Tallinnan kautta Puolan läpi Italiaan

Aloittaja repe, 02.07.11 - klo:10:14

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Onko Puolassa tietulleja? Teiden kunto? Nopein reitti?Mitä erityistä pitäisi ottaa huomioon? Käykö Euro maksuvälineenä?

iba sivuilta luin että puolan tiet ja ajokultuuri ihan pers...

Viimevuonna kun oltiin niin ajokulttuuri tosiaankin sanoisinko "mielenkiintoinen", mutta kyllä siellä pärjää.
Satunnainen matkaaja ei varmaankaan vaadi aivan yhtä paljon kuin rautaperseilijä jonka täytyy pitää keskinopeutta yllä.
Tiet huonompia kuin baltianmaiden puolella (viro,latvia,liettua) ainakin ne missä me ajeltiin.
Tosin ei menty etelä Puolaan päin.
Kaupunkiliikenne varsinaista härdelliä saa olla tarkkana.

Maksuvälineenä zloty ja bentsiinit ostettiin kortilla.

SS1000, SS1000PF Kimppa, BB2500K Kimppa, SS1000AFin, IBAF Scandinavia Rally-15, SS1000PF, SS1000 AR-15,SS1000AR-22

Uudella motarilla lähellä Saksan rajaa oli ainut kohdalle sattunut tietulli 2009, tie oli muuten rakennettu EU rahalla, josta kerrottiin suurella kyltillä. Pienemmät tiet oli osin todella rikkonaisella päällysteellä varustettuja. Poliisit valvovat nopeuksia todella aktiivisesti näkyvällä tutkaamisella myös pienillä teillä.   03Biker

Kolme viikkoa sitten tulimme Italiasta Slovenian , Unkarin , Slovakian ja Puolan kautta Tallinnaan.
Olemme kulkeneet noita itäisen euroopan maita noin kymmenen vuotta ja vuosi vuodelta
tiet, hotellit ja kaikki paranee. Hintataso sopiva eikä ole ollut ongelmia.
Liikenteessä oltava Puolassa ehkä tarkempana mut ei mitään yli pääsemätöntä , ohittajia kannattaa
varoa. Suosittelen jos ei välitä kivihiilen kärystä.

Samoilla linjoilla kun Timppa ja Kake. Kyllä siellä pärjää, mutta teiden kunto ja liikennekulttuuri eroaa suomalaisesta. Normimatkaajalle etenemisvauhti on ihan riittävä ja onpahan ainakin erilaista nähtävää kuin "länsipuolella". Ohittajien kanssa pitää olla hereillä, siis niiden jotka tule vastaan. Moottoripyörää ei mielletä samanlaiseksi ajoneuvoksi kuin auto ja moottoripyörän tullessa vastaan aika helposti lähdetään ohi ajatuksella "moottoripyörä kyllä väistää pientareelle". Suosittelen ko. reittiä. Ohessa on matkakertomus vuodelta 2006. Kehitys on nopeaa eli tuo alkaa olla jo vähän vanhaakin tietoa.
LINKKI
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily eikä sekään ole kovin tärkeää !

Kyllä Puolassa pärjää, kun on ajellessa hiukan valppaanpana kuin koti kulmissa. Pohjoisessa tiet yleisesti hiukan huonomassa kunnossa kuin etelässä, jossa on myös muutamalla Baanalla tietulleja. Katsomista sieltä löytyy vaikka mitä. Hintataso on matalampi kuin muualla euroopassa. 2v sitten yövyimme Zakopanen lähellä kotimajoituksessa n.25€ 2hlöä. Kotimajoitukset missä olemme olleet ovat aina ollet siistejä isännät tosi ystävällisiä ja auttavaisia.
Elä nyt, koska huomenna voit olla historiaa..........

1.A, 2.B, 3.CDN 4.CH, 5.CZ, 6.D, 7.DK, 8.E, 9.EST, 10.F, 11.FL, 12.H, 13.HR, 14.I, 15.L, 16.LT, 17.LV, 18.MC, 19.N, 20.NL, 21.P, 22.PL, 23.RSM, 24.S, 25.SK, 26.SLO, 27.USA

08.07.11 - klo:22:44 #7 Viimeisin muokkaus: 08.07.11 - klo:22:50 käyttäjältä mriihi
Via baltica Tallinnasta Varsovaan on Riikaan saakka ihan ok, satunnaisia perunapeltopätkiä ja tietöitä sinnekin sattuu mutta enimmäkseen 90-100 tietä. Sitten Riikasta alaspäin enimmäkseen hyviä pätkiä mutta paikka paikoin paljon syviä uria ja vähän huonokuntoisempaa tietä. Nopeusrajoitukset pääsääntöisesti 90km/h (jota ei ilmoiteta merkillä juuri missään) paitsi jokaisen risteyksen kohdalla putoaa 70km/h josta nostetaan taas risteyksen jälkeen 90km/h. Riikan, Pärnun, Kaunaksen ja jonkun neljännen puolalaisen kaupungin pääsee kiertämään mutta muut menevät kaupunkien läpi. Paljon rekkoja jotka jyräävät sitä 80-90 vauhtia. Riikan jälkeen etelään matkavauhti hidastuu jonkin verran. Auton keskinopeus näytti auton liikkuessa tasan 70km/h kun ajoimme Tallinnasta varsovaan ja takaisin. Poliiseja näkyi erityisesti rajojen läheisyydessä, tutkasivat pusikoissa ja useimmiten heillä oli asiakas tai useampi. Tosin tutkapaikat kyllä tiedotettiin etukäteen muiden tielläliikkujien toimesta. Kameroitakin oli joitain.

Liikennekulttuuri oli varsovaan asti siistimpi kuin mitä odotin mutta erityisesti Liettuassa ja Puolassa oli otettu Robert Kubicasta paikka paikoin mallia. Suurimmat vaaratilanteet tulivat silloin kun rekkoja oli peräkkäin 5-6 kpl ja joku rekkapekka päätti ohittaa jonon. Siinä ei ohituskiellot eikä risteysalueet hommaa hidastaneet. Onneksi oltiin silloin jonon perällä eikä tulossa vastaan koska hiekkapientareelle siinä vastaantulija joutui.

Tämä reissu tehtiin autolla Varsovaan saakka ja paluu oli pari päivää sitten, aika vähän prätkiä näkyi. Virossa eniten...

Powered by EzPortal