Akku, Ylläpitolaturi..........

Aloittaja Timppa, 02.04.10 - klo:21:16

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kävin tässä päivällä kaivamassa mopoa pikku huoltoon ja tarkistukseen.

Ylläpitolaturi ollut koko talven kiinni ....no ensitöikseni katsoin mitä perke....ä, ei valoa laturissa (power)
hieman johtojen tarkistelua ja kaikki kiinni sulakkeet ok., mutta kun virta-avaimesta väänsi niin ajovalot kuin kuplavolkkarissa joskus silloin kuin ne oli vielä 6V vehkeitä.

Hieman aikaa kehuin laatu sanoilla kyseistä laturia joka oli talven aikana sanonut työsopimuksen lopullisesti irti UUSI laturi joka ei kestänyt edes 2kk käyttöä???  :disgust:

Ja sitten AKKU kauppaan..... :hmph:

Olis tarvinnu tehrä jotain.....eli olla ostamatta sitä laturia ja säästänyt rahat mahdollisesti uuteen akkuun. idea3
SS1000, SS1000PF Kimppa, BB2500K Kimppa, SS1000AFin, IBAF Scandinavia Rally-15, SS1000PF, SS1000 AR-15,SS1000AR-22

Harmittava juttu.
Minulla on myös huonoja kokemuksia akuista ja niiden virrankestosta.
Tämä Mauri, joka 70 E:lla akkuja meille tarjoaa, varoitti latureista, jotka ovat koko ajan  kytketty. Suositteli perinteistä akun irtiottamista ja paria latauskertaa talvella - thats`it.

Olen kuitenkin pitänyt jatkuvan  laturin kytkettynä noin kuukausittain aina pari päivää. Mikä tärkeintä laittanut keskituelle ja päräyttänyt pariksi minuutiksi käymään ja laittanut vaihteen päälle. Edellistalvena kytkinlevyt kuivuivat klimpiin, eikä kytkin iroittanut vaan kone sammui, kun ykköstä tarjosin. Samuli Aro kehotti vaan potkiman vaihteita raakana koneen käydessä niin kyllä se irtoaa- niin irtosikin.
Mphessu  horisko

Koomisinta tässä onkin se, kun laturin takuu kuitissa on ostopäivä 14.01.2010!!!!

Eikä sitä samana päivänä kiinni laitettu..... Lataukseen laitettaessa laturi näytti 75% varausta ja alkoi lataamaan normaalisti.....nyt tilanne tämä, paskana molemmat. (laturi ja akku) akun varaus jännite n.7V
SS1000, SS1000PF Kimppa, BB2500K Kimppa, SS1000AFin, IBAF Scandinavia Rally-15, SS1000PF, SS1000 AR-15,SS1000AR-22

Lainaus käyttäjältä: "Timppa"Koomisinta tässä onkin se, kun laturin takuu kuitissa on ostopäivä 14.01.2010!!!!

Eikä sitä samana päivänä kiinni laitettu..... Lataukseen laitettaessa laturi näytti 75% varausta ja alkoi lataamaan normaalisti.....nyt tilanne tämä, paskana molemmat. (laturi ja akku) akun varaus jännite n.7V

Mikähän Timppa se sun laturimerkki olikaan? Ja mitkä sen ominaisuudet? Itse ostin talvella halpahallista Benton-merkkiseen ja siinä ainakin on se pikkupuute verrattuna esim. ruotsalaiseen CTEC:iin ettei siinä ole muistia jos sattuu tulemaan sähkökatko. Ts. sähköjen palatessa ei alakaan lataamaan tai ylläpitämään vaan jää standby asentoon ja on sitten uudelleen painettava nappulasta lataamaan. Ikävä kytättävä jos sattuu olla pitkän matkan päässä latauspaikka.
Eipä tosin ole kummankaan pyörän akkua ladattu irtolatureilla koko talvena. Molempia olen säilyttänyt samassa kylmässä tallissa ja n. kahdesti kuussa käyttänyt koneet niin kuumaksi että flekti lähtee pyörimään. Lienekkö tuo huonoimmsta päästä säilytys konsti? Tosin mullekin Sipoon Akkukellarin kaveri mieluummin suositteli Akun kokonaan irroittamista ja viilesää säilyttämistä sekä muutaman kerran täuteenlataamista .

