Woblaus

Aloittaja Kauko, 26.03.09 - klo:23:39

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

Lainaus käyttäjältä: "Aki61"Omakohtainen kokemus vatkaamisesta. Valitin siitä BW:lle jo tonnin huollossa jolloin sain selitykseksi että kokeile ajaa ilman takalaukkua tai vaihda eturengas. Yritin selittää että ne vaan tuovat ongelman esiin mutta eivät aiheuta sitä. Ehkä koulutuksen ja kokemuksen takia en antanut periksi vaan ostin emäputkeen kartiolaakerit (eivät suostuneet vaihtamaan niitä BW:ssä takuuna) ja vaihdatin ne JL-Bikessä.

Sen jälkeen ei ongelmaa ole esiintynyt VAIKKA on kulunut eturengas ja VAIKKA on takalaukku paikoillaan. Että se siitä selityksestä.

Täh, mitä häh, oletkos sinä löytänyt oikeasti toimivan ratkaisun tähän withstupid

Lainaus käyttäjältä: "jarska"
Lainaus käyttäjältä: "Aki61"Kerrotkos  tarkemmin millaiset laakerit ja minne? withstupid

Kartiolaakereita käytetään esim. auton pyörän navoissa  Asian tuntevista myymälöistä niitä löytyy kun pyytää emäputken kartiolaakerit. Emäputki on se jossa etupää liittyy runkoon. Normaalisti siinä käytetään kuulalaakeria mutta sitä ei voi kiristää kuin jumiin asti mutta väljyyttä se ei poista. Oma päätelmäni oli että juuri välykset aiheuttavat vatkaamisen. Välykset poistaa vain kartiolaakeri joita tarvitaan pari eli 2 kappaletta. Hinta viime kesänä oli 58 € parilta + vaihtotyö. Huollossa ne kyllä tilaavat ne puolestasi ettei niitä tarvitse käydä itse etsimässä.

Lainaus käyttäjältä: "Aki61"Kartiolaakereita käytetään esim. auton pyörän navoissa  Asian tuntevista myymälöistä niitä löytyy kun pyytää emäputken kartiolaakerit. Emäputki on se jossa etupää liittyy runkoon. Normaalisti siinä käytetään kuulalaakeria mutta sitä ei voi kiristää kuin jumiin asti mutta väljyyttä se ei poista. Oma päätelmäni oli että juuri välykset aiheuttavat vatkaamisen. Välykset poistaa vain kartiolaakeri joita tarvitaan pari eli 2 kappaletta. Hinta viime kesänä oli 58 € parilta + vaihtotyö. Huollossa ne kyllä tilaavat ne puolestasi ettei niitä tarvitse käydä itse etsimässä.

Kiitokset idea3

Vielä kiinnostaa Aki61 että mitä tuli työt maksamaan kun vaihdettiin nuo laakerit?

Kiva olisi tietää nuo laakerien tyyppikoodit niin vois suoraan laakeriliikkeestä hakea. Sinällään tässä on ideaa, mutta toisaalta ihmettelen ettei kukaan muu maailmassa ole tuota hoksannut ?  Saattaa siis auttaa mutta ei välttämättä kaikille. Mutta ei ole kallis juttu kokeilla jos itse pystyisi vaihtamaan.
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily eikä sekään ole kovin tärkeää !

Jos kartiolaakeri on oikea vastaus, niin PanFun maine kasvaa maailmalla.
Tuntuu kyllä hyvinkin järjelliseltä korjaukselta.

Lainaus käyttäjältä: "panman"Jos kartiolaakeri on oikea vastaus, niin PanFun maine kasvaa maailmalla.
Tuntuu kyllä hyvinkin järjelliseltä korjaukselta.

Kyllä, jos tämän laakerijutun heittäis tuonne jenkkien foorumille, alkais melkoonen kuhina lookaround

Mutta hyvät ideat on monesti hyvin yksinkertaisia, en kyseenalaista hetkeäkään ettei olis toimiva ratkaisu, mutta tuntuu kyllä myös minusta ihmeelliseltä ettei kukaan ole tätä hokannut vaikka triljoona ketjua aiheesta ympäri maaliman.

Ja vielä kyykyttäis aika monta hondan insinööriä.

