KAAKONKULMAN KIERROS

Aloittaja Mphessu, 07.08.13 - klo:08:45

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 4 Vieraat katselee tätä aihetta.

Tervehdys
Kiitokset Mphessulle antoisan Kaakonkulman kierroksen järjestelyistä sekä kaikille mukana olleille. Mukava reissu  ajelu.gif
Verlasta ajoimme Kausalaan tankkaamaan pyörää ja itseämme ajatellen sunnuntaiaamun suunnistuskisaa Espoossa.
Hyvää alkusyksyä kaikille! t. Marika & Antsa  hat1

Lainaus käyttäjältä: AkiF - 01.09.13 - klo:21:43

Hei

Oli todella upeeta tavata pannariporukkaa. Aikatauluhan oli haastava Luumäeltä Verlaan ja kokemattomana vetäjänä vileä haasteellisempaa. tiedän, että jouduin aikataulun takia vetämään vähän yli, mutta muuta mahdollisuutaa ei ollut, että ehditään 17.00 Verlaan. Haluaisin kommentteja peräpäästä miltä se meno vaikutti. Tapaamisiin Aki ja Sari

Vedit mallikkaasti ja vauhdilla letkaa. Meitä oli kaikkiaan 16 pyörää ja letka pysyi hyvin koossa eikä haitariliikkeet vaivanneet. Ajoin toiseksi viimeisenä ja Obelixxx oli perämiehenä ja voi myös kommentoida mitä havaisti- muutakin kun voimisteluni cool_smil
Noin puolessa välissä osuuttasi poistui oikealle traktori ja ajattelinpa,että juuripa sopivasti, jotta ei tarvinnut hidastaa. Ajelin sitten ainakin kilometrin ja tulimme pitkähkölle suoralle ja jono hidasti kovasti - ihmettelin miksi? Olisiko tuo ollut kaikua samaisesta traktorista- mutta miksi vasta noin myöhään?

Näistä kimpassa ajamisen teknisistä- ja johtamisperiaatteista on hyvä keskustella ao ketjussa- tuleepa sitten sinne kootusti oppia.

http://www.panfun.fi/smf/pannarikeskustelut/85/kimpassa-ajaminen/2366/msg23356;topicseen#new

horisko

Lainaus käyttäjältä: Mphessu - 02.09.13 - klo:08:36
Lainaus käyttäjältä: AkiF - 01.09.13 - klo:21:43

Hei

Oli todella upeeta tavata pannariporukkaa. Aikatauluhan oli haastava Luumäeltä Verlaan ja kokemattomana vetäjänä vileä haasteellisempaa. tiedän, että jouduin aikataulun takia vetämään vähän yli, mutta muuta mahdollisuutaa ei ollut, että ehditään 17.00 Verlaan. Haluaisin kommentteja peräpäästä miltä se meno vaikutti. Tapaamisiin Aki ja Sari

Vedit mallikkaasti ja vauhdilla letkaa. Meitä oli kaikkiaan 16 pyörää ja letka pysyi hyvin koossa eikä haitariliikkeet vaivanneet. Ajoin toiseksi viimeisenä ja Obelixxx oli perämiehenä ja voi myös kommentoida mitä havaisti- muutakin kun voimisteluni cool_smil
Noin puolessa välissä osuuttasi poistui oikealle traktori ja ajattelinpa,että juuripa sopivasti, jotta ei tarvinnut hidastaa. Ajelin sitten ainakin kilometrin ja tulimme pitkähkölle suoralle ja jono hidasti kovasti - ihmettelin miksi? Olisiko tuo ollut kaikua samaisesta traktorista- mutta miksi vasta noin myöhään?

