Woblaus

Aloittaja Kauko, 26.03.09 - klo:23:39

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Lainaus käyttäjältä: "panman"Uskaltaisiko tässä vetää seuraavat johtopäätökset:
* Bridgen renkaat pois ja Metzeler Z6/ME880 tai Michelin PR2 tilalle
* rengaspaineet +0.3bar
* takalaukku pois, jos yksin ajaa, tai max 130km/h
* jousituksen säätö, pannarikokoontumisessa kaikkien pyörien säätö thumbsup1

Kiitoksia selventävistä viesteistä. Ny meikäkin tietää mitä woblaus on. Ei tee mieli tehä tuttavuutta sen kaa.

Hyvää päivää. Sama nickki kuin .orgissa, mutta eka viesti täällä.

Sen ainoan kerran kun pyörä alkoi woblata, niin laitoin sen kyljelleen ratakaiteen viereen, niin tärinä lakkasi pyörässä heti ja kuskissa parin päivän kuluessa.

Eli Kemoran paluusuoraa edeltävässä tuplaoikeassa Banditin takanen pääsi vähän sutaisemaan. Luisto oikeni, mutta putkirunkoon tuli niin kova jännitys, että siitä alkoi mannertenvälinen tankslapper. Tuolla on muutama kuvakin lopputuloksesta: http://www.elisanet.fi/hannu.hietalahti ... lisuus.htm

Alkaen siitä sormikuvasta. Insinöörisormus otettiin pois myöhemmin sahalla  oops2

Eli putkirunkoisia eikä paljon muitakaan mopoja ei kannata ajaa aivan äärirajoille ilman ohjausiskaria.

Mutta jos woblaus ehtii alkaa, niin kaasun poisto tai jarrutus ei *välttämättä* ole paras lääke, koska etupään painuminen vaikuttaa ohjauskulmaan vähentäen ohjauksen vakautta. Jos teho ja taidot olisivat riittäneet, niin keulitus olisi tainnut olla paras tapa purkaa runkoa värisyttävä jännitys? Isot pojat kertoivat varikolla, että on myös mahdollista ottaa tuollainen woblaus kiinni tankin poskiin maaten tukevalla syliotteella, mutta ravistus voi olla niin voimakas, että vaikka woblaus lakkaa, niin polille lähdetään silti koska ranteista särkyy luita.

Puhutaanko me muuten nyt Pannarin osalta tuollaisesta perinteisesti woblauksena tunnetusta nopeasyklisestä rajusti rajoittajalta toiselle hakkaavasta ohjausvärinästä vai laajemmasta aerodynamiikan puutteellisuudesta johtuvasta hitaammasta huojunnasta?

Jälkimmäisen olen Pannarin + matkustajan ja takalaukun kanssa huomannut lievänä joissain tuuliolosuhteissa, mutta en koskaan mitään ohjausvärinään viittaavaakaan?

Muuten, koska takalaukku selvästi vaikuttaa tuohon tuulessa huojuntaan, onko kukaan kokeillut FJR:llekin suositeltua "löysää" takalaukun kiinnitystä? Siis takaloota kiinni siten, että sillä on muutama sentti tilaa elää kiinnikkeissään siinä toivossa ettei häntä heiluttaisi koiraa, ainakaan niin pahoin?


Varsinaisesta woblaamiesta tulee mieleen vain ne englannin poliisin kokemukset 2002 mallilla, johon liittyy se kuuluisa uudenmallinen mutteri. Tuota huojuntaa ja hieman epämääräistä käytöstä vauhdissa 110 - 150 on moni valitellut.
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily eikä sekään ole kovin tärkeää !

Lainaus käyttäjältä: "hondamania"Varsinaisesta woblaamiesta tulee mieleen vain ne englannin poliisin kokemukset 2002 mallilla, johon liittyy se kuuluisa uudenmallinen mutteri. Tuota huojuntaa ja hieman epämääräistä käytöstä vauhdissa 110 - 150 on moni valitellut.

