Kimpassa ajaminen

Aloittaja Mphessu, 26.08.13 - klo:22:25

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

Kokoontumisista ja kimppa-ajoista on  kokemuksia. Pyhäniemen kimppa-ajosta keskustelu oli vuolasta, nokitteluakin.

Aina mukana on ensikertalaisia, jotka kaipaavat kokeneemmilta apuja ( nytkin Kaakonkulman kierrokselle) 

http://www.bajahill.net/2001/12/jonoteoriaa-neuvoja-ryhmaajoon.html

Oheisessa linkissä on selitetty jonossa ajamista. Siinä on paljon hyvää ryhmässä ajamisesta.

Lisäksi johtamisesta on tärkeää kertoa etukäteen aina seuraavan etapin reitti – mihin on tarkoitus ajaa.
Kimppa-ajon johtajan kännynumero – mm. eksymisten varalle. Etapeittain voidaan aina vaihtaa kokemuksia ja havaintoja ajon sujumisesta.
Nyt olisi hyvä keskustella laajemminkin foorumilla mm.  miten vältytään peräpään "jojoamiselta", jota jossain määrin aina esiintyy esimerkiksi liikennevalojen takia.

horisko

27.08.13 - klo:00:50 #1 Viimeisin muokkaus: 27.08.13 - klo:01:01 käyttäjältä KHU
Juu. Voin sanoa että matkan johtajalla/vetäjällä on aikamoinen vastuu ja tekeminen joukon koossapitämiseksi JOS varsinkin ollaan ulkomailla, tai vaikka kotomaassakin mutta vilkkaissa keskuksissa, ja liikennevaloissa. Laskea taaksepäin punaisissa, että onko oikea määrä valoja takana......ja siellä saattakin olla esim. yksi paikallinen motoristi joka ei kuulu joukkoon. Ja luulee että porukka on kasassa. Kokemusta on...Panama Citystä.

Mutta lienee helpompaa täällä kotomaassa ja juuri näin, että reitti kohteineen ja noin aikataulu kaikilla selvillä sekä että kännykkä toimii ja numerot on jaettu. T. Kalle

Ja vielä tästä kaupungissa kimpassa ajamisesta kun liikennevalot on katkaisemassa letkaa. Siihen TÄYTYY olla ETUKÄTEEN sovitut säännöt joita noudatetaan. Eli jos letka katkeaa valoissa....niin MIELESTÄNI... taustapeiliin katsominen korostuu....ja jos takanatulijaa ei näy, pysähdy välittömästi SOPIVAAN paikkaan vilkun kanssa ja odota. Näin myös edellä ajava kun huomaat ettei perässä tule seuraaja...jne. Ei voi enempää v****ttaa kuin se ettei ole "kartalla" eikä tiedä seuraavaa etappia/pysähdyspaikkaa ja etukaveri häipyy näkyvistä, eikä sinulla ole navigaattoria.
Tästäkin on kokemusta...jopa TuPo porukasta!!!!

 horisko Asiaa puhutte Mphessu ja KHU, uskoisin että kokemuksen syvällä rintaäänellä.

Olen itsekin vetänyt monet kerrat letkoja, pitkiäkin.
Monesti on kärjessä ollut tiputettava melkoisestikin vauhtia, että koko porukka pysyisi mukana.
Pääsääntöisesti aina joku mussuttaa, jonkun mielestä ajetaan liian lujaa ja toisten mielestä aivan liian hiljaa.

Kimppa-ajon säännöt tuntuvat olevan hakusessa lähes joka letkassa, joskus joku jää matkasta, kun ei risteyksiin jäädä odottamaan. Yksi, valitettavasti pannariletkoistakin tuttu ilmiö on letkan tiivistymisen yhteydessä tapahtuva turvavälien katoaminen niin, että täytyy keskittyä enemmän taustapeilin tarkkailuun kuin ajamiseen takana tulijan puskiessa lähes rinnalle jopa maantievauhdissa. Varsinkin mutkatiellä on ikävä ajaa omaa ajolinjaansa, kun täytyy varoa takana hiostavaa kaveria. Mm. Jänkhän paraatissa oli takani tällainen mestari (ei ollut onneksi pannaristi) ja satasen tiellä ajettiin.