Näistä kimpassa ajamisen teknisistä- ja johtamisperiaatteista on hyvä keskustella ao ketjussa- tuleepa sitten sinne kootusti oppia.

http://www.panfun.fi/smf/pannarikeskustelut/85/kimpassa-ajaminen/2366/msg23356;topicseen#new

horisko


Joo ei tossa mitää ihmeenpää ollu ja hyvin letka eteni.
Kuten Mphessu sanoi "Vedit mallikkaasti ja vauhdilla letkaa", pannareille toi voi olla just tota vauhdistasta. Minusta se oli kivaa köröttelyä  :P

Lainaus käyttäjältä: Obelixxx - 02.09.13 - klo:09:34
pannareille toi voi olla just tota vauhdistasta. Minusta se oli kivaa köröttelyä  :P

:o
On olemassa letkoja ja "letkoja".....Toisille "vauhdikas" on jo kaahaamista toisille "köröttelyä".

Mitä ne punaiset valot on mitä aina tiellä tulee eteen?  cool_smil

Hmmm. olet ollut "väärässä" letkassa.  :)

Esim. tie 2021 on mukava, mutta vasta +30 tikkarille... Letkaajoon se ei kuitenkaan sovi, siis nopeus...
SS1000, SS1000PF Kimppa, BB2500K Kimppa, SS1000AFin, IBAF Scandinavia Rally-15, SS1000PF, SS1000 AR-15,SS1000AR-22

 horisko
Virolahden ruokapaikalle vievällä tiellä ei hurjasteltu, joutui jopa bemarikin hieman himmaamaan.

Itselläni jäi niittejä katteesta sille tielle, ne tanssahtelivat kauniisti plexin takana ennen putoamistaan.
Ei kuitenkaan pyörä purkautunut ennen Tamperetta.

Tässä kuvassa on vähän samanlaista tunnelmaa, vaikkakaan ei yhtään Pannaria. ajelu.gif
tee se nyt, huomenna voi olla.....

Nyt onnistuin saamaan kuvani Pannaristikimpat TuPo galleriaan.
Syy oli se, että kuvakoko oli 3megaa ja se on turhan iso ja hidas. Kuvat muuten tarttee taltioida käännetyssä järjestyksessä jolloin tulee aikajärjestykseen.

Laitoin niihin oman kommenttini - käykääpä kommentoimassa/korjaamassa cool_smil

Laittakaa kaikki kuvia ottaneet tänne kuvanne -myös hojare jo liitteeksi laittamasi kiitos.

http://www.panfun.fi/smf/index.php?action=gallery;cat=10

On sitten historiankirjoittajalla helpompaa. Arvaatteko kuka mahtais kirjoittaa.
Pyydän samalla kuviinne copyoikeudet. Ekaksi kirjoitan Kaakonkulman kierroksesta alan julkaisuun. Markkinoidaan pannarismia!

Lainaus käyttäjältä: hojare - 02.09.13 - klo:14:56
horisko
Virolahden ruokapaikalle vievällä tiellä ei hurjasteltu, joutui jopa bemarikin hieman himmaamaan.

Itselläni jäi niittejä katteesta sille tielle, ne tanssahtelivat kauniisti plexin takana ennen putoamistaan.
Ei kuitenkaan pyörä purkautunut ennen Tamperetta.

Tässä kuvassa on vähän samanlaista tunnelmaa, vaikkakaan ei yhtään Pannaria. ajelu.gif

Joo jäi jousitus sportille ja hyvä että sai selvää missä mennää, kaikki näky ainakin kahtena ellei viitenä.
Onneks sentää paikat pysy hampaissa.  :o

02.09.13 - klo:22:35 #52 Viimeisin muokkaus: 17.10.13 - klo:17:25 käyttäjältä Mphessu
Verlan mainio pääopas Lemminkäisen Jussi kuvassa keskellä kertoi tarinata siihen malliin, että porukat nauroivat vähän väliä.

Hän huomioi erityisesti naiset ja me motoristitkin  saimme huomiota.

Jussi kertoi hänenkin suvussaan olevan motoristeja tulossa; "Hänen nelivuotias tyttärenpoikansa oli ahkera kisälli isänsä autokorjaamossa Pieksämäellä. Korjaamomies oli hankkinut seiskapuolikkaan hondan.

