Kumpaa bensaa tankkiin kesällä?

Aloittaja PanAri, 27.02.11 - klo:20:50

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Lainaus käyttäjältä: Pannukakku - 28.02.11 - klo:21:21
tiedättekö millä dieselmoottori ensiksi suuniteltiin käymään?

ruokaöljyllä?
-=¤serekki¤=-
________________________________________________
ei ole olemassa typeriä kysymyksiä, on vain typeriä vastauksia

Maapähkinäöljyllä. Kunnon maamoottori: viljelijä pystyi itse tekemään polttoaineen.

Nykyajan fossiillisten polttoaineiden käyttö perustuu pitkälti Standard Oil Co:n 1910 ja 1920 -lukujen touhuun kun ao. yritys osti biopohjaisia polttoaineita tekeviä kilpailijoita pois markkinoilta omien maaöljypohjaisten polttoaineidensa myynnin vauhdittamiseksi. Sitten sen alan kehitys unohtui lähes kokonaan.

Kyllä 98 on ollut aina käytössä vanhalla 1990 Panilla, kun kunnon bensojen saanti loppui.

Jos ajaa 10 tkm vuodessa, säästöä tulee halvemalla bensalla 25€. Eli onkohan riskin arvoinen säästö. Laskussa käytetty 5 litran keskikulutusta ja 5 sentin hintaeroa bensassa...

kannattako kokeilla? jämsään huoltokaksikon porukka oli mieltä sitä,että ehottomasti 98.

Mun mielipide:monet täälläkin on todennut kun ajoivat 98:lla sitä kului vähemmän kuin 95E:tä,ja nyt saa kuulla ja lukea sieltä ja täältä,
että autoissa ainakin 95E10:sta kuluu enemmän verrattuna E95:seen,voi olla että tulee jopa edullisemmaksi ajaa 98:lla.
98:sin hinnat on noin 5-6 senttiä kallimmat.  thumbsup1

Terv FF1pan

Lainaus käyttäjältä: FF1pan - 08.03.11 - klo:15:53
98:sin hinnat on noin 5-6 senttiä kallimmat.  thumbsup1

Saas nähdä paljonko ero on vuoden päästä ?
Veikkaanpa vaan että jos 95E10 ei mene kaupaksi, niin seuraava hallitus laittaa 98:lle lisää veroa E10:n myynnin lisäämiseksi  butt1
Seuraavat vaalit on 4 vuoden päässä, kaukana vaalikarjan muistin ulottumattomissa  22yikes

Näin tuo menee.... sitten on nuo afrikan kansannousut ym.   7.gif

Ongelmahan on se, että sitä pirtulitkua on pakko saada myytyä tietty osa kokonaispolttoainepotista. Jos ei e10 mene kaupaksi, pitää sallia ja myydä rypsiöljyä diiselikoneille.

On myös parempi ratkaisu. Valtio voisi myydä erikoiskallista, vaikka 5-kertaisella verolla rokotettua e100 polttoainetta jakeluasemilta (denaturoimatonta) ja saada näin kokonaismyynnistä vaadittava osa uusiutuville. Samalla bensa voitaisiin myydä ihan oikeana bensana.

Kyllä minunkin Pannari tulee syömään hyvää ruokaa, eli 98:a laitan tankkiin. Autossa myös käytän samaa tavaraa, kulutus pieneni vähän ja tehot tuli takaisin. On nimittäin kokeiltu pirtulitkua. Kaikkea sitä keksitään ihmisten harmiksi. Kyllä tämä iloksi muuttuu, kun kevät tulee ja päästään Summassaareen. 062802jumpie
jauhis

Lainaus käyttäjältä: jauhis - 09.03.11 - klo:06:59
Kyllä minunkin Pannari tulee syömään hyvää ruokaa, eli 98:a laitan tankkiin. Autossa myös käytän samaa tavaraa, kulutus pieneni vähän ja tehot tuli takaisin. On nimittäin kokeiltu pirtulitkua. Kaikkea sitä keksitään ihmisten harmiksi. Kyllä tämä iloksi muuttuu, kun kevät tulee ja päästään Summassaareen. 062802jumpie
Summasaaressa voidaan oikein laittaa paneeli pystyyn ja isolla porukalla voimme pohtia tätäkin asiaa.  Beermugs

Sattuipa silmääni Pannarin 1300 vm. 2004 käyttöohje:

"" Alkoholisekoitteiset polttoaineet:
Mikäli joskus joudut käyttämään alkoholisekoitteista polttoainetta, varmista että
oktaaniarvo on vähintään yhtä korkea tai korkeampi kuin Hondan suositus.
Tyyppejä on kaksi; etanolipitoinen ja metanolipitoinen. Älä käytä polttoainetta jos
etanolipitoisuus on yli 10 %. Metanolipitoista polttoainetta emme suosittele
käytettäväksi ollenkaan. Älä koskaan käytä yli 5 % metanolipitoista polttoainetta,
vaikka se olisi lisäaineistettua.

Polttoainejärjestelmän ja moottorin käyntiin ja tehoon liittyvät viat ja vauriot eivät
kuulu Honda takuun piiriin mikäli alkoholipitoista polttoainetta on käytetty. Honda
ei voi varmistua alkoholipitoisten polttoaineiden käytöstä ennen kuin näytteet
sopivuudesta on todistettu.
Ennen kuin hankit polttoainetta tuntemattomalta asemalta, selvitä sisältääkö aine
alkoholia. Mikäli sisältää, varmistu prosenttiluvusta. Mikäli polttoaine ei ole
suositeltua, vaihda laatuun joka ei sisällä alkoholia. ""

Siinä ikäänkuin annetaan ymmärtää, että kyllä se 10% etanolia on vielä OK, mutta käyttäjän vastuulla. Niinpä niin, ota siitä selvää.

Bike-lehden numerossa 3 oli tuloksia penkissä ajetusta polttoainetestistä, jossa saatu moottoriteho oli sama, mutta 95E10 bensaa paloi vajaa 2% enemmän kuin 98E5 laatua.  Niin, että ei näistäkään numeroista ole apua.

Makuasia taitaa olla sekin, että ottaako kuski kossua vai vodkaa, toisessa on muutama %-yksikkö enemmän etanolia kuin toisessa.

Veikkaisinpa, että markkinavoimat tai politikot päättävät tästäkin, hintaero muodostuu sellaiseksi, että 95E10 käy kaupaksi siinä missä vanha 95E vitonenkin.

Olette kai  tietoisia, että E98:ssa on myös Etanolia (5%).  Valtiovalta voisi helposti ohjata kansalaiset E95 käyttöön,
nostamalla E98 hinnan vaikkapa 2,5 Euroon.
Olen käyttänyt kaikissa harrasteluvehkeissäni aina E98, mutta silti tuntuu olevan keväisin ongelmia käynnistyksessä,
varsinkin, kun kaikilla vehkeillä ei tule ajettua edes joka kesä.

tämä päivän polttoaineet vanhenee 3kk max polttoaineet vaihdettava tai säilytykseen laiteetaessa lisättävä "säilöntäainetta"siinäkin 6kk max thumbsup1

Taitaapi se viina haihtua,itse aion käyttää toistaiseksi 98E;tä.

Powered by EzPortal