Vaihtotyö oli noin 3h, joten se on kiinni siitä mitä liike veloittaa tunnilta. Tyyppikoodia en osaa sanoa, mutta ainakin JL-bike.ssa kaveri katsoi sen jostakin kirjasta löytyi heti. Jos ja kun vaihdatte itse sama systeemi kuin auton pyöränlaakerin vaihdossa, ensin hiukan liian kireäksi sitten löysätään että liikkuu vapaasti. Eli pyörä keskiseisontatuelle päälle istumaan, että etupyörä nousee ilmaan ja tanko menee laidasta laitaan kevyesti (tulee ongelmia jos jättää liian kireälle)

Eikös ne ole alkuperäisetkin emäputken laakerit Hondassa sellaiset kartiolaakerit? Niitä löytyy aika moneen pyörään ja kaiketi myös Pannariin ainakin Stormilta. Tuurilla ja malli mukana varmaankin myös laakeriliikkeistä. Noiden ohjauslaakereiden huoltoa ei muuten kannattaisi unohtaa. Vaikkakin omakohtainen kokemukseni on vanhemmasta vehkeestä (BMW R90/6, vm-75), niin kyllä se sama vaiva voipi tulla tähän Japanilais valmisteiseenkin. Meinas muuten nousta hiukset pystyyn kypärän alla siinä vaiheessa kun tuo voblaus pääsi yllättämään. Jossain tuolla Imatran Kiteen välillä oli just poikettu tankilla ja kahvilla. Vaimo siis takapenkillä ja kolme laukkua täynnänsä roinaa. Vauhtia kelattu ehkä johonkin 70-80:n paikeille kun vapina alkoi ja tuntui että nyt hajoaa tämä kameli alle justiinsa. Varovasti sitten tien sivuun ja tutkimuksiin. Mitään selkeää vikaa ei havaittu ja siirrettiin vaan kamoja takalaukusta sivulaukkuihin. Seuraavalta huoltsikalta kilon verran lisää ilmaa takagummiin. Tuntui että vähän helpotti mutta ei ollut kumminkaan hyvä. Loppukesän painin tuon jutun kanssa ja luulin jo olevani jäljillä kun löysin ohjausiskarin kiinnityksistä vähän löysiä. Vaihdoinpa vielä sen ohjausiskarinkin, mutta ei vieläkään ollut oikein täydelinen. Talvella purin sitten koko keulan ja kappas vaan. Emäputken alemmassa laakerissa oli noin pikkusormen kynnen kokoisella alueella pientä syöpymää. Laakerit uusiksi, huolellinen kasaus ja museobemari on sen jälkeen kiertänyt Suomea Hangosta Utsjoelle (Norjassakin muutaman sata km) Kun toin Saksasta tuon meidän vm-91 Pannarin, niin ensimmäisenä talvena tein ison huollon ja varmuudeksi tarkistin myöskin nuo emäputken laakerit. Kunnossa näytti olevan, niin että uudet rasvat sekaan ja kasaus. Sen jälkeen Hondakin on nähnyt suomalaista (ja vähän norjalaistakin) maantietä ehkä n.18tkm ilman voblausta ja kyyti on ollut niin kuskille kuin matkustajallekin mieluista.

PS. Toivottavasti ette polta minua vääräuskoisena roviolla, kun tuunustauduin myös BMW-harrastajaksi.

Lainaus käyttäjältä: "MakePan"Eikös ne ole alkuperäisetkin emäputken laakerit Hondassa sellaiset kartiolaakerit? Niitä löytyy aika moneen pyörään ja kaiketi myös Pannariin ainakin Stormilta. Tuurilla ja malli mukana varmaankin myös laakeriliikkeistä. Noiden ohjauslaakereiden huoltoa ei muuten kannattaisi unohtaa. Vaikkakin omakohtainen kokemukseni on vanhemmasta vehkeestä (BMW R90/6, vm-75), niin kyllä se sama vaiva voipi tulla tähän Japanilais valmisteiseenkin. Meinas muuten nousta hiukset pystyyn kypärän alla siinä vaiheessa kun tuo voblaus pääsi yllättämään. Jossain tuolla Imatran Kiteen välillä oli just poikettu tankilla ja kahvilla. Vaimo siis takapenkillä ja kolme laukkua täynnänsä roinaa. Vauhtia kelattu ehkä johonkin 70-80:n paikeille kun vapina alkoi ja tuntui että nyt hajoaa tämä kameli alle justiinsa. Varovasti sitten tien sivuun ja tutkimuksiin. Mitään selkeää vikaa ei havaittu ja siirrettiin vaan kamoja takalaukusta sivulaukkuihin. Seuraavalta huoltsikalta kilon verran lisää ilmaa takagummiin. Tuntui että vähän helpotti mutta ei ollut kumminkaan hyvä. Loppukesän painin tuon jutun kanssa ja luulin jo olevani jäljillä kun löysin ohjausiskarin kiinnityksistä vähän löysiä. Vaihdoinpa vielä sen ohjausiskarinkin, mutta ei vieläkään ollut oikein täydelinen. Talvella purin sitten koko keulan ja kappas vaan. Emäputken alemmassa laakerissa oli noin pikkusormen kynnen kokoisella alueella pientä syöpymää. Laakerit uusiksi, huolellinen kasaus ja museobemari on sen jälkeen kiertänyt Suomea Hangosta Utsjoelle (Norjassakin muutaman sata km) Kun toin Saksasta tuon meidän vm-91 Pannarin, niin ensimmäisenä talvena tein ison huollon ja varmuudeksi tarkistin myöskin nuo emäputken laakerit. Kunnossa näytti olevan, niin että uudet rasvat sekaan ja kasaus. Sen jälkeen Hondakin on nähnyt suomalaista (ja vähän norjalaistakin) maantietä ehkä n.18tkm ilman voblausta ja kyyti on ollut niin kuskille kuin matkustajallekin mieluista.