Eikö paraatimuodostelmassa ajeta vain taajamissa (40-50-60), joissa porukan pitäisi päästä esimerkiksi samoilla valoilla läpi. Silloin on hyvä tiivistää, mutta ei maantiellä tarvitse sentään siksakissa ajaa.

Voisi olla hyvä vetäjän vaikka seuraavassa letka-ajossa tästä ihan erikseen mainita, kaikki ei sitä välttämättä tiedä/ymmärrä/tiedosta. Kaikkien turvallisuudestahan on kysymys, letkoissa on sattunut yllättävän paljon vahinkoja. Onhan se, ainakin minun mielestäni, aika syvältä jos motoristit törmäävät toisiinsa. Meille vaarallisia autoilijoita on maanteillä ihan riittävästi. 4idi4s

rd11 Ollaanhan me pannaristit paljon muita parempia kuljettajia (???) tässäkin mielessä, vai mitä. thumbsup1


tee se nyt, huomenna voi olla.....

27.08.13 - klo:14:49 #4 Viimeisin muokkaus: 27.08.13 - klo:15:15 käyttäjältä Timppa
Mielenkiintoinen aihe, ehkä mun pitäis olla hiljaa kun voi tulla kuraa niskaan.  doh1

Otetaanpa muutama esimerkki
Lounais suomen ajelu videoilta näkyy selkeästi mitä ryhmän koko vaikuttaa ryhmän koossa pysymiseen.
Kaksi ensimmäistä videon pätkää näyttää kuinka koossa pitäisi pysyä, mutta kun ryhmän vahvuus kasvaa alkaa rakoja tulla.
Mielestäni nopeus oli kohdallaan ennen Someroa sekä sieltä lähdettäessä. (somerolta en vetänyt letkaa kuin pätkän, kuvailin letkaa....) ;)

Toinen esimerkki olkoon vaikka Tämänvuotinen ajelu Pyhäniemestä.

Alussa ajeltiin hiljaa ja letka pysyi koossa läpi kylän. Tullessa VT23 risteykseen pysähdyin ja ainakin oletan että koko letka oli perässäni pysähtyneenä Stop merkin takana. Ripeä kiihdytys että mahdollisimman moni pääsee samalla isolle tielle.
Onnistuiko? En tiedä.
Kuitenkin ajettaessa 23:ta pidin vauhtina n.70km/h eli selkeästi alle rajoituksen. Jonkin matkaa ajettua nostin nopeuden n.90 nurkille. Siltatyömaiden kohdalla vauhti oli hidasta.

Keulilla on mahdotonta vaikuttaa haitariliikkeeseen muulla tavalla kuin ajamalla alle rajoituksen jatkuvasti.
Tässä kohtaa tullaan siihen että aika nopeasti Autoiksi kutsutut välineet alkavat tulla letkan väleihin ja aiheuttaa todellisia vaaratilanteita.

Miksi autot tulevat letkan väliin??
Siksi kun on "liian suuret välit" moposta toiseen.

Mitä se vaikuttaa jos jokainen pitää sen "liian suuren" välin.
Esimerkki 1
48 mopoa jokainen pitää "turvaväliä" sen 50m...Letkan pituus 2,4km !!!
Esimerkki 2
48 mopoa jokainen ajaa oikein ja lomittain etäisyys vierellä ajavaan 25m ja edellä ajavaan 50m ...Letkan pituus 1,2km !!

Kuitenkin 50m edellä menevään on aika paljon.
100km/h alueella voi hyvin pitää etäisyyttä edellä menevään 40m ja siinä vielä näkee eteensä sen joka ajaa 60m päässä.

