etuiskarin öljyvaihto

Aloittaja jussi613, 25.11.10 - klo:09:28

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

25.11.10 - klo:09:28 Viimeisin muokkaus: 04.01.11 - klo:09:46 käyttäjältä jussi613
tuli vaihdetuu öljyt 10w motul etuputkiin.

ABS jarruilla varustetussa 1100 mallissa ei ole tyhjennysruuvia öljylle.
Otettava pois koko teleskooppi et sais kaadettua öljyt pois,tosin eivät tule kaikki silläkään konstilla joten osiksi vaan niin tulee samalla vaihdettua stefatkin !

26.11.10 - klo:20:44 #2 Viimeisin muokkaus: 26.11.10 - klo:20:49 käyttäjältä Timppa
Tuota...
mites kun tuo ölpän määrä on kuitenkin kohtuu tarkka. Kun tuolla tavalla päästää vanhat pois, niin mistä tiedät että paljonkos sinne putkien sisään jää??
Tarkotan tällä nyt vain sitä, ettei vahingossa mene toiseen/molempiin enemmän kuin lääkäri määrää.

Eikös ne putket avattuina saisi täysin kuivaksi ja kokoonpanon jälkeen vaan kaatelee sen tarkan määrän sitä valitsemaansa öljyä.

Tuli vaan tässä mieleen kun noita lueskelen.. bittebitte

muoksis...kannatan kyllä tuota meessen tapaa omassani kun se on ajankohtaista.  thumbsup1



SS1000, SS1000PF Kimppa, BB2500K Kimppa, SS1000AFin, IBAF Scandinavia Rally-15, SS1000PF, SS1000 AR-15,SS1000AR-22

26.11.10 - klo:21:36 #3 Viimeisin muokkaus: 26.11.10 - klo:21:40 käyttäjältä Meesse
Teleskooppi pystyssä aukivedettynä ilman jousta mitataan öljynpinnan korkeus liukuputken yläreunasta.
En nyt muista tarkkaa mittaa kun manuaali on tuolla verstaalla,abs mallissa on vielä erilainen öljymäärä kumpaankin teleskooppiin,samoin korkeus on erilainen kummassakin.Johtuu siitä että vaimenninelementti on vaan toisessa putkessa.
Henkilökohtaisesti vaihtaisin ilman muuta aina purkamalla osiksi,jolloin se todellinen töhnä saadaan pois kuljeksimasta,samoin uudet stefat jolloin on vuotamisriski aina pienempi.
Hommaan menee sellanen puolipäivää ,valmiiksi irrotettujen teleskooppien purku/pesu/kasaus2-3 tuntia
Seuraavalla kerralla kun vaihdan öljyt vaihdan myös ne liukuhelat, jospa vähän vielä herkistyisi pieni kitka pois,maksoivat muistaakseni 7-80 egee yhteensä-

Tarkkaa hommaa niin kuin täin n.....en, millin kun viiraa niin on silmässä. :w-)(

Ei kai se nyt millilitrasta sentään huonommaksi mene.
Uus on aina uutta. thumbsup1
SS1000, SS1000PF Kimppa, BB2500K Kimppa, SS1000AFin, IBAF Scandinavia Rally-15, SS1000PF, SS1000 AR-15,SS1000AR-22

Eikös se yksi etupään säätökonsti noilla kilpa-ajureilla oo tuo öljymäärän vaihtelu. Mikäli sitä on enemmän tai vähemmän, muuttuu jäykkyys, löysyys erilaiseksi. Emmä tiärä. Tietysti kans tuo öljyn notkeus. Kaasut taas estää vaahtoamasta, mikäli sellaista on. Yks konstihan on tietysti, että mittaa paljonko sieltä tulee, ainakin mielenkiinnosta, ellei ole purskutellut niitä seinille, vertaa sitten ohjekirjan täyttömäärään. Mikäs estää alunperinkin mittaamasta öljypinnan korkeutta.

Öljymäärä ei kyllä iskarin jäykkyyteen vaikuta muuta kuin siinä tapauksessa, että sitä on niin paljon että iskari ei "mahdu" menemään lyhimpään asentoonsa. Siulloin se lakkaa joustamasta. Elikkäs öljyä on nin paljon että jousituksen ala-asennossa öljy ei sovi sinne putkeen. Iskarin tilavuus kun on auki asennossa isompi kuin lyhimmässä asennossa. Jos öljyä on liian vähän niin silloin iskarista tulee "lutku".  Jäykkyyteen vaikutetaan iskarin venttiilistöllä ja öljyn viskositeetillä. Kannattaa tutustua korjaamokäsikirjaan, siellä neuvotaan kuinka öljy vaihdetaan ja paljonko sitä laitetaan.

28.11.10 - klo:17:04 #7 Viimeisin muokkaus: 28.11.10 - klo:17:22 käyttäjältä Meesse
Kyllä öljyn määrä vaikuttaa,ei jäykkyyteen mutta progressiivisuuteen,etuputkihan on suljettu tila,kun etupää painuu pohjaan,putkessa oleva ilma puristuu kasaan,mitä öljy ei tee. Näin iskarihuoltaja kertoi kun kerran juttelin pannarin etupään joustoista ja öljyn viskositeettimuutoksen vaikutuksesta.......

Mun Pannari oli tänään etupää huollossa vaihdettiin stefat ja öljyt pyysin huoltomiestä jättämään purkkiin öljyt
että näen mitä siellä oli näytti muuten ihan mustalt vedelt jottain tommost mä vähän odottelinki, kun pääl meni istumaan ni etupää laski 5-7 cm alas, nyt on kyl ihan erilainen oikee jämäkkä.


tv  Tapsa

Tapasa: missä käytit huollossa ja mitä kustansi?

Paimion Säätöpiste sen homman teki autokorjaamo missä on myös " mopopuoli " hinta oli jotain 150€ oli auton kanssa samas laskus en kattonu ihan tarkkaa mut tommosest hinnast puhuttiin etukättee.

tv  Tapsa

Powered by EzPortal