Kylmänä ahistaa

Aloittaja Pekku, 20.08.12 - klo:08:05

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 4 Vieraat katselee tätä aihetta.

20.08.12 - klo:08:05 Viimeisin muokkaus: 20.08.12 - klo:10:20 käyttäjältä Pekku
Siis pyörää ahistaa. Tarkoittaa sitä, että kylmänä parkista lähtiessä meno vapaalla on tosi sitkasta. Taakse päin ei tahdo jaksaa jalkoilla potkia. Samoin kun löysää vapaalle, huomaa selvästi rullaamisen olevan sitkeää. Oikein nytkähtää pysähtyessä. Lämpimänä (lue: puoli tuntia ajoa) ei ongelmia. Tänä aamuna piti pyörä ottaa parkista vierestä lykkäämällä ja sitten etukautta ajaen. Takarengas ilmassa jaksoi helposti pyörittää kengän kärjellä rengasta. Ajelin töihin n. 30 km ja kun tulin töihin, oli sitkeys taas pois. Kokeilin vielä takajarrulevyä kädellä - ei kuuma, ei edes kunnolla lämmin. Missä vika? Laakeri? Perä? Perässä öljyt, joilla ajettu n. 4000 km.

Vinkkejä kaivataan, kiitos!

Pannari, ABS/TCS -93, ajettu 104t

etujarrusatula saattaa hirttää. sinne kertyy tavallisen paljon pölyä mäntien päälle ja kun esim renkaanvaihdossa joutuu kankeamaan paloja erilleen, menee se hieno pöly sinne tiivisteiden väliin ja alkaa tekemään kiusaa. kannattaa tarkistaa ainakin.
-=¤serekki¤=-
________________________________________________
ei ole olemassa typeriä kysymyksiä, on vain typeriä vastauksia

Onkos noissa vanhemmissa niitä dualjarruja?

Lainaus käyttäjältä: serekki - 20.08.12 - klo:09:20
etujarrusatula saattaa hirttää. sinne kertyy tavallisen paljon pölyä mäntien päälle ja kun esim renkaanvaihdossa joutuu kankeamaan paloja erilleen, menee se hieno pöly sinne tiivisteiden väliin ja alkaa tekemään kiusaa. kannattaa tarkistaa ainakin.

Etujarrut kävin läpi kesäkuun alussa, kun oli ongelmaa, että jäi päälle. Vaihdoin palat ja käytin satulan irti / puhdistin ja voitelin männät ja liukutapit - syyksi selvisi tuolloin edellisen omistajan laittama jarrunestemäärä. Oli ihan täynnä ja vika korjaantui, kun pumppasin pari painallusta nestettä pihalle.

Tämän kertainen ongelma selvästi takapäässä.

Lainaus käyttäjältä: uusipanisti05 - 20.08.12 - klo:09:24
Onkos noissa vanhemmissa niitä dualjarruja?

jos en väärin muista, -96 ja uudemmissa
-=¤serekki¤=-
________________________________________________
ei ole olemassa typeriä kysymyksiä, on vain typeriä vastauksia

Mystinen juttu... Tänä aamuna (lämmmintä kokonaiset 2 astetta) jälleen teki seuraavan asian; pihalta lähtiessä vapaa rullaus oli hieman nihkeää, pystyi kuitenkin jaloilla potkien siirtymään taaksepäin. Ei rahinoita, eikä muitakaan ylimääräisiä ääniä. Sitten 1,5 km ajon jälkeen hidastus risteykseen, jossa pysähdys, kun huomaan, että tosissaan ahdistaa vapaa rullaus. Taakse päin liikuttaminen tosi raskasta. Pyörä sivujalalle ja kokeilemaan jarrulevyä - kylmä. Kysymysmerkkinä pyörän selkään ja nyt rullaa tosi kevyesti! Erikoista! Ajo jatkuu ja on kevyttä. Noin 20km ajon jälkeen himmaus risteykseen ja taas ahdistaa rullausta. Matka jatkuu ja ongelma häviää. 26 km ajon jälkeen parkkiin ja testaus - hyvin rullaa ja jarrulevykin kylmänä.

Häh?

Voisiko olla laakerivikaa?
Voisiko olla kardaanissa jotain häikkää?


Oletko varma ettei kyseessä ole kuitenkin etujarru kun laahaa. Ensimmäisestä viestistä ymmärsin että keskituella ollessa takapyörää sai pyöritettyä melko kevyesti.