Mielestäni etäisyys edellä menevään riittää kun se on 40m näin sama letka on vain 960m pitkä !!

Aina letkassa ajettaessa pitää kuljettajan keskittyä ensisijaisesti ajamiseen vasta sen jälkeen maisemiin.

Pannarikimppa rautaperseajossa ajettiin se 1000 mailia/24h eikä vaaratilanteita ollut vaikka etäisyydet olivat juuri max. se 40 m edellä menevään.
SS1000, SS1000PF Kimppa, BB2500K Kimppa, SS1000AFin, IBAF Scandinavia Rally-15, SS1000PF, SS1000 AR-15,SS1000AR-22

 horisko
Jos tarkoitat minun viestiäni niin tarkoitan lähinnä melkein kainalon alle tulemista, niin kuin on käynyt monet kerrat mainitsemissani (myös pannari-)letkoissa.
Jos väli pysyy tuossa 25-40 m rajoissa, alkaa asia olemaan OK. Yksikään autoksi kutsuttu vehje ei tule maantievauhdeissa väliin, vaikka väliä olisi hetkellisesti 80 metriäkin (toki sellaisia autoilijoitakin löytyy).

Pahimpana pidän "mustan Audin kuskin" -tyyppisiä kuljettajia, jotka eivät osaa mopollakaan ajaa kuin edellä menevän perskantturassa kiinni.
Älkää tästä mahdolliset Audin kuljettajat pahastuko, vaikka se on ainakin omien kokemuksieni mukaan jostakin syystä yleisin kulkine tällaisten autokuskien kesken.

Moottoripyörät org -keskusteluryhässä on koko kesä puitu liian lähellä ajavien autoilijoiden edesottamuksia ja luonnollisesti paheksuttu sitä.
Mikä erottaa siinä suhteessa auton ja moottoripyörän?
4idi4s

Jos kuitenkin joku autoilija väliin änkeää ja joku jää jälkeen on tuo sääntö, jonka mukaan edellä menevä odottaa seuraavassa käännöksessä.
Monissa letkoissa, joita itse olen vetänyt on ollut ns. perssilmä, joka tuntee reitin ja kokoaa porukan. Jos siis porukkaa on reilusti yli 10.

Tätä siis tarkoitin, enkä halua heittää kuraa enkä pahastunutkaan. 062802jumpie
tee se nyt, huomenna voi olla.....

27.08.13 - klo:21:57 #6 Viimeisin muokkaus: 27.08.13 - klo:21:59 käyttäjältä Timppa
Lainaus käyttäjältä: hojare - 27.08.13 - klo:20:55
horisko
Jos tarkoitat minun viestiäni niin tarkoitan lähinnä melkein kainalon alle tulemista, niin kuin on käynyt monet kerrat mainitsemissani (myös pannari-)letkoissa.
Jos väli pysyy tuossa 25-40 m rajoissa, alkaa asia olemaan OK. Yksikään autoksi kutsuttu vehje ei tule maantievauhdeissa väliin, vaikka väliä olisi hetkellisesti 80 metriäkin (toki sellaisia autoilijoitakin löytyy).

Pahimpana pidän "mustan Audin kuskin" -tyyppisiä kuljettajia, jotka eivät osaa mopollakaan ajaa kuin edellä menevän perskantturassa kiinni.
Älkää tästä mahdolliset Audin kuljettajat pahastuko, vaikka se on ainakin omien kokemuksieni mukaan jostakin syystä yleisin kulkine tällaisten autokuskien kesken.