PS. Toivottavasti ette polta minua vääräuskoisena roviolla, kun tuunustauduin myös BMW-harrastajaksi.

Eli oliko siinä -91 pannarissa jo alunperin kartiolaakerit vai  ymmärsinkö väärin?

Ps. Minut ja aika monta muutakin pannaristia sais polttaa roviolla bemariin sekaantumisesta jos niikseen tulee, mullakin ollut niitä 2kpl :compress:

Juttelin asiasta tutun hondan huoltomiehen kanssa joka on roplannut näitä yli 30v.

Hänen henkilökohtainen mielipide oli että ohjaus SAATTAA mennä myös epäherkemmäksi kartiolaakereilla.

Kysyin suoraan kannatteisko mun vaihtaa niin hän oli sitä mieltä että mieluummin ajat renkaat loppuun ja laitat alle mezeler marathon 880 ja korjaantuu sillä pienet huojunnat.

Jaa..a, kun ei osaa itse vaihtaa,  niin töineen osineen tulis maksaan n.200-250€, taidan kuitenkin vielä jarrutella ja kokeilla renkaat ensin redtan

olen edelleen skeptinen noitten laak.vaihdon suhteen
vierintä ja kartiolaakerin käyttötarkoitus on eri mutta sen pääperiaate on sama
ei kartiolaakeria voi kirrata niin tiukaksi,että loppuis muka vispaaminen
jossain mainitsin että olisko ohj.iskari hillitsemässä vispaamista???
mutta tuntuu silti että eturengas on oltava balansissa,tasaisesti vanteella ja tasapainossa

Katselin ST 1300 korjaamokäsikirjasta tuon ohjausakselin laakerointia. Siinä on kuulalaakerit, mutta ne on "kiristämällä" välykset pois mallia eli alakooli (ottaa ulkopuolelta) ja yläkooli (ottaa sisäpuolelta) erikseen, ja niiden välissä kuularinki. Ylä ja alapäässä samanlainen rakenne. Käsketään ensin vetämään 25 Nm kireyteen, sen jälkeen viisi kertaan väännellään ohjausta laidasta laitaan, sen jälkeen kiristetään uudelleen lopulliseen kireyteen, joka on 15 Nm. Silti voisi tietysti ajatella että oikea kartiorullalaakerointi olisi pykälää tyrnempi.
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily eikä sekään ole kovin tärkeää !

Kyllä siinä -91 mallisessa oli ainakin siinä vaiheessa kun se mulle tuli ne kartiolaakerit jo valmiina. Käytetystä pyörästä tietysti vaikea mennä sanomaan että onko joku tehnyt siihen laakerinvaihtoremppaa jo siellä nahkahousujen maassa. Alkuperäiseksi laakeroiniksi tuota tekis mieli väittää. Tuntuis jotenkin lapsellisen hempulalta että Hondan lippulaivassa olis vielä 90-luvulla käytössä joku irtokuuliin perustuva laakerointi. Esim. Bemari luopui noista irtokuulista mielestäni 5-sarjan julkistamisen myötä (1969).

Olkoonpa siellä Hondan keulassa nyt sitten nämä kartiorullalaakkerit tai sitten ne irtokuulat kahden koolin välissä niin tuon voblauksen ja ajo-ominaisuuksien suhteen se on joka tapauksessa aika kriittinen paikka. Laakeripinnoilla ei saa olla syöpymiä tms. ja laakerit on oltava oikein säädetty (ja voideltu). Keula ylhäällä telareista nykimällä ei saa tuntua mitään välyksiä ja kuitenkin ohjaus tulee olla riittävä herkkä.

PS. Viimeviikolla kuulin yhdestä Tuutti-Hondasta jossa oli pitkällisten tutkimusten jälkeen päädytty samaan vikaan. (syöpymä siellä laakeripinnalla)

Mikäs se tämä sarja sitten on?--->Kliks

Liittyy ilmeisesti jotenkin iskareihin? withstupid

Powered by EzPortal