Woblaus

Aloittaja Kauko, 26.03.09 - klo:23:39

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Voblaus johtuu kokonaan etupäästä ja on yleistä teleskooppijousituksella varustetuissa mp:issä. Ohjauslaakerista eteenpäin on paljon liikkuvia osia aina renkaan kosketuspintaan tiehen asti. liian isot välykset kasvattavat riskiä voblaukseen selvästi. Ohjauslaakeri ei yksin aiheuta ilmiötä, se alkaisi vain heijaamaan puolelta toiselle, vaan siihen liittyy aina koko etupää sen kaikkine osineen. Ohjauslaakerista seuraava liikuva osa on teleskooppiputki. Teleskooppiputket ovat oikeasti aika joustavia (ei upside down) kyllä ne taipuu jarrutettaessa jopa millejä (alempi T-kappale - renkaan kosketuskohta tiehen) ja tässä tapauksessa taipuvat hieman ristiin. Ulko- ja sisäputken välys on merkitävä. Välystä ei juuri huomaa koska jousen jännitys pitää teleskooppiputkia väkisin suorassa , mutta välystä ja siitä aiheutuvaa liikevaraa se ei poista. Edes teleskooppien välissä oleva kiinteä välipalkki ei täysin voi estää välyksistä johtuvaa  liikettä, vaikkakin huomattavasti sitä vähentää. (Panissa ei tällaista ole vakiona) Seuraavana on etupyörän laakeri ja sen välykset. Nyt ollaan jo voblaukseen voimakkaasti vaikuttavalla alueella. Pienikin liian iso välys antaa etupyörälle mahdollisuudennopeisiin sivuttaisliikkeisiin. Ja lopuksi se mistä voblaus alkaa, eli eturengas. Oikea ilmanpaine on paras tapa estää koko kyseinen ilmiö, mielummin hieman liikaa painetta kuin liian vähän.

Summa summaarum. Kun liike alkaa eturenkaan pienestä sivuttaisliikkeestä se voimistuu jossain/joissain osissa jossa on välystä ja liike kasvaa kunnes koko etupää resonoi. Eikä se siihen lopu, vaan kohtapa koko pyörä vipattaa. Tällöin onkin jo vaikea saada hieman eri tahtiin resonoivat etupää ja muu pyörä hallintaan. Nopeus pois on ehdottomasti paras keino. No ehkä keuliminen , lopettaahan se varmasti etupään vipatuksen. En suosittele!

Tuohon voblaamis ilmiöön olisi luullut Hondan ottavan kriittisemmän kannan jo valmistusvaiheesa. Joutuihan englannin poliisi tilapäisesti vetämään pois palveluksesta kaikki Pannarit

kiitos jussip
taidat olla oikeassa

Vielä sekoittaakseni asiaa, kannattaa muistaa seuraavaa:
Jokaisella kappaleella on ominaistaajuus, jonka voi määrätyillä säännöillä laskea,
kun mennään tuon ominaistaajuuden kohdalle, syntyy aina värinää, olkoon kappale
kuinka hyvin suunniteltu tahansa. Keinona yleensä tekniikassa on, että mennään tuon
pisteen yli vauhdilla ylikriittiselle alueelle, jolloin ei värinää enää esiinny. Tämä taajuus kertautuu
taajuuden noustessa aika tasaisesti 2x 3x jne.
Itsellä pahoja kokemuksia on Saksan autobaanalta n. 210 km nopeudesta, muttei Pannarilla.
Pelkkä jarrutus takajarrulla kuitenkin rauhoitti tilanteen. Muuten ei takajarrua tullut ennen Pannaria tullut paljoa käytettyä....
Tämä sama asia lieene kerrotun moneen kertaan ennen meikäläistä, mutta kun oli niin h-n pitkä lista, että halusin itsekin mukaan.......

onko tietoa kuinka yleistä tää ilmiö on pannarissa/vrt muihin pyöriin
kumpi herkempi st1100/1300?

Tekis niin mieli kertoa ratkaisu tähän woblausongelmaan.... :compress:

Toi woblaus taitaa olla riippuvaista hiukan siitä kuka asiasta kertoo.....
Bemari mies sanoo sen olevan jokaisessa pyörässä ja jo 80+ nopeuksissa
Kawamiehet ei tunne koko käsitettä??
Pannarimiehet joko itse kokeneet tai eivät ja mikä värinä, vatkaus, huojunta,... lasketaan woblaukseksi??

