Nestevuoto

Aloittaja lehtonen, 29.12.12 - klo:11:46

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Käytin aamulla pannaria. Kohta alkoi tulla lammikkoa alle. Jäähdytysnestettä valuu jostakin.
Mikä letkunliitos yleensä vuotaa tai mistä muualta vuotaa?
Mitä kautta pääsee käsiksi? Ylhäältä, sivulta vai edestä?

29.12.12 - klo:12:06 #1 Viimeisin muokkaus: 29.12.12 - klo:12:09 käyttäjältä TSR-1
Onko kylmä vai lämmin talli? Jos kylmä, voi vuoto lämmettyään lakata. Syylärin letkut, termostaatin

 ympäristö. Yksi ohut letku menee myös päältäpäin katsoen moottorin keskelle kaasarien

 etupuolelle. Toivottavasti ei tämä, on hankalassa paikassa.

 Vastaus kysymykseen: katteita irti. Ei sinne oikein muuten näe. t?ä?h?

   Jaa olikin tuoreempi versio, noin se menee suurinpiirtein kuitenkin.

Lainaus käyttäjältä: lehtonen - 29.12.12 - klo:11:46
Käytin aamulla pannaria. Kohta alkoi tulla lammikkoa alle. Jäähdytysnestettä valuu jostakin.
Mikä letkunliitos yleensä vuotaa tai mistä muualta vuotaa?
Mitä kautta pääsee käsiksi? Ylhäältä, sivulta vai edestä?

Moi!!

Mulla tallin ollessa n.+3c Kun pannarin käynnisti joskus valutti nestettä vesipumpun juorureijästä kun lämpeni vuoto lakkasi. Ajelin nän parivuotta. Toinen paikka mistä mulla alkoi tihkua nestettä, tankin ja ilmanputs. alla on muistaakseni pari pientä vesiletkua jotka usein alkavat kylmänä tihkumaan.

T: Enkku
Elä nyt, koska huomenna voit olla historiaa..........

1.A, 2.B, 3.CDN 4.CH, 5.CZ, 6.D, 7.DK, 8.E, 9.EST, 10.F, 11.FL, 12.H, 13.HR, 14.I, 15.L, 16.LT, 17.LV, 18.MC, 19.N, 20.NL, 21.P, 22.PL, 23.RSM, 24.S, 25.SK, 26.SLO, 27.USA

Koneen päällä tankin alla olevat letkut tiputtelivat aikanaan omassa pyörässä, kun niitä ei oltu asianmukaisesti edellisen omistajan huolloissa tarkastastettu. Tosin vuoto oli niin vähäistä, että koskaan ei lätäkköä tullut, vaan kuivuin koneen päälle. En edes itse huomannut, kun oli niin vähäistä. Huoltovälillä ylämitasta paisuntasäiliö oli tyhjentynyt, eikä lämpöihin vaikuttanut.

Letkujen ja klemmareiden kireys kuulu jossakin ensimmäisissä huolloissa tarkistaa, ja joissakin malleissa laitettiin takaisinkutsuna jotain lämpöeristeitäkin. Jos ei niitä tarkista, niin ne voi olla maahantuojan jäljiltä vain heftissä, kun pyörä on kasattu.

Näkisköhän huoltomanuaaleista, mistä kannattaa purkaa. Itse en tiedä, kun huollosta tuon vuodon kuulin.
Hugo:"Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta!"

Lähdin liikkeelle yläkautta. Tankki ja ilmanputsari pois.
Termostaattikotelon paksummat letkut ovat kuivat kun sormella niiden alapuolta koittelee.
Tuoretta nestettä näkyy kotelon vasemmalla puolella lohkon päällä. Sinne vaan ei näe, ainakaan ilman peiliä, mistä se on tullut.
Kuinka iso operaatio on irroittaa "throttle body"?
Vasemman sivukatteen irroittamalla voisi ehkä nähdä tarkemmin vuotopaikan.
Vuoto on isohko, ei vain pientä tiputtelua.
Tallin lämpö on muutaman asteen plussalla.