Eikös tästäkin ollut joku "tutkimus" lopulta, että jotkut radiohärvelit takalaukussa olis aiheuttanu ne woblaamiset, muistelen että jostain luin :hmph:

29.03.09 - klo:15:57 #21 Viimeisin muokkaus: 29.03.09 - klo:21:34 käyttäjältä Tonzal
Lainaus käyttäjältä: "jarska"
Lainaus käyttäjältä: "hondamania"Varsinaisesta woblaamiesta tulee mieleen vain ne englannin poliisin kokemukset 2002 mallilla, johon liittyy se kuuluisa uudenmallinen mutteri. Tuota huojuntaa ja hieman epämääräistä käytöstä vauhdissa 110 - 150 on moni valitellut.

Eikös tästäkin ollut joku "tutkimus" lopulta, että jotkut radiohärvelit takalaukussa olis aiheuttanu ne woblaamiset, muistelen että jostain luin :hmph:

En nyt heti löytänyt sitä juttua netistä, mutta kun löydän, niin pistän linkin tänne.
Sen mitä siitä poliisin kuolemaan johtaneesa onnettomuudesta muistan, niin kyse oli ollut siitä, että se Poliisi olisi ajanut vastoin turvallisuusohjeita. Poliisivarusteiselle pyörälle oli annettu jokin kattonopeus mitä ei olisi saanut ylittää. Olisikos ollut 100 mailia tunnissa. Lisäksi onnettomuuspyörällä oltiin tultu suojaisasta paikasta aukealle, jolloin voimakas sivutuuli oli vielä vaikuttanut tilanteen syntyyn.
Syntyneestä kohusta Honda taipui lopuksi ja suostui tukevoittamaan tätä ST1300P-mallia.

Edit linkit:
Tuossa on linnki uutiseen, ja siellä on vastaavia tapauksia lisää. En vielä löytänyt onnettomuustutkimustuloksista tehtyä juttua.

Tässä toinen mielenkiintoinen linkki Wobblauksesta, johon on yritetty kerätä kaikki mahdollinen tieto ST-pyörien epästabiilista käyttäytymisestä. Mainitaampa siellä paljon muitakin pyöriä.

Mielenkiintoista on, että todella monia eri asioita väitetään värinöiden aiheuttajaksi, kuten jousituksen säätö liian korkealle, liian suuri ajopaino, liiallinen tai toispuoleinen ilmanvastus (poliisisireeni vain toisella puolella pyörää).
Hugo:"Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta!"

"The inquest was told that problems affected only police models of the motorcycle with their heavy emergency and communications equipment."

Eli tuossa viitataan  noiden  "poliisiromppeiden" olevan juuri syyllisiä tuohon, hmmm.



Ja vielä kerrotaan että tosiaan Honda olis tehny jotain parannuksia ja turvatarkastuksia, mutta en ainakaan löytänyt mitä parannuksia? 8-[

Lainaus käyttäjältä: "jarska"welcome foorumille Hannu59

Taidetaan pannarin osalta jutella tuosta lievästä huojunnasta, vai onko joku kokenut pahempaakin? bikeri
Ainoa mitä olen huomannut niin puuskittaisessa sivutuulessa (syksyllä) epämiellyttävää nuljumista.  oops2
Kaksi päällä ja takalaukku mukana.
SS1000, SS1000PF Kimppa, BB2500K Kimppa, SS1000AFin, IBAF Scandinavia Rally-15, SS1000PF, SS1000 AR-15,SS1000AR-22

Asentelin tuossa juuri Pannarin oman takaboxin
ja huomasin,että sen kiinnityksiin oli jätetty
n:1,5cm sivuttaisliike vara.Olisikohan tällä
tarkoitus yrittää eliminoida tuo ikävä ilmiö? :-k

wobblaus ja tuuliherkkyys on kaks eri asiaa

ensin tuuliherkkyys
pannari on tuuliherkkä se on kaikille tuttu,luulisin (niin muissakin merkeissä,olkoon katettu tai naku)
kokeilkaa joskus ajaa isobeltin siltaa norm.tuulella,ajat n 30 ast kulmassa ja pyloonien kohdalla heittää toiseen laitaan, ja taas 30 astetta,sama koskee ,jos lähdette norjaan päin (matkasuunitlmista kun luin)
tai metsän suojasta peltoaukeelle