Moottoripyörät org -keskusteluryhässä on koko kesä puitu liian lähellä ajavien autoilijoiden edesottamuksia ja luonnollisesti paheksuttu sitä.
Mikä erottaa siinä suhteessa auton ja moottoripyörän?
4idi4s

Jos kuitenkin joku autoilija väliin änkeää ja joku jää jälkeen on tuo sääntö, jonka mukaan edellä menevä odottaa seuraavassa käännöksessä.
Monissa letkoissa, joita itse olen vetänyt on ollut ns. perssilmä, joka tuntee reitin ja kokoaa porukan. Jos siis porukkaa on reilusti yli 10.

Tätä siis tarkoitin, enkä halua heittää kuraa enkä pahastunutkaan. 062802jumpie

En tarkoita vastata henkilökohtaisesti kenellekään vaan ihan yleisesti ottaen esitän oman näkemykseni.

Tuollainen "iholle" tuleminen on vaarallista letkoissa.
Hyväksyttävää ainoastaan kun letka pysähtyy, liikkeelle lähdetään siinä järjestyksessä kuin siihen pysähdys kohtaan tultiin.

Matkavauhdissa ei koskaan saa tulla toisen vierelle sillä toinen voi tehdä jostakin syystä väistöliikkeen ja jos takaa tullut on juuri kohdalla silloin kolisee.

Letkaajo vaatii aina tarkkaavaisuutta.  thumbsup1

Ps.Kyllä kritiikkiä saa tulla ja asiasta saa aina sanoa.  ;)
SS1000, SS1000PF Kimppa, BB2500K Kimppa, SS1000AFin, IBAF Scandinavia Rally-15, SS1000PF, SS1000 AR-15,SS1000AR-22

 4idi4s
Juuri niin kuin yritin viestissäni kertoa.

En ollut TuPossa, Kihniössä enkä IronButt -ajossa, joten en tiedä niistä mitään. Enkä näinollen ota niihin mitään kantaa.

Sellaisessa porukassa, jossa ajotyylit ovat ovat samat ja pyörät samantehoiset on kiva edetä. Voidaan mennä yhtenä k....nä hitaammista ohi, kun ensimmäinen katsoo että toisetkin pääsee samalla ovenavauksella.
Kaikki ymmärtävät, mitä edellä ajava on tekemässä.

Isommissa letkoissa on vain sopeuduttava hitaampien ja vähemmän kokeneiden ajotyyliin, vaikka se ei aina itselle sopisikaan.

kuvassa näkyvässä ryhmäajossa on munaa, mutta turvallisuus ei selvästikään ole ensimmäinen asia.. respectii
tee se nyt, huomenna voi olla.....

28.08.13 - klo:12:48 #8 Viimeisin muokkaus: 28.08.13 - klo:12:54 käyttäjältä Obelixxx
Varsinkin Virossa tuli semmonen vastaan, jos ajetaan letkassa sallittua nopeutta tai vähän alle, nii autoilijat herrmostuu ja tunkee ohi vaikka väkisin periaatteella kyllä motoristi väistää. Paras on kun ajetaan hieman yli nopeusrajoitusten, että me motoristit ohitellaan eikä päinvastoin.  03Biker

Ei letkanjohtaja voi kaikista pitää huolta, vaan jokainen edellä ajava pitää takatulijasta huolta ja sit ei muutakun hanaa.  ajelu.gif

Aika taidetta osaatte kyllä tehdä yksinkertaisesta asiasta  :-\
kyllä se mielestäni on sitten ihan oma vika jos ei letkassa pysy, eikä tarvitse silti toisen pers..... roikkua.
eikä myöskään tarvitse kenenkään ottaa hernettä tästä mielipiteestä.

Lainaus käyttäjältä: HAKKE - 29.08.13 - klo:20:49
Aika taidetta osaatte kyllä tehdä yksinkertaisesta asiasta  :-\
kyllä se mielestäni on sitten ihan oma vika jos ei letkassa pysy, eikä tarvitse silti toisen pers..... roikkua.
eikä myöskään tarvitse kenenkään ottaa hernettä tästä mielipiteestä.