Taitaa olla samainen Barbi benton. :compress:  Mutta täysin hengetön..........
SS1000, SS1000PF Kimppa, BB2500K Kimppa, SS1000AFin, IBAF Scandinavia Rally-15, SS1000PF, SS1000 AR-15,SS1000AR-22

Mun mielipiteeni,mitä tässä on tullut enemälti touhuttua veneakkujen kanssa,kannattasi purkaa akku ihan tyhjäksi,jolloin vaikka polttimo/johdot yhdistel-
mällä. Sitten lataus täyteen,säilytys lämpimässä tilassa.Siis irtonaisena.Nää pyörien akut sikäli ongelmaisia kun ovat suljettuija,ei pääse mittamaan nes-
teiden ominaispainoja ei pysty tarkkailemaan niiden kuntoa.
Eka kertaa mullakiun ns ylläpitolaturi hoitamassa hommaa,tosin kahta pyörän akkua vuoronperään

terv FF!pan

Jaa, en tiedä mikä tuo tollanen barbi Benton malli on ( no jaa..näky tuolla galleriapuolella olevan). Mulla Malli BX-1(FI), Smart Car/Motorbike Charger. Siinä valinnat Auto/Moottoripyörä/pakkasasento. Ja merkkivalot; Stanby/Charge/Full ja erillisenä merkkivalo punaisella huutomerkillä varustettuna. Pitäny sitä VW Polon akussa kiinni kun ei ole ajossa nyt. Hyvin oli pitäny virrat silloin kun oli päällä mutta pari kertaa oli tippunut, ilmeisesti juuri sähkökatkon takia, standbyasentoon jolloin ei tietenkään lataa ja silloin tosiaan jää palamaan nimenomaan tämä standby valo, täysin pimeä ei ollut koskaan. Jostain keskustelupalstoilta luin tästä Bentonin pienestä miinuksesta. Pieni haittahan se on jos latauskohde on ns . käden ulottuvilla.
Mutta vielä tuosta Ruotsalaisten CTEC laturista jota kovasti mainostetaan maailman älykkäimmäksi laturiksi. Ostin aika pian mallin XS-3600, silloin kun tulivat Suomen markkinoille, siis mallin joka tarkoitettu sekä auto- että mopokäyttöön. Takuuaika silloin oli kolme vuotta. Mutta eikö vain n. neljän vuoden kuluttua sanonut sopimuksen irti enkä tietenkään saanut uutta vaikka sillä hetkellä takuu oli noussut ja viiteen vuoteen.
Siinä kuiteki pitäis olla tuo muistitoiminto, että lähtee uudelleen ylläpitämään/lataamaan kun sähköt palaa.

Timpan laturi...Tarkemmin laturin malli BENTON intelligent Motorbike Charger BX-3

Lainaus käyttäjältä: "Timppa"Kävin tässä päivällä kaivamassa mopoa pikku huoltoon ja tarkistukseen.

Ylläpitolaturi ollut koko talven kiinni ....no ensitöikseni katsoin mitä perke....ä, ei valoa laturissa (power)
hieman johtojen tarkistelua ja kaikki kiinni sulakkeet ok., mutta kun virta-avaimesta väänsi niin ajovalot kuin kuplavolkkarissa joskus silloin kuin ne oli vielä 6V vehkeitä.

Hieman aikaa kehuin laatu sanoilla kyseistä laturia joka oli talven aikana sanonut työsopimuksen lopullisesti irti UUSI laturi joka ei kestänyt edes 4kk käyttöä???  :disgust:

Ja sitten AKKU kauppaan..... :hmph:

Olis tarvinnu tehrä jotain.....eli olla ostamatta sitä laturia ja säästänyt rahat mahdollisesti uuteen akkuun. :compress: jos kerran valot näytti 6 volttisille?
Toisekseen, kyllä sun laturissas takuu on vielä voimassa.