wobblaus onkin se p....sempi
stonga kun alkaa vispaa,ravistaa,se kun yltyy niin ei siinä voimat riitä
en osaa minäkään sanoa mikä on se oikea tapa hillitä saati korjata ilmiötä,auttaneeko tuo ohj.vaimennin??
olen laittanut kytkimen pohjaan ja rauhallisesti jarrutellut "pumppaamalla"
(taisin jossain vaiheesa kertoa kaverista joka veti hiljaisell vauhdilla kalliota päin)

takapyörän spinnaus on taas oma topiikki,se voi tehdä jopa kipeetäkin

on pyörätkin ja rakenteet parantuneet niin paljon,kun aloitin v-69 cb 450
niin sehän vasta wobblaskin,nuori ja hullun tuurilla selvisi, ja kun ei tajunnut koko wobblaus sanasta mitään

mainitsin takaboxista että sen pitääkin olla elastinen
vrt lentokoneen siivet

One Lancashire Constabulary examiner, Peter Wilson, reported the problem was "the worst weave on any bike he had tested in his career", the inquest heard.  
Tämä testaajan kokemus oli tuossa samassa jutussa.
Joka on kokenut pyörän tavallista huojuntaa, ei tiedä mitä tuo liike tarkoittaa. Woblauskin on sille huono nimi, koska liike johon pyörä joutuu pahenee koko ajan ja jos ei saa nopeutta pois niin varmaa on, että lähtö tulee. Tavalliseen huojuntaan tottuu niin, että lopulta se tuntuu kuuluvan ajamiseen. Voin hyvin kuvitella miten tuon poliisin onnettomuus on käynyt.
Minulla oli täyteen kuormattu takalaukku, pehmeärunkoiset Bridgestonet alla (paineet kyllä ok) ja aivan liian suuri nopeus, toki laillisella tiellä Saksassa. Tätä kannattaa varoa.

Lainaus käyttäjältä: "Pannaristi"Asentelin tuossa juuri Pannarin oman takaboxin
ja huomasin,että sen kiinnityksiin oli jätetty
n:1,5cm sivuttaisliike vara.Olisikohan tällä
tarkoitus yrittää eliminoida tuo ikävä ilmiö? :cussing:

Pitääpä tutkia omastakin jossain vaiheessa.

sen verran wobblauksesta vielä
kokeilin viime kesänä (oon tainnut mainita) kuinka pannari liikkuu
olin tartun vanhalla sotilaslentokentällä ja uskalsin vetäistä n.230km/h ja oli täydet pakkaukset
takaboxi+sen päällä telttakamat +sivuboxit täynnä tavaraa
(enempää ei uskaltanut ,oli niin huono pinnoite)
mutta ei mitään huojuntaa saati wobb ilmiötä esiintynyt
alppien /bosnian mutkat niin pientä vispausta alkoi esiintyy kun pääsi suoralle
suomessa niin vt9 turkuun oli levottomuutta n.120 vauhdissa joka pvä (vispausta)
mainitsin bikeworldin(raisio) huollossa että 22 000€vehkeessä esiintyy tämmösiä ilmiöitä,
noh,brantin liike,olet eka kaveri joka tästä valittaa,EI OO TULLUT ETEEN ENNEN
eli vauhdilla (100---200km/h),vai alkava vispausliike kun alkaa huomaamatta niin liike sen kun voimistuu
kertokaapa viisaat minullekin,koska,missä vauhdissa,suora/mutkatie???

Mystinen ilmiö tämäkin, mulla ihan pientä levottomuutta ilmeni vaan kun ajelin yksin esim. Vihannin tietä takalaukun kans jotain 120-130 vauhdissa, mutta sitten kun kokeili joskus lähemmäs 200 vauhteja(suljetulla alueella tietenkin) samalla paketilla, niin EI MITÄÄN ilmiötä vaan meni kuin juna :rr:

Powered by EzPortal