Ei se nyt ihan näinkään ole. Armeijan pyörämarssilla kumpuilevassa maastossa keulamies polkee hitaammin ylämäessä ja laskettelee vapaalla alamäet. Siitähän seuraa se, että jossakin kohti letkaa jarrutetaan alamäessä ja poljetaan hiki hatussa ylämäessä. Ruuhkaliikenteessä jono tiivistyy ja jopa pysähtelee vielä kotvan aikaa, vaikka sen aiheuttama häiriö on jo poistunut.

Letka-ajossakin pitää noudattaa omalta kohdaltaan liikennesääntöjä ja nopeusrajoituksia. Jos keulamies aja tikkarinopeuksilla ja letka ohittaa hitaamman ajoneuvon, niin se letkan osa joka jää keltaisen viivan taakse ohitusta odottamaan, saa keulamiehen kiinni vasta seuraavalla pysähdyspaikalla. Mitä pidempi letka sitä alhaisempi keskinopeus on oltava tikkarinopeuksiin nähden, jos tavoitteena on letkan kasassa pysyminen liikennesääntöjä noudattaen.


01.09.13 - klo:11:19 #11 Viimeisin muokkaus: 01.09.13 - klo:11:25 käyttäjältä Mphessu
Lainaus käyttäjältä: Mphessu - 26.08.13 - klo:22:25
Kokoontumisista ja kimppa-ajoista on  kokemuksia.  

http://www.bajahill.net/2001/12/jonoteoriaa-neuvoja-ryhmaajoon.html

Oheisessa linkissä on selitetty jonossa ajamista. Siinä on paljon hyvää ryhmässä ajamisesta.

Lisäksi johtamisesta on tärkeää kertoa etukäteen aina seuraavan etapin reitti – mihin on tarkoitus ajaa.
Kimppa-ajon johtajan kännynumero – mm. eksymisten varalle. Etapeittain voidaan aina vaihtaa kokemuksia ja havaintoja ajon sujumisesta.

horisko

Tässä ketjussa on paljon hyvää asiaa ja kokemusta. Ristiriitaisikin kantoja on ja joskus tahtoo mennä hernekin nenään. Kaikki ollaan "mestareita".

Kaakonkulman kierroksen kokemuksiani.

Aikataulun olin laatinut liian kunniahimoiseksi. Se perustui osin googgelin aika-arvioon ja yksittäin ajettuihin kokemuksiin. Ahnehdin liikaa kohteita – olisi niin paljon nähtävää. Kimpan saaminen liikkeelle kestää yllättävän kauan, vaikka "reippautta" korostettiin. Oma esimerkki oli aina paras. Olin aina ekana pannarin päällä (vaikka olin varmaan porukan nestori sotien vuosikymmeneltä) ja käynnistin koneen. Hauskaa oli havaita kyytiläisen hoputtavan omaa ratsumiestään  53.gif

Aikataulu johti myös liian koviin nopeuksiin (GPS- kuulemma näytti 92)ja turvalliseksi kokemaansa ja myös liikennemerkein osoitettua nopeutta ajanut AMCRoad katkaisi letkan. Oikein toimittu, kuten seuraavassa risteyksessä odottamaan jäänyt OREkin.

Suunniteltua aikataulua korjattiin skippaamaalla Kotkaniemi ja syvää halveksuntaa herättänyt huoltotauko Savitaipaleen aakkoshuoltamolla.
Sovin muutoksesta Akifin kanssa tuntia ennen soittamalla Salpa-museolta Luumäen Shellillä odottavalle Akille. Samalla kerroin kimpalle huoltopaikan oleva Luumäen Shellillä. Eipä kaikki osanneet kuitenkaan tankata, jotta kotia asti pääsisivät. Kiitettävästi porukat kyllä kertoivat poistumisaikeensa, jotta ei turhaan  huolestuta.
Aki ja Sari olivat hyvin valmistautuneet etapin vetoon. Olivat käyneet mm. Kotkaniemessä – hiekkatietä.