Itse kuulun ryhmään kokematon. oops2
SS1000, SS1000PF Kimppa, BB2500K Kimppa, SS1000AFin, IBAF Scandinavia Rally-15, SS1000PF, SS1000 AR-15,SS1000AR-22

Anteeksi jos tungen hieman osviittaa kokemuksista pannarin ja kawan kesken suurista nopeuksista:

Pannarilla ajettiin velipojan kanssa mittarilukemaa 200 ja yhtäkkii pieni siksakki vasemmalta oikeelle tarttui pyörään, oli pakko löysätä vauhtia. idea3

Minun entinen st1100 ei huojunut missän nopeudessa, eikä resonoinut.Tämä 1300 huojuu jonkinverran.En ole ajanut tällä kuin 150 ja risat laukkujenkanssa.Tuntuu vain siltä, että puuskainen sivutuuli ottaa tuulilasiin kiinni ja heiluttaa pyörää.Ei tuossa ennätysajossani tuntunut ainakaan miltään.Mä en usko noihin välyksiin, mitä tuossa esitettiin koskien näitä pyöriä, onhan osa näistä uusia paneja.Eihän se st1100kaan välyksetön pyörä ollut, eikä se huojunut.Oma tuntemukseni on, että hyvä tuulilasi ja nokan muoto on syyllisiä.Aja tasaista 120km/h ja tunnistele miten tuulen paine irrottautuu vuoroin toiselta ja toiseltapuolen tuulilasia ja aiheuttaa heilumista.Tuulen suunta ja voima tekee tilantaan vielä vaikeammaksi. ei auta vaikka laskee tuulilasin, kun se on sittenkin siellä edessä.

Takalaukku,sivulaukut ja kaikki paikalla tai ilman en käsitä mistä puhutte...mun pani kulkee kuin juna.

Ei ole minullakaan vielä "voplannut" (koputtaa puuta...) Mut ei ole
vielä tullut oikein hurjasteltuakaan. Pysytty lain sallimissa nopeuksissa.Tuuli kyllä ottaa aika herkästi takalaukun kanssa!
 bikeri

Lainaus käyttäjältä: "jarska"Pannarilla ajettiin velipojan kanssa mittarilukemaa 200 ja yhtäkkii pieni siksakki vasemmalta oikeelle tarttui pyörään, oli pakko löysätä vauhtia. :cussing:  

Sen verran mielenkiintoa herätät, että pakko käydä koeajaa se Kawa, en toki vaihtamassa ole, ei ole taloudellisia edellytyksiäkään, mutta kiinnostaa, kun vain vanhaa tonnista hieromasauvaa olen kokeillut. Uusi Kawa ei siis täristä yhtään?

t.Tonza

edit: typot
Hugo:"Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta!"

Koska GTR:n mahtimoottorista oli ennen omaa koeajoa kirjoitettu jo palstakilometreittäin, jäi omalta osaltani päällimmäiseksi mielikuvaksi erittäin luotettavan vakaan ja täsmällisen tuntuinen runko ja alusta ja sen myötä kiva ajettavuus. Ja mahtimoottori.

Ei se ketterä ole, mutta samalla tavoin täsmällinen huippunopeuskiituri kuin BMW:n uusi K-GT, joka ei myöskään käänny itsestään, mutta menee kyllä sinne minne ohjataan.

Kummastakin jäi päällimmäiseksi huonoksi puoleksi sporttipyörän melupleksi, johon oli jotain syystä tuhlattu oikein moottorikin, vaikkei säätövaraa ollutkaan.

Jos melun saa pois vaihtamalla vakiopleksin ladonoveen tai ellei melusta piittaa, on kumpi tahansa aika mielenkiintoinen vaihtoehto.

Tonzalille, lentokentällä tietenkin :compress:

Eläkä edes lähde kokeileen jos ei ole korkeempaa tuulilasia paikallaan, se matalampi "persläppä" ei suojaa tippaakaan.

Mut mää varotan, teho aiheuttaa riippuvuutta. thumbsup1

Korkeemmalla tuulilasilla kawa muuttuu ihan eri pyöräksi,ei enää puhalla syliin ja pyörteilyt hävis.

Emäntä tykkää että takapenkillä pyörteilee vähemmän kuin pannarissa, tiedä sitten.

Mun mielestä käsille sais olla enemmän suojaa, kylmällä kelillä saa olla kaffalämppärit täysillä kun puhaltaa ilkeesti näpeille.

Pitää kokeilla joskus noita leveempiä givin ja ceebaileysin laseja. _1_v

Minulla on -00 mallinen ST 1100 ja tuo maantienopeuksissa esiintyvä woblaus vai miksi sitä kutsuisi on aika häiritsevä piirre. Jotenkin tuntuu minustakin siltä että kyseessä on tuulen aiheuttama ongelma koska se esiintyy erilaisena eri tuuli olosuhteissa samoilla tienpätkillä. Joskus voi mennä motarilla 150 eikä mitään ongelmaa mutta joskus sivutuulessa ei uskalla ajaa 120 enempää.

Laitanpas omia kokemuksia myös. Keväällä ajoin jossain lentokentällä tuolla ST11 :lla 213 GPS:ään. Kaikki kolme laukkua paikallaan ja ei tuntunut missään.
Kesäkuun alussa muutama kokeilu Saksassa n. 200 mittariin ja koko kapistus tutisi erittäin epämiellyttävästi.
Noiden välillä taakse vaihtui Michelin Pilot road 2 rengas ja eteen uudet öljyt teleskooppeihin.
Aivan älytön muutos ajo-ominaisuuksissa lähes ilman mitään syytä.
Lähtiskö käväsemään Alpeilla?

Powered by EzPortal