Poika siihen paikkaan kysäisi:
"Suapiko iäninäytteen?  Hondamies käynnisti ylpeänä ja hetken kaasuttelun jälkeen sammutti. Poika oli kotvan hiljaa ja lausui; " ois tonninen kannattanut laittaa.

Selvää pannaristiainesta rd11

kaakonkulman videolinkki ( dropbox ) lakkaa toimimasta ensi sunnuntaina. tuo box on maksuton, pienehkö ja hitaan puoleinen keino  jaella valokuvia ja videoita. pääasiassa valokuvia. video voi tulla sieltä ulos vähän nykimällä. youtube, vimeo, facebook ja sensemmoiset eivät tykkää siitä, että laitan mukaan musiikkia. tekijänoikeusongelmia. deletoivat videoni - tai karsivat pois sen musiikin.
kamera kuvaa hd - tasoisesti. en nyt tarkoita sitä yhtä moottoripyörää - vaan high densityä. editoinnissa tiputin vähän laatua, koska tavallisen kotikoneen näytönohjain ei hyvin selviydy kaikista hd:n biteistä. eroa ei juuri huomaa - ellei levitä kuvaa koko seinälle.
kamerani on samaa merkkiä ( contour ), kuin mitä käyttää mm. moottoripyöräpoliisi. joskus olisi hyvä, ettei se olisi ihan noin tarkka. t. make

01.10.13 - klo:16:33 #54 Viimeisin muokkaus: 09.10.13 - klo:17:30 käyttäjältä Mphessu
"Tervehdys herra TFMK:n Moottorituristin päätoimittaja Ari ja PanFunClub Finlandin rouva perustaja Maria.

On ollut puhetta mozkailun markkinoinnista ja yhteistyöstä myös jatkossa ehkäpä oikein kumppanuudesta.
Ohessa on ehdotukseni aloitusjutuksi joulukuun Moottorituristiin kuvineen.

Yhteistyöterveisin
Tuus 23.9.2013
Mphessu"

Yllä olevan lähetteen kera laitoin alla olevan jutun tarjolle. Julkaisen sen nyt vuoropuheluun foorumillamme.

--------------------------------------------------------------------------------
Heikki Simola

PanFun Club Finland (+pienoislogokuva)

Mphessu (+pienois avatarkuva)



Ajetaan kimpassa – Kaakonkulman kierros!

"Tämän kaltaisilla ajokierroksilla/kimppa-ajoilla on kysyntää. Olen joka vuosi MP- messuilla Touringin standillä joutunut vastaamaan ei oo; kysymykseen, onko teillä joitain valmiita reittejä ja kohteita joissa kannattaa käydä!": Näin Moottorituristin päätoimittaja Ari Toivanen menneenä kesänä, kun tätä juttua tarjosin ja jatkaa: " ... olisi aivan upeata, jos antaisit vastaavat ja jo aiemmin tekemänne ja tulevaisuudenkin suunnitelmissa olevat reitit ja ideat julkiseen käyttöön. Jo muutamakin tällainen valmis reitti ja siihen päälle vielä aktiivinen kimppa-ajo organisaatio päälle, on sitä mitä usein kaivataan. Reitin voi ajaa omassa pienryhmässä tai ilmoittautua sitten suurempaan kimppaan, miten vaan."

Tämä kirjoitus on vastetta kysyntään; motoristien hyödyksi, virikkeiksi ja tietysti mukavien ajokokemusten hankkimiseksi. Aluksi näytteenä Kaakonkulman kierroksen kimppa-ajo 31.8 2013. Näitä hyvien mutkateiden ja mielenkiintoisten kohteiden ajoreittejä on aloitteestani tehty kymmeniä PanFun Club Finlandin foorumille alkuaan MCCT-nimisinä (MotorCycleCulturTour). Nyttemmin ajoreitit ovat kehittyneet kimppa-ajoiksi ja rengasretkiksi. Rengasretken idea on yksinkertainen. Mukaan voi tulla retkelle eri kohteilta ja poistua taas horisonttiin kukin halujensa mukaan. Rengasretken nuotit ja kohteet sekä aikataulut on kerrottu kutsussa. Reitti on tehty Google Mapsilla, jonka voi myös navigaattoriin laittaa.