Vasen kylki on nyt avattuna.
Se ei parantanut näkyvyyttä toivotulla tavalla.
Seuraavan olisi vuorossa "throttle bodyn" irroitus.

Mun pannarissa vm.2005 on ilmentynyt kaksi vuotokohtaa. Ensin tiputti termostaattikotelon kannen tiivisteen välistä. Seuraava vuotokohta oli vesipumpun tiiviste. Sen löytäminen oli monen konttauksen tulos sillä lämmettyään vuoto lakkasi.Nämä molemmat vuodot ilmenivät vaihtotakuun aikana ja myyjäliike korjasi molemmat vuodot. Korjaukset tehty hyvin. Jälkeen ajettu muutama vuosi ja  40 tuhatta eikä pisaraakaan ole tullut alle.

Moi. Mun pannarissa (käyttöönotettu 2005 vm 2004) oli kanssa pitkään (3 kesää) jäähdytysneste vuoto joka loyty pitemmän kaavan kautta :'(. Etenkin kylmillä ilmoilla konetta lämmittäessä nestettä vuoti moottorin oikealta puolelta etureunasta vesipumpun kopan reunaa pitkin ja kun kone lämpis vuoto loppui. Huollossa ensin kiristeltiin näkyvät liittimet + vesipumpun koppa tiivistetty 2010. Seuraavaksi kesäksi vaihtoivat vesipumpun sisäkalut kaikkine tiivisteineen 2011  wallhead . Keväällä 2012 vuoto jatkui  nolstuttaa, mulle riitti ja vaihdoin huoltopaikkaa. Sitten alkoi näyttää lupaavalta, huollossa purkivat tankin alta tarpeeksi tavaraa pois niin löytyi yksi vuotavan näköinen letkun liitos ja toisen letkun päässä oli pieni viilto. Kun tuolla sylintereiden välissä on vuoto se valuu sieltä jonkun reiän kautta sopivan hämäävästi vesipumpun lähistölle. Se ei kuitenkaan ollut vesipumpun hukkareikä joka vuoti. Tämän jälkeen vuoto loppui.  bowdown

Tämäkään vuoto ei voi olla vesipumpun vuoto, koska tuoretta nestettä on lohkon päällä sylintereiden välissä. Vesipumppuhan on edessä alempana. Throttle bodyn irroittamalla sinne näkisi ja voisi tehdäkin jotain. Pitäisi vain löytää passeli työkalu jolla saisi kurkkujen klemmarit löysättyä.

Täälähän joskus puhuttiin paljon noista pienistä vesiletkuista kurkkupaketin alla. kantsii selata vanhoja juttuja ja puhdistaa samalla noi t-haarat jos avaa niinpaljon, että tulee näkyviin. Siellä oli muistaakseni kuviakin asiasta. napunapu

Throttle body on nyt irroitettu. Oli muuten tiukassa. Kumiset kurkut pitivät kiinni tosi lujalla otteella.
Vuotokohdaksi paljastui oikean puoleisen kannen ja termostaatin välinen kulmaletku. Tarkemmin letkun kannen puoleinen pää.
Irroitin koko letkun ja tutkin, mutta ehjältä näytti. Elikkäs klemmaria vaan tiukemmalle.

Pannari on taas kasassa. Kone käy mutta ei valu eikä lirise.
Käytin sitä tovin ulkona. Lämmöt nousi kolmeen palkkiin ja flektit lähti pyörimään.  thumbsup1

Hienoa että vika löytyi. Nyt kannattaa jättää testiin pieneen ulos pakkaseen pyörä päiväksi niin näkee että onko muualla vuotoja. Pakkasessa jäähdytinneste tulee kyllä ulos vaikka esim. +1C ei olis mitään vuotoja.

T; Enkku
Elä nyt, koska huomenna voit olla historiaa..........

