matkailua Skandinaviassa

Aloittaja Jarimar, 01.05.15 - klo:22:26

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Kertokaapa vasta-alkajalle mitä on syytä huomioida ajellessa esim. Ruotsissa ja Norjassa. On tullut seikkailtua täällä kotosuomessa ja nyt alkaa tuntua siltä että pidemmälle pitää päästä. Reviirin laajentaminen ei ole ainakaan pyörän ominaisuuksista kiinni

02.05.15 - klo:08:26 #1 Viimeisin muokkaus: 02.05.15 - klo:12:45 käyttäjältä enkku
Moi!!

Keski Norja = vuoristoalueella kannattaa varata aikaa pysähtymisiin, koska reitellä on komeita paikkoja mitä katsella. Päivämatkat vuoristossa ovat tosi harvoin yli 300km. Norja on suhteessa meihin hintava maa. "Ilta hömsyt" kannattaa ostaa joko kotoa tai Ruotsin puolelta.

-Serpenttiiniä löytyy, niissä pärjää kun ylös ajaessa EI AJA lähellä toista tiukassa käännöksessä. Jos käänökseen joudut pysähttymään toinen jalka ei yllä maahan kaato on aina lähellä. Alas tullesssa kannatta käyttää moottorijarutusta mahdollisimman paljon ja pitää vauhti alussa maltillisena. Paikalliset menevät reipasta kyytiä. ANNA HEIDÄN MENNÄ, ei kannata yrittää perässä pysyä. Myös fillaristin tulevat alamäessä KOVAA, ajavat ainakin kaksipäällä liikkuvista mopoilijoista ohi helposti.

-Norjassa sakot ovat melko suuria ja valvontaa on kotikulmiin nähden reilusti.

-Tunnelit ovat pitkiä. Jos käytät aurinkolaseja ne pitää olla sellaiset että voit vetää ne helposti nenän varrelle tunneliin tullessa. Kaikkissa tunneleissa ei ole mitään valaistusta tai valistus on heikko.

-Lauttoja on lähes joka vuonon ylitykseen. niihin pääsee helposti, motoristit saavat ajaa jonon keulille ainakin niissä paikossa joissa olen liikkunut. Lautat saapuvat laitureihin poikkeusetta vauhdikkaasti tömähtäen. Rantautessa ole pyörän vierellä ja tue sitä, (älä istu päällä todennäköinen kaato).

Norja on kaunis, siisti maa, milenkiintoista katseltavaa on paljon. Eikun turvallisin mielin matkaan.

T; Enkku
Elä nyt, koska huomenna voit olla historiaa..........

1.A, 2.B, 3.CDN 4.CH, 5.CZ, 6.D, 7.DK, 8.E, 9.EST, 10.F, 11.FL, 12.H, 13.HR, 14.I, 15.L, 16.LT, 17.LV, 18.MC, 19.N, 20.NL, 21.P, 22.PL, 23.RSM, 24.S, 25.SK, 26.SLO, 27.USA

Siinä tulikin monta tärkeää asiaa. Mites tuo majoittumispuoli, pitääkö varailla etukäteen vai saako yösijan kun vain karauttaa ratsunsa majoitusliikkeen pihaan? Mökkejä luulisi tuommoisissa maisemissa olevan?

Tere!

Pari kertaa Norjassa käyneenä, kummallakaan kerralla en ole majoituksia varannut. Mökki majoituksia pääosin käyttänyt. retken ovat olleet parin viikon mittaisia. Hotellit kohtuullisen arvokkaita, mitä olen paikan päällä kysynyt.

T; Enkku
Elä nyt, koska huomenna voit olla historiaa..........

1.A, 2.B, 3.CDN 4.CH, 5.CZ, 6.D, 7.DK, 8.E, 9.EST, 10.F, 11.FL, 12.H, 13.HR, 14.I, 15.L, 16.LT, 17.LV, 18.MC, 19.N, 20.NL, 21.P, 22.PL, 23.RSM, 24.S, 25.SK, 26.SLO, 27.USA

Viikoksi on tarkoitus lähteä. Taitaa vaan olla viikko lyhyt aika syheröteillä suhaamiseen... . Malttamattomana ulkomaanreissua odottelen

Tromsö Hotelli 2013 89€ ei kuitenkaan "kauppatorilla" vaan hieman keskustasta poispäin....

Joskus edellisessä elämässä mökeissä (makuupussi ja teltta mukana varoiksi).... mökkejä kannattaa alkaa katselemaan ajoissa muutoin saa nukkua niissä kanakopeissa. (kovalevy seinät)
Ulos näkee myös oven välistä vaikka ovi on kiinni, lämmitys joko toimii tai sitten ei toimi.... mutta ilma on raikasta. :)
SS1000, SS1000PF Kimppa, BB2500K Kimppa, SS1000AFin, IBAF Scandinavia Rally-15, SS1000PF, SS1000 AR-15,SS1000AR-22

Majoittumisessa noita HYTTE kylttejä kannatta seurata.