Jatkossa messunumerossa esitellään muita suosiota saaneita reittejä ja kutsutaan Touring- väki mukaan myös vaikka omana kimppana – kokemaan.

Mphessu esittäytyy - wild and free

Mikä siinä moottoripyöräilyssä oikein innostaa? Näihin kateellisten tai asiaa muuten vieroksuvien kysymyksiin - ääneen lausuttuihin tai äänettömiin on hyvä vastauksia itse kunkin tutkiskella. On hyvä oppia tunnistamaan myös omia tuntojaan.

Moottoripyörä on vahva kumppani. Sillä on voimaa, luonnetta ja sen tulee olla kaunis ja komeakin. Samoja ominaisuuksia kuin elämänkumppaniltakin soisi löytyvän. Samoin varmaan ovat ratsumiehet tunteneet hevosistaan tuhansia vuosia. Papankin on panikkaa käytävä tallissa talvipilttuussa katsomassa. On välillä annettava akulle virtaa ja noustava satulaan ja käyntiinkin päräytettävä. Kevättä on rinnassa!

Sitten pääsee oikeasti ajoon. Nopeus valitaan harmoniaan maiseman ja mutkien kanssa. Tällöin eivät vastaan tule nopeusrajoitukset vaan korvien välin tasapainoelimet ja perstuntuman värinät auttavat oikean rytmin löytämisessä. Siis rauhassa, rennosti ja vakaasti aistit valppaana, ei olla miehuuskokeessa. Ajaminen on kokemista ajassa ja tilassa. Ajamisen osaaminen tuottaa tekemisen iloa. Moottori laulaa ja mieli lepää.

Teitä meillä on riittävästi rakennettu, jopa niin, että on jouduttu niitä mutkille asettamaan ja mäkiä kiertelemään. Hyvä niin, mutkateistä saa parhaat ajamisen tunteet. Katseen on oltava vakaa ja sektorin laaja - on nähtävä luonnon kauneus ja elämä, kaikki mikä liikkuu erityisesti. On hallittava hillittimet, varottava hirvet ja traktorimiehet. Tienvarren elämä antaa hajujäljet nenään niin jätkän ruusuista kuin eläinten elosta. Pahaa ovat vain sauhuavat kotterot.

Ajoretkeen kuuluvat taidepaussit, mielenkiintoiset kohteet kulloisenkin mielialan ja reitin mukaan. Parasta on se, kun voi tauolla vaihtaa kokemuksia muiden motoristien kanssa.

Nuotit tehdään yhdessä kapellimestarin johdolla

Kimppa-ajon ideana on ollut koota motoristien ajoreittien paikallistuntemus sekä ryydittää ajelut mielenkiintoisilla kohteilla ja hyvällä matkaseuralla. Kimppa-ajossa on ensin ollut pohjaehdotus sopivaksi reitiksi ja sitten nuotteja on yhdessä fiilattu foorumilla. Se myös yhdistää porukkaa.

Kimppa-ajon hyvä johtaminen on onnistuneen retken edellytys ja samanhenkiset ja tyytyväiset osallistujat paras kiitos johtajalle.

Elokuun alussa laitoin pannarifoorumille seuraavan kutsun:

Lauantaina 31.8 ajetaan Kaakonkulman kierros, teemana rautaa ja rauhaa rajoille sekä ympäristöoppia. Avaan myös kohteiden merkitystä Suomen historiaan.