Akin – ensikertalaisen vetäjän -reittiselostus oli mallikas. Hän kuvaili etukäteen oikaisut ja siltakapeikot, joissa meillä olisi väistämisvelvollisuus. Kiitin häntä jo valmisteluvaiheessa ja haluan lämpimästi kiittää nytkin.

Keep it simple. Ei ryhmässä ajaminen mitään rakettitiedettä tarvitse olla. Turvallisuus, liikennesäännöt ja ryhmäajon aakkoset kuitenkin pitää hallita.

Tärkeimpiä ovat oikeat turvavälit (näitähän kommenteissa ruodittiin) – siis ajomuoto ja turvaväli sekä nopeus vaihtelevat liikennetilanteen mukaan.

Meinasin saada slaagin, kun seurasin perämiehenä välillä Loviisa –Kotka edellä ajavaa. Välillä vasemmalle kaistalla, välillä letkan ohituksia ja puikkaamisia väliin ja taas hidastamalla pientareella omalle paikalle.
Strömforsin ruukin tauolla olin ja valmistutunut surffaajan poistamaan letkasta- vakavan vaarallista ajoa. Selitys oli videokuvaus. Annoin huomautuksen ja anteeksi. Jatkossa TK-kuvaaja menikin sitten etukäteen reitin varrelle letkaa kuvaamaan- saas nähdä tuleeko kuvaa...

Kokemuksia minulle on kertynyt tähän ikään uran varrella marsseista eri muodoissaan viljalti.
Alussa lainauksessa kerroin johtamisen  aakkosista. Johtamisesta on kyse vaikka sen sanan käyttöä on "kokeneemmat" myös soimanneet.

Se, että letka katkeaa ei ole pahinta/koossapysyminen tärkeintä vaan turvallinen perille pääsy. Pitkiä letkoja tulee oikein välttää. Sotaväki ja poliisikin johtavat marsseja ryhmittäin, joissa on tarkoituksella esim. 5 min aikaporrastukset.  

Pitäisin parinkymmenen motoristin ryhmää vielä handlattavissa.  Eli jos meillä on kokoontumisissa normaalit 60 pannaria, tehdään kolme ryhmää. Ekaan voivat ryhmittyä nopeat mestarit, tokaan keskivertokuskit, kolmannessa naatiskelijat. Ryhmät lähtevät johtajien johdolla etapeille 5min porrastuksella ja varmasti taukokaffitkin sujuvat noileammin.

Ja vielä kannattaa pyytää ensikertalaisia ryhmittymään vetäjän taakse. Kokenut kippari ja perämies voivat täten parhaiten johtaa ja tehdä havaintoja sekä ojentaa sitten tauolla ruusuja ja tarvittaessa risujakin.

Sitten vielä ripittäydyn ja kadun loppumatkan viilletystä Verlasta Tuusulaan. Kadun syvästi ja kiitän onneani,etteivät poliisitutkat tavoittaneet eikä vaaratilanteita syntynyt. Kun saavuimme  Enkun kanssa rintamaille tuli kolme poliisipartiota vastaan- onnea oli. Lupaan taas, etten jatkossa...
horisko

Lainaus käyttäjältä: Obelixxx - 01.09.13 - klo:14:08
Vielä tosta kimppa-ajosta jäi kaivelemaan mieltä, kun salpamuseon jäljeen oli kiirus seuraavaan paikkaan ( ja varsinkin Verlaan) ja lisäsin hieman vauhtia, nii letka menikin poikki ja homma ei toiminnu kuten piti. Pitkä Shellillä olin ihmeissään kun kukaan ei ollu risteyksessä odottamssa takana tulijaa, onneks loppu letka huomas missä ollaan.
Luulin että kimppa-ajo toimii useista puheista johtuen, mutt ei näköjään.
Tosin tuntematonta letkaa on eri asia vetää kuin tuttua porukkaa, kuka haluu fiilistellä, ajella rauhassa tai muuten vaan ei hurjastele.
Nyt kun noilla mutka pätkillä ei nää kuin hetken taaksepäin, nii silloin olettaa että kaikki muutkin on letkassa mukana, mutt mutt...
Tässä minusta korostuu, pidä huolta takana tulijasta!