Lisäks, en oikein usko että se akku vielä välttämättä entinen ole, ellei ollu jo joku ikivanha paska.
Tää Bentonkin väittää että elvyttää myös sulfatoituneen akun...no voihan ne tietysti kaikkee väittää.

Ja viimiseks kokeilet mäkistarttia, Lahjot ( redtan

Joo akkuja tässä lataillaan...kyllä siinä oli oikeat Voltit kohillaan (12) :compress:

Akku sinänsä voi vielä alkaa pelittään...... 8-[
SS1000, SS1000PF Kimppa, BB2500K Kimppa, SS1000AFin, IBAF Scandinavia Rally-15, SS1000PF, SS1000 AR-15,SS1000AR-22

En oikeen jaksa aina uskoo tohon tekniikkaan ja automatioon.

Oon aina talven mittaan käyny sillon tällön kokeilemassa jaksaako pyörittää käyntiin. Jos ei jaksa, niin laturi kiinni. Jos jaksaa, niin parin viikon päästä uus kokeilu.

Tällä pelillä pelattu nyt vuodesta 2003. Sama pyörä ja sama akku joka on alkuperäinen. Kilometrei kertyny 87 tkm ja siis 7 talvee. Aattelin vielä tän kesän päristellä mennemään samalla akulla.

 largepan

Mulla toimii 02 akku edelleen, mutta sitä on  ladattava  säännölisesti. Pannari on perso virralle  wine. Minulla on käytössä ylläpitolaturi ja normaali akkulaturi. Pannari on kuivassa ja lämpimässä tallissa talvet.

Lainaus käyttäjältä: "FF1pan"Mun mielipiteeni,mitä tässä on tullut enemälti touhuttua veneakkujen kanssa,kannattasi purkaa akku ihan tyhjäksi,jolloin vaikka polttimo/johdot yhdistelmällä. Sitten lataus täyteen,säilytys lämpimässä tilassa.Siis irtonaisena.Nää pyörien akut sikäli ongelmaisia kun ovat suljettuija,ei pääse mittamaan nesteiden ominaispainoja ei pysty tarkkailemaan niiden kuntoa.
Tuo ohje on melkein takuuvarma keino tuhota ehjä suljettu akku, vai kuinka?
Nämä suljetut / geeliakut ovat vaan semmoisia kun sellainen kerran pääsee huonoon happeen niin alkaa olla lähellä valmista. Meillähän meni viime talvena akku, keväällä virtaa oli vain vähän jäljelllä (valot paloi) ja siitä ei akku enää toipunut kunnolla. Kapasiteetista oli hävinnyt puolet.

Olen nyt lataillut pärrän ja ajoleikkurin akkuja parin kuukauden välein, vaikkakin CTEK pitäisi osata tehdä kaiken hienosti yksinkin. BarbiBenton laturin joku malli sai Ruotsissa turvallisuushuomiota, taisi mennä myyntikieltoon.
Akun paras säilytyspaikka olisi jääkaappi...

akun napajännitteet kun akku täydessä latingissa:
perinteinen  avoinakku =  12.5-12.65V
suljettu akku ja geeliakut = 12.6-12.8V

Akun paras säilytyspaikka ei ole jääkaappi, vaan pakastin. Miinus kahdessakymmenessä itsepurkaus loppuu lähes kokonaan ja keväällä lämpenemisen jälkeen akku on pirteä kuin peippo. Tyhjä akku jäätyy ja halkeaa, mutta täyteen ladattu kestää pakkasta ihan Siperian lukemiin asti. Eihän kunnossa olevia autonakkujaan yhtenään pakkasessa jäädy.

Päivitys.... reps1
SS1000, SS1000PF Kimppa, BB2500K Kimppa, SS1000AFin, IBAF Scandinavia Rally-15, SS1000PF, SS1000 AR-15,SS1000AR-22

Lainaus käyttäjältä: "Timppa"Taitaa olla samainen Barbi benton. inlove  Sheriffi Mc Cloudissa oli HÄN...

Powered by EzPortal