A Tuusulan Unkalta lähtö 08.00 Kuninkaantietä - Suurta Rantatietä mukaillen

B Porvoon jokiranta Kipparikahvila 09.00 (Strömfors, Vanhan Suomen raja, Mikael Agricolan Pernajan koukkaus)

C Loviisan Laivasilta Tuhannen tuskan kuppilassa kaffeet 10.00

D Kotkan Keisarin kalamaja Langinkoski 11.30

E Haminan vallit ja bastioni 12.00

F Museotie ja lounas- tilausravintola Olkihatussa Virolahdella 12.30- 13.30

G Miehikkälän Salpamuseo 14.00- 14.30, (Lyhyt esittely tilattu, 15min filmi ja yksi korsu)

H Luumäki Pitkä-Shell  15.00 – huoltotauko, Svinhufvudin Kotkaniemi bongaten

I Verla maailmanperintökohde, museo-opastus varattu 17.00-18.00. (viimeinen opastus)

Tämän jälkeen moni varmaan moikkaa ja suunnistaa sopivasta kohdin kotiansa kohti.



Foorumilla aloitin ketjun; Kimpassa ajaminen. Siellä on ryhmässä ajamisen periaatteita ja kokeneiden ajajien evästyksiä. Olkaa hyvä ja tutustukaa.

Ideana on myös antaa vetämismahdollisuus sille, joka parhaiten ao. etapin tuntee. Ajatus, että aina paras paikallistuntija vetää letkaa on toimiva periaate. Kukin vuorollaan saa myös johtaa ja oppii itsekin sitten ajamaan ryhmässä, kun ajamisen hallitsee kaikilla osa-alueilla. Ajaminen mozkalla on hauskaa ja mukavaa on taidepausseilla palautetta antaa ja ajokokemuksia vaihtaa.



Kuvanäytteitä  Kaakonkulman kierrokselta - virtuaaliajo

Kuva 0 Heikki Simola. Kaakonkulman kierroksen reitti. Mukaan sopii tulla ja poistua halunsa mukaan. On kohteliasta kertoa suunnitelmastaan etukäteen, ei aiheuta tällöin hämmennystä kimpassa ajamiseen.

Kuva 1 Heikki Simola. Pernajan kirkolla pysähdyttiin Mikael Agricolan synnyinmaisemissa. Aina pysähdyksillä kuultiin mielipiteet ajosta ja evästettiin mitä seuraavalla etapilla tulossa on – käsimerkeilläkin viittoillaan.

Kuva 2 Heikki Simola. Haminan ympyräkaupungin vallit ja Bastioni ovat turistinähtävyyksiä ja siellä on myös korkealuokkainen ravintola. Hamina Tattoo on jo käsite.

Kuva 3 Markku Pispan videosta.  Haminasta alkaa museotie 35km, joka on jatkuvaa mutkaa ja mäkeä meren rannan tuntumassa. Pitäisi kieltää ajokautena kotteroilta oli mansen hojaren kuvaava kommentti. Etapin johti vauhdikkaasti kotkalainen paikallistuntija Obelixxx uuden karhealla puimurillaan - uutta pannaria odotellessa.


Kuva 4 Heikki Simola. Ensimmäinen pääkohde oli Salpamuseo Miehikkälässä. Katsoimme lyhyen esittelyfilmin ja kampesimme sitten itsemme konekiväärikorsuun, jonka kahden metrin teräsbetonikatto kestää tuhannen kilon lentopommin. Pihalla saimme seurata livenä Salpapolun maastopukuisten kiertäjien sotilaallista menoa.

Wingikin pysyi letkassa, jonka kuskin tapaturman takia polvesta jäykkä jalka vaati väliaikaista menopelin vaihtoa. Soitin Miehikkälästä retken johtajana seuraavan etapin johtajalle Akille Luumäelle, että skipataan Kotkaniemen soratiet ja "savitaipaleet", oikaistaan aikataulun takia kohti Verlaa.