Tää letkanvetäjän rooli mullekin herätti paljon mietteitä ja toivotaan että opin tästä jotakin.

Kopsasin obelixxxin analyyttiset ajatukset myös tähän kimpassa ajamisketjuun. Ajatus, että aina paras paikallistuntija vetää letkaa on toimiva periaate. Kukin vuorollaan saa myös johtaa. Jopas oppii itsekin sitten ajamaan ryhmässä, kun ajamisen hallitsee kaikilla osa-alueilla. Kiitos Obelixxx

Lainaus käyttäjältä: Mphessu - 02.09.13 - klo:08:36
Lainaus käyttäjältä: AkiF - 01.09.13 - klo:21:43

Hei

Oli todella upeeta tavata pannariporukkaa. Aikatauluhan oli haastava Luumäeltä Verlaan ja kokemattomana vetäjänä vileä haasteellisempaa. tiedän, että jouduin aikataulun takia vetämään vähän yli, mutta muuta mahdollisuutaa ei ollut, että ehditään 17.00 Verlaan. Haluaisin kommentteja peräpäästä miltä se meno vaikutti. Tapaamisiin Aki ja Sari

Vedit mallikkaasti ja vauhdilla letkaa. Meitä oli kaikkiaan 16 pyörää ja letka pysyi hyvin koossa eikä haitariliikkeet vaivanneet. Ajoin toiseksi viimeisenä ja Obelixxx oli perämiehenä ja voi myös kommentoida mitä havaisti- muutakin kun voimisteluni cool_smil
Noin puolessa välissä osuuttasi poistui oikealle traktori ja ajattelinpa,että juuripa sopivasti, jotta ei tarvinnut hidastaa. Ajelin sitten ainakin kilometrin ja tulimme pitkähkölle suoralle ja jono hidasti kovasti - ihmettelin miksi? Olisiko tuo ollut kaikua samaisesta traktorista- mutta miksi vasta noin myöhään?

Näistä kimpassa ajamisen teknisistä- ja johtamisperiaatteista on hyvä keskustella ao ketjussa- tuleepa sitten sinne kootusti oppia.

http://www.panfun.fi/smf/pannarikeskustelut/85/kimpassa-ajaminen/2366/msg23356;topicseen#new

horisko

Jatkan tätä "kimpassa ajamisen ylläpitoa".

Valtatie 15 Tuohikotissa oli vilkkaasti liikennöity. Liityimme sille palan matkaa Kouvolan suuntaan. Edestäni jatkoivat kohden Kouvolaa ja kotia Remontti ja Sepipan. He olivat siitä aivan oikein kertoneet ja osasin sitä odottaa. Samoin heidän edellä ajaneiden häntä näkyi/odotti Jaalaan suunnan risteyksessä. AkiF varmaan hiukan hölläsi vauhtia, koska jono lähti taas koossa ja vauhdikkasti etenemään. Kaikki em toimet olivat mallikkaita.

Ajokausi lähestyy hyvää vauhtia. On ennakoivan ajon kursseja ja sitten ajellaan yksin tai kimpassa.

Löysin hyvän liikenneturvan turvallisuuslinkin moottoripyöräilijälle

https://liikenneturva.fi/fi/liikenteessa/moottoripyorailijat?gclid=CLqCi5jGwbwCFSvqcgod2mEA6A

Katso vaikka aluksi sivun vasemmalta laidalta alkaen pikalinkit.

Mphessu

Powered by EzPortal