1.A, 2.B, 3.CDN 4.CH, 5.CZ, 6.D, 7.DK, 8.E, 9.EST, 10.F, 11.FL, 12.H, 13.HR, 14.I, 15.L, 16.LT, 17.LV, 18.MC, 19.N, 20.NL, 21.P, 22.PL, 23.RSM, 24.S, 25.SK, 26.SLO, 27.USA

Joo tuttua tuo nestevuoto on mullakin.Ensin se alko jo takuuaikana keväisin eka kertaa käynnistettäessä. Hyväris Iekki Täällä Kuopiossa sano "ne kaikki vuotaa seisomisen jälkeen vähäaikaa". Mut kyllä sille sit tartte tehä jotain. Mun pyörässä vuoto oli vesipumpun seutuvissa. Jos vuoto tulee vesipompun kopan ja moottorin välistä tiiviste vuotaa, jos taas neste tulee pumpun takaa "juorureiästä" on vuoto pumpun akselitiivisteessä. Hetkellistä apua antoi pumpun kopan ruuvien löysäys ja uudelleen kiristys, mutta vain välliaikaista se sittenkin oli. Jos vuoto on vain kopan tiivisteessä, niin koppa irti ja uutta tilalle. Jos taas akselitiiviste vuotaa joutuu irroittamaan koko etuseinän, koska tiiviste laitetaan sisäpuolelta. Onkin jo isompi homma, mutta tehtävissä. Purkamista siinä kyllä on. Katteet veks ruuvit hyvään talteen ja järjestykseen ettei kasatessa tarvii kiroilla. Nesteet lirutellaan alhaalta oikealta puolen letkuliitosta raottamalla. Noi liitokst on sit tiukassa ja vaatii kärsivällisyyttä niitä nitkuteltaessa, varsinkin syylärin nysä tahtoo herkästi mennä soikeeks. Sitten syyläri varovasti pystyasennossa pois ja isoon vatiin jonne loput nesteet. Syyläri kun ei tyhjene kokonaan. Tää tarttee tehä kun kopan ruuvit ylhäällä ovat syylärin takana. Uuden tiivisteen saa Hondalta. Akselitiivisteen taisi saada myös Stormilta ja halvemmalla.  Pahaksi onneksi kopan tiiviste ei mulla sitten kuitenkaan pitänyt, vaan rötväsi seuraavana kesänä koko moottorin. Syynä liian ohut tiiviste, minkäs teet. Ruuvit tiukalla ja se vain vuoti. Eli tiivisteuran reunat otaa kiinni vastaavaan tiivistepintaan ilman että tiiviste kunnolla tiivistäisi. Heti kun paine nousi nesteen lämmetessä ja ennen kun painekorkki laski liiat nesteet paisunta-astiaan, niin aina lirahti. Ratkaisuksi täytin puolet tiivisteurasta tiivistemassalla annoin hieman kuivahtaa ja tiiviste paikoilleen ja koppa paikallen pyörään. lopullisesti kiristin ruuvit vasta seuraavana päivänä, jotta tiiviste ei vain painuisi syvemmälle uraan, vaan takaisi täyden tiiveyden. Toi tiiviste on alumperin kevyesti liimattu tiiveyden takaamiseksi. Koskapa pumpun koppa lämpiää moottoria nopeammin kylmänä, niin pakostakin pientä lämpölaajenemista tapahtuu, joka voi osaltaan olla syy vuotoon. Tokihan noista vuodoista pääsee yksinkertaisesti eroon poistamalla painekorkista paineistuksen paisuntasäiliöön päin, mutta se ei liene tarkoitus. hätäkeinona kyllä toimii. Jussip

Onkos kukaan käyttänyt tai edes ajatellut käyttää jäähdyttimen tiivistysaineita? Kokemukset tai edes spekulaatiot haittavaikutuksista olisi kiva kuulla.

Powered by EzPortal