Kuva 5 Markku Pispan videosta.  Luumäeltä kohti Verlaa mentiin aika haipakkaa kaakonkulmalaisten  Akin ja Sarin johdolla loistavaa mozkareittiä. Akin – ensikertalaisen vetäjän -reittiselostus oli mallikas. Hän kuvaili etukäteen oikaisut ja siltakapeikot, joissa meillä olisi väistämisvelvollisuus. Paikallistuntemus oli arvossaan.


Kuva 6 Heikki Simola. Toinen pääkohde oli Verlan pahvitehdas. Maailmanperintökohde ei petä. Verlan mainio pääopas Lemminkäisen  Jussi, kuvassa keskellä, kertoi tarinaa siihen malliin, että porukat nauroivat vähän väliä. Hän huomioi erityisesti naiset ja me motoristitkin saimme huomiota. Jussi kertoi suvussaan olevan motoristeja tulossa; "Hänen nelivuotias tyttärenpoikansa oli ahkera kisälli isänsä autokorjaamossa Pieksämäellä. Korjaamomies oli hankkinut seiskapuolikkaan hondan. Poika siihen paikkaan kysäisi: "Suapiko iäninäytteen?  Hondamies käynnisti ylpeänä ja hetken kaasuttelun jälkeen sammutti. Poika oli kotvan hiljaa ja lausui; " ois tonninen kannattanut laittaa".

Päällimmäisiä kokemuksia

Retkeen osallistui kaikkiaan 15 pyörää ja yhteensä 22 pannaristia. Kaikkien osallistuneiden myönteiset kokemukset ja palautteet osoittavat hyvin suunnitelluilla kimppa-ajoilla olevan tilausta.

Kaakonkulman kierros saavutti 5.9. menneessä foorumilla 1539 lukukertaa, 53 vastausta ja 44 tykkää merkintää. Esimerkkinä Kirkkonummen Sandiksen vastaus tiiviistettynä:  "Isot, isot kiitokset letkan vetäjille ja kaikille muille mukana olleille. Reitti hieno, mutkat mahtavia, kahvi- ja ruokapaikka uusia iloisia tuttavuuksia, kohteet huippua ja seura mitä parhainta. Kyllä sitä tässä kotimaassakin vaan on edelleen noita itselle tuntemattomia paikkoja ja ajamattomia teitä. Oli myös kiva tavata vanhoja tuttuja ja tutustua uusiin pannaristeihin.

Mphessun ajatus Päitsin kierroksesta ja sen suunnittelusta saa täältä kahden ihmisen vahvan kannatuksen! Voidaan myös jossain vaiheessa miettiä Länsi- Uusimaan ja Varsinais-Suomen kierrosta, josta löytyy mukavia mutkia ja hienoja paikkoja. Oli se vaan eilinen hieno päivä!"


Ajokautta odotellessa

Messunumerossa 1/2014 esitellään muutamia tulevan ajokauden rengasretkiä kuten

-          10.5.2014 Liedon motoristikirkkoon Kuninkaantietä ja paluu Hämeen Härkätietä.

-           7.6.2014 Päitsin kierto ja

-          Aleksin Kiven ja Seitsemän veljeksen jalanjäljillä (heinäkuu)

-          Lounais-Suomen lenkki (elokuu)

Näille johtamilleni rengasretkille Touring Finlandin motoristit ovat myös tervetulleita mukaan.

Lisäksi käsitellään kimpassa ajamisen sääntöjä ja kimpan johtamista.

Tavoitteena on saada linkit myös PanFun Club Finlandin ajoreitteihin. Yhteistyöstä ja markkinoinnista hyötyvät ennen kaikkea motoristit ja sehän on kaikkien etu, eikä keneltäkään pois.

Moikataan kun tavataan!

Mphessu

Niin oli mukavasti artikkeli TFMK.n moottorituristi-lehdessä.
Hyvä Mphessu, näin saadaan näkyvyyttä valtakuntaan.

Powered by EzPortal