Norjassa on ehdottomasti yksi parhaista serpenttiineistä peikkotie (trollvägen).  Norjan kolikoita saa olla mukana, leirintäalueen suihku maksaa kruunuja, jotta saa kuumaa vettä.  Tietenkin, jos on tottunut kylmässä suihkussa käymään niin silloin ei rahaa tarvitse varata.  Yksi hauska tapahtuma oli kun kävin illalla tankkaamassa pyörän.  Mittari antoi bensaa ja asemalla oli valot päällä, mutta etuovi ei auennut.... ei vaikka yritin monta kertaa VETÄÄ rivasta... kävin jopa pyörällä asti vielä ottamassa vauhtia ja mietein jättäisinkö seteleitä siihen tankin viereen.... kävin kuitenkin vielä kokeilemassa ovea, ja TYÖNSIN varovasti ovea - kas sehän avautuikin sisään päin.  Tyttöä nauratti tiskin takana, kun näki asustani, etten ole ihan kotimainen.  Että sellainen pieni kuriositeetti matkalta.  Naurattaa vieläkin tuo ovi.....
Dream 250 -64
CB 350 twin -77
Z 650 -81
Z 1000 st -80
ER 5  -98
Z 1100 st -84
250 cross  -
GTR 1000 -86
GTR 1000 -88
FJR 1300 -02
ST 1100 -94
ST 1100 -98

Kiitos vinkistä. Hyvät naurut sain, hyvä etten lattialle pudonnut. Tuo ovihomma on yksi hyvä esimerkki kulttuurien eroista ja jos ei tiedä niin ei tiedä. Siihen kun vielä pitkän päivän pyörällä paahtaa ja ovet toimii eri sapluunalla... . Oishan se hauskaa kun rehellisenä murtautuisi maksamaan auki olevalle huolttikselle.  Saisi hyvän sketsin!

Totta puhuen, Norjassa matkailu on hidasta - hitautta aiheuttavat kapeat tiet, turistit omilla kulkuneuvoillaan (pyörämiehen näkökulma), tietenkin maasto ja ehkä hauskinta on lampaat.  Serpenttiiniä kiertäessä välillä tulee väsy, ja kun pysähtyy levähdyspaikalle vuoristotiellä, niin ihme on jollei jonkinmoinen lammaslauma ilmesty paikalle.  Eväiden syönti saattaa olla haastavaa ja paikalta poistuminen toinen haaste.  Ainoastaan Norjaa halkova päätie on suhteellisen nopeakulkuinen, osin siinäkin on ahtaita siltapaikkoja, mutta jos haluaa vain ihailla läntisen rannikon vuonojen huippuja kaukaa, niin päätie E6 on nopein reitti Osloon.  Mutta suosittelen ottamaan suunnaksi Dombåsista tien numeron E136 josta erkanee vähän ennen Romsdalfjordenin vuonoa kuuluisa tie nro 63, sitä sitten jatkaen Linge kylän läpi tien päähän, josta lossimatka yli vuonon (kestää vain reilun vartin, ellei lossi mene rikki, ja meillehän kävi juuri näin...) Lossimatka päättyy Eidsdaleniin ja matka jatkuu 63 tietä pitkin kohti Geirangerin vuonoa. Ja kun saavut Geirangerin serpentiiniin, tulet ehkä Norjan kuvatuimpaan kohtaan (lienee kaikille tuttu??).  Tästä ei paljon maisemat parane.  Huomioitavaa on että joissain paikoissa vuoristojen tiet avataan vasta heinäkuussa - jos on mahdollista - liikenteelle.  Silloinkin tien laidassa voi olla helposti kahden - jopa kolmen metrin lumivalleja, mutta tie on yleensä kuiva ja vapaa lumesta.  Ilmakin on luonnollisesti vähän "viileähkö" eli T-paidat saa jättää sinne laukun pohjalle odottamaan helle-aaltoa. Majoituspaikkoja kyllä löytyy, ja mitä kauempana keskuksia tai Osloa, tai muuta turistirysää, niin halvempaa ja paljon henkilökohtaisempaa.  Tietenkin talviurheilukeskusten lähellä löytyy majoitustilaa kesällä - mutta monta kertaa yrittäjä on juuri kesällä lomalla, kun oma ns aktiiviaika on ohi.  Majoituin Lillehammerin lähelle, ja mielestäni hinta oli kohtuullinen, lähes uusi mökki mukavuuksilla.  Kallistahan Norjassa on sekä viina, että tupakka, mutta eipähän tarvitse arvailla aamulla pystyykö ajamaan kun olutkin maksaa sanamukaisesti maltaita. Matkaa tein 7 ajopäivää ja matkamittariin kertyi reilut 2800 kilometriä, mutta ajosää ja aikataulut natsasi kohtuullisen mukavasti. Kotimaasta ajoin Vaasan lautan kautta Uumajaan (kulki vielä silloin), ja kotimaan kilometrejä en laskenu tähän. Mutta EHDOTTOMASTI paras tie tutustua Norjaan ja nähtävyyksiin. Bergen vielä
näkemättä - se jäänee tulevaisuuteen.
Dream 250 -64
CB 350 twin -77
Z 650 -81
Z 1000 st -80
ER 5  -98
Z 1100 st -84
250 cross  -
GTR 1000 -86
GTR 1000 -88
FJR 1300 -02
ST 1100 -94
ST 1100 -98

