Öljykeskustelu

Aloittaja Kauko, 05.03.09 - klo:18:50

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 4 Vieraat katselee tätä aihetta.

API luokitus:SG tai korkeampi, paitsi öljyt joiden API merkintä on ympyröity merkinnällä energia häviämättömyydestä
Viskositeetti: SAE 10W-30
JASO T 903 standard: MA

Älä käytä öljyjä jotka sisältävät grafiitti tai molybdeeni lisäaineita.
Älä käytä öljyä jonka API luokitus on SH tai korkeampi ja jonka astian etiketissä on API merkintä ympyröity lisämerkinnällä energian häviämättömyydestä ''energy conserving''.
Älä käytä ei-puhdistavia, kasvis-, tai risiinipohjaisia kilpaöljyjä.

Ylläoleva omistajan käsikirjasta.

Honda GN-4 oli sitten taas 10W-40, Jaso MA, API SG
ja tämän po se "ainut oikea"

Tämä kuulostaa jo kolmannen luokan tieteeltä. Eikö  se mennyt fysiikan lakien mukaan, niin että aine ei häviä, vaan muuttaa vain muotoaan ???????
You Only Live Twise

Lainaus käyttäjältä: "Kauko"API luokitus:SG tai korkeampi, paitsi öljyt joiden API merkintä on ympyröity merkinnällä energia häviämättömyydestä
Viskositeetti: SAE 10W-30
JASO T 903 standard: MA

Älä käytä öljyjä jotka sisältävät grafiitti tai molybdeeni lisäaineita.
Älä käytä öljyä jonka API luokitus on SH tai korkeampi ja jonka astian etiketissä on API merkintä ympyröity lisämerkinnällä energian häviämättömyydestä ''energy conserving''.
Älä käytä ei-puhdistavia, kasvis-, tai risiinipohjaisia kilpaöljyjä.

Ylläoleva omistajan käsikirjasta.

Honda GN-4 oli sitten taas 10W-40, Jaso MA, API SG
ja tämän po se "ainut oikea"


Tässä öljyasiassa kannattaa käyttää järkeä ja jos aikoo noita merkintöjä ymmärtää, kannattaa tietää mitä ne tarkoittavat.

Lyhyt versio. VIskositeetti kertoo minkäkokoisesta reiästä litku menee läpi milläkin nopeudella. Nykyiset monioasteöljyt mitataan kylmänä ja kuumana ja valmistaja takaa kahdessa eri lämpötilassa ominaisuudet. Kylmänä ( se eka luku) ei sais olla liian paksua ja kuumana taas ei liian ohutta. Kylmäominaisuudet on mopossa täysin merkityksettömiä paitsi jos oikeasti ajelee pakkasilla paljon.

API kertoo sitten öljyn laadusta (yksinkertaistaen). Isompia kirjaimia -> parempi koneelle. Mutta mopon märkäkytkin sotkee kuvion ja ölppä ei saisikaanolla liian hyvää eli liukasta.

MA kertoo vain ja ainoastaan että öljy sopii märkäkytkimelle. Se siis tarkoittaa käytännössä, että öljy ei ole liian liukasta eli hyvää moottorille. Tästä sitten haetaan kompromissia.

Lainaus käyttäjältä: "teppo"
Lainaus käyttäjältä: "Kauko"API luokitus:SG tai korkeampi, paitsi öljyt joiden API merkintä on ympyröity merkinnällä energia häviämättömyydestä
Viskositeetti: SAE 10W-30
JASO T 903 standard: MA

Honda GN-4 oli sitten taas 10W-40, Jaso MA, API SG
ja tämän po se "ainut oikea"

Lyhyt versio. VIskositeetti kertoo minkäkokoisesta reiästä litku menee läpi milläkin nopeudella.

Tässä on juuri mielenkiintoinen ristiriita: käsikirjan mukaan öljyn tulee olla 30:stä ja monta
vuotta "ainut oikea" onkin 40:stä. Kaikki muut öljyt kuin GN-4 10W-40 olivat "pahasta"...
Meillä kerholla oli viime syksynä Shellin pojat pitämässä öljyiltaa ja siellä tuli selkeästi esiin
se, että synteettinen kestää pidempään "hyvänä" kuin mineraaliöljy. Puhuttiin ns öljyn leikkaantumisesta.
Huollon mukaan synteettinen ei ole "hyväksi" Hondalle.

Summasummarum:
ohjekirja sanoo: 10W-30
honda huolto sanoo/sanoi: 10W-40 ja vain GN-4 ja po mineraaliölppä
öljymiehet sanoo: synteettinen on parempaa
minä sanon: jotakin tuonne työnnän, ilmeisesti arvotaan viskositeetti ja laatu.

Lainaus käyttäjältä: "Kauko"
Lainaus käyttäjältä: "teppo"
Lainaus käyttäjältä: "Kauko"API luokitus:SG tai korkeampi, paitsi öljyt joiden API merkintä on ympyröity merkinnällä energia häviämättömyydestä
Viskositeetti: SAE 10W-30
JASO T 903 standard: MA

Honda GN-4 oli sitten taas 10W-40, Jaso MA, API SG
ja tämän po se "ainut oikea"

Lyhyt versio. VIskositeetti kertoo minkäkokoisesta reiästä litku menee läpi milläkin nopeudella.

Tässä on juuri mielenkiintoinen ristiriita: käsikirjan mukaan öljyn tulee olla 30:stä ja monta
vuotta "ainut oikea" onkin 40:stä. Kaikki muut öljyt kuin GN-4 10W-40 olivat "pahasta"...
Meillä kerholla oli viime syksynä Shellin pojat pitämässä öljyiltaa ja siellä tuli selkeästi esiin
se, että synteettinen kestää pidempään "hyvänä" kuin mineraaliöljy. Puhuttiin ns öljyn leikkaantumisesta.
Huollon mukaan synteettinen ei ole "hyväksi" Hondalle.

Summasummarum:
ohjekirja sanoo: 10W-30
honda huolto sanoo/sanoi: 10W-40 ja vain GN-4 ja po mineraaliölppä
öljymiehet sanoo: synteettinen on parempaa
minä sanon: jotakin tuonne työnnän, ilmeisesti arvotaan viskositeetti ja laatu.

Ootko kuin varma että toi GN-4 ei ollut uudelleenpakattua delvaccia johon Honda on ostanu japsien jaso-ma tarran päälle? JASO-MB olis sit hienompaa synteettistä litkua jossa on reilusti huonontavia lisäaineita pelastamassa kytkintä. Mineraaliöljy ei tartte lisäaineistusta tässä suhteessa yleensä. Siis sitä lisäaineistusta, jolla huononnetaan synteettinen kytkimelle kelpaavaks. Onkohan API SG luokkaa huonompaa öljyä edes myynnissä missään?

Lainaus käyttäjältä: "teppo"Ootko kuin varma että toi GN-4 ei ollut uudelleenpakattua delvaccia johon Honda on ostanu japsien jaso-ma tarran päälle?
Melkein uskaltaisin lyödä vetoa, että GN-4 oli Shellin valmistamaa ölppää: molemmat katosivat markkinoilta juuri samaan aikaan.
Ristiriita onkin juuri tuossa manuaali vs GN-4 viskositeetissa ja eri tahojen lausunnoissa. Tätä on vaikea ummartaa.
 
Hondamania on käsittääkseni käyttänyt delvaccia 100tkm, kai siinä jo huomaisi esim mahdolliset kytkinongelmat.
Öljyn valinta lienee enempