jo aikamoista tuherrusta...ainakin itselläni piti viritellä monenlaista tappia laturin vetolaitteen hammaskosketuksen kohdallaan pitämiseen että saa vetolaitteen menemään hampailleen ja paikoilleen ja senjälkeen tapin pois-saaminen olikin vasta tuskallista.
Itselläni ei tappi meinannut irrota vaijerista vetämällä millään!
Youtubestahan löytyy hyvä video ko. toimenpiteestä.

Viimein kun sain paketin taas kasaan ja koneen käyntiin niin mittasin latausjännitteen mikä oli lähes 15v!!!
Laturilta tulevat keltaiset johdot olivat tulikuumat.....
Ei muuta kun tonipanin ohjeen mukaan rele siihen jännitesäätimen viereen, sähkö siittä punaisesta säätimen johdosta releen kautta tuon mustan katkaistun johdon säätimen puoleen ja releen ohjausjännite sitten siitä katkaistusta mustasta johdosta ja kas kummaa latausjännite tasan 14v :)

Suuret kiitokset tonipanille hyvästä ohjeesta!! Todella suuret kiitokset myöskin ystävälleni Ollille joka on sähköstä perillä viimeisenpäälle ja tekikin relemuutoksen pyörääni!!!


Ootteko ns. ennakoivasti tehty sitä redwire bypass toimenpidellä sille akun vasemmalle puolella olevalle liittimelle? Sillä käsittääkseni sitä huonoa kontaktia=lämpenemistä ohitetaan pois. Joku sankari oli Moskovasta ajellu pois akku takapenkillä kyseisen ongelman vuoksi  :)
ST1100 Gentleman's Express.

09.01.22 - klo:22:16 #14 Viimeisin muokkaus: 09.01.22 - klo:22:27 käyttäjältä tonipan
Lainaus käyttäjältä: samrah - 07.01.22 - klo:14:43
Ootteko ns. ennakoivasti tehty sitä redwire bypass toimenpidellä sille akun vasemmalle puolella olevalle liittimelle? Sillä käsittääkseni sitä huonoa kontaktia=lämpenemistä ohitetaan pois. Joku sankari oli Moskovasta ajellu pois akku takapenkillä kyseisen ongelman vuoksi  :)

En ole tehnyt tuota bypass viritystä omiin pyöriin. Normaali liittimien putsaus / rasvaus riittänee tuohonkin liittimeen.

Kuumeneminen johtuu todennäköisesti tässäkin aiheessa käsitellystä liian suuresta latausjännitteestä.

Kannattaa mitata latausjännite, jos liittimissä kuumenemisen merkkejä.

Jos jännite on yli 14 volttia kannatta rele asentaa (sanoo korjaamikösikirja tai muu korjauskirja/ ohje "sallitusta" jännitteestä mitä tahansa. Tuossa omassa 180 tkm ajetussa jännite oli 14.6 volttia ja releen asennuksen jälkeen tasan 14, eikä johdot kuumene yhtään).

Powered by EzPortal