Lainaus käyttäjältä: Jari - 21.08.12 - klo:09:07
Oletko varma ettei kyseessä ole kuitenkin etujarru kun laahaa. Ensimmäisestä viestistä ymmärsin että keskituella ollessa takapyörää sai pyöritettyä melko kevyesti.

Ei laahaa etujarru. Kevyesti tarkoittaa sitä, ettei tarvitse kohtuuttomasti käyttää voimaa. Ei kuitenkaan tuolloin juurikaan jäänyt pyörimään. Voiko laakerit oireilla noin? Tarkempi tarkastelu osoitti, että vasemmalla puolen (toisella puolella, kuin perä) akselin ja vanteen välissä oleva metalliholkki on noin millin vinossa. Puoli kierrosta kun pyörittää, niin toisella puolikkaalla näkyy millin verran holkkia ja toisella puolikkaalla se on tasallaan.

Vaikuttaako jotenkin vai oireileeko jostakin?

Tuli villi ajatus mieleen... doh1

Taka-akseli löysällä ja rengas pääsee sivuttaissuunnassa liikkumaan, jolloin jarrupalat "kiristyy" levylle ja aiheuttaa ahdistuksen.

Se "holkki" eli prikka ei pitäisi sormin liikkua....kait.

Mistään silti mitään tiedä... ;)
SS1000, SS1000PF Kimppa, BB2500K Kimppa, SS1000AFin, IBAF Scandinavia Rally-15, SS1000PF, SS1000 AR-15,SS1000AR-22

Tietysti mäntien liike kans kannattaa tarkistaa ja onko ohjaustapit voideltu, että palat pääsee palautumaan. Jos palat ei pääse palautumaan niin matkalla jarrutuksen jälkeen alkaa ahistaa ja sittenkun levy kuumenee ja vetää kieroon se työntää palat väkisin erilleen ja levy jäähtyy. Kun pysähdyt niin jarrutus on ehkä niin lyhytaikainen, ettei levy ehdi kuumeta.Arvailuja vaan, mutta kerro meille sittenkun tiedät mikä vika oli.

Noista oireista päätellen,olisko tuo ns. Tcs yhteisjarru systeemi jotenkin viallinen,siihen jää takajarrulle ehkä? jonkinoloinen jarrupaine päälle hetkeksi,
Onko koska viimeksi vaihdettu jarrunesteet? Jos ei koskaan tai viimekerrasta pitkä aika,niihin saattaa kertyä joukkoon kosteutta l. vettä joka taas saa
aikaan mm ruostumista teräsosissa,joka nesteen joukossa voi aiheuttaa putkistoon tukoskohtia .?

Kannattaa tutkia Terv FF1pan

Se yhteisjarruko tuo tcs nyt sitten on? Sittenhän se etujarruissa oleva sylinteri joka tekee paineen takajarruihin on jumissa. Tuostahan paljon on puhuttukin, kuvien kera.

Lainaus käyttäjältä: uusipanisti05 - 21.08.12 - klo:21:23
Se yhteisjarruko tuo tcs nyt sitten on? Sittenhän se etujarruissa oleva sylinteri joka tekee paineen takajarruihin on jumissa. Tuostahan paljon on puhuttukin, kuvien kera.

tcs on luistonesto (ja en tarkota olla mikää leppäkertun pahin vihollinen), eli traction control system
cbs on toi jarrujuttu, eli combined brake/braking system

..noin niinko suomeks, kait.

ja Timppa on oikeassa, sen holkin vissiin pitäis olla tiukas siinä välissänsä
-=¤serekki¤=-
________________________________________________
ei ole olemassa typeriä kysymyksiä, on vain typeriä vastauksia

21.08.12 - klo:22:06 #13 Viimeisin muokkaus: 21.08.12 - klo:22:09 käyttäjältä FF1pan
Sori nyt meni multa nuo aakkoset sekaisin,eipä taida St 1100 mallissa noita cbs jarruja ollakaan.   nolstuttaa
Mutta ne jarrunesteet kannattaa silti vaihtaa,jos koskaan tehty. thumbsup1
Pahimmat virheet lähtee olettamuksista. :w-)(

FF1pan

Varmista ensin että kaikki holkit, takasvingin ja laakerien välissä, sekä laakerien sisäpuolinen pitkä holkki, ovat kaikki kuin "yhtä puuta".

Eli välyksiä ei saa olla missään. Ja jos ulkopuolinen holkki on vähäkin vinossa, veikkaisin että laakeri on entinen, tai akseli on löysällä.

Tosin tuo vaatii pyörän irrottamisen, kun tutkii sitä sisäholkin kireyttä.

You Only Live Twise

Powered by EzPortal