Muistuu mieleeni muutamien vuosien takainen Norjan matka puolisoni kanssa,Uumajasta keski- Norjaan.Ensimmäinen tavoite Trondheim. Vettä satoi koko matkan,kuten Kuopiossa pari päivää sitten(yli 60mm).
Trondheimiin tultaessa tien yli(ei voi olla huomaamatta) Best Western hotelli Stav
jonne läpimärkinä tarjouduimme.Vastaanotto ystävällistä...ja mikä mukavinta huoneen hintaan saimme sapuskat seisovasta pöydästä,ja aamiainen tietysti.
Eikä hinta ollut sen kummempi,kuin Suomessakaaan,saatikka muissakaan hotelleissa siellä Norjassa.Sinä vuonna Best Western hotelliketjulla oli motoristeille tarjous muistaakseni viidestä yöstä seuraava ilmainen.Tällä iällä tuppaa arvostamaan hyvää sänkyä ja aamiaisia,ei olla pidetty enää telttavarusteita mukana.

Vinkkinä ota oma kuormaliina mukaan ,jolla saat tarvittaessa pyöräsi kiinni.
Laivoilla,jos niitä tarvitaan saattavat olla rasvaisia.

t.jore

                                                         

viimme viikolla käytiin kolmen pyörän voimmin ajamas norjan läpi,ja pyörän päällä
oltiin aika aktiivisesti.maanantai naantalista yli kapeltsääriin(kirj.virhe)päivälautalla
ja keski ruottis pysähdyttiin mahdolliseen yöpaikkaan noin 20,00 jotain..tiistai aamulla kohti
norjaa ja drammenin spiraalia johon pääsi aivan suoraa tunnelia pitkin jo ennen osloa.
sieltä navikaattoriin laitettiin dalen kautta lysebotnia , dales oli hienot kurvit ja
jyrkät mäet ja lämmin mutta lähempänä lysebotniaa maisema muuttui lumiseksi,oli ihan
hienot maisemat..lysessä oltiin noin 20.30 ja saatiin huone 1100 paikallista rahaa
joka ei ollu kovin paljo mutta oma pyyhe olis pitäny olla,,maisemat oli aika hienot,,
keskiviikko aamulla kohti saarnastuolia jossa oli 3,8 km raju kävely ja takaisin mutta kannatti
ja sieltä kohti oddaa jota ennen oli latefossin putoukset..oddas yötä leirintäalueella
4 hengen mökissä 1500 paikallista rahaa ja matkalla olleet lossit oli 49 kru..
 torstai oddasta vorninfossin putouksille .sitte 24km pitkä tunnel ja kohti geirangeria
jossa oltiin 20,00 ja järki sanoo että pitäis pian olla yöpaikka mutta matka jatkuu..
yks kauppa oli auki josta otettiin evästä yöksi ja ajeltiin peikonpolulle josta kohti
uumajaa ajatuksena että kun tuloo väsy niin pökätään teltta pystyyn,,,,mutta jos on
saanu adrenaalimyrkytyksen niin uni ei tuu ja perjantaina oltiin 18.00 lähteväs laivas
kohti vaasaa,,aika oli siitä hyvä ettei ollu missää ruuhkaa mutta vähä viiliä keli
toki kylmä ei haitannu...tuohon vaimo pisti linkin tiistaipäivälle ja sieltä
picasawebin kautta löytyy loputkin päivät


https://picasaweb.google.com/104084358866777379486/NORJA2362015Arboga_Drammen_Dale_Lysebotn

Sain kerran eräältä Norjalaiselta kolleegalta ohjeen tunneliin ajamiseen.Kun olet tulossa kirkaasta pimeään tunneliin niin sulje TOINEN silmä pari-kolme sekuntia ennen tunnelia ja avaa silmä kun olet tunneliin sisään ajanut,niin silmä sopeutuu hämärään nopeammin!
Olen monesti kokeillut ja mielestäni se auttaa näkemään nopeammin pimeässä.

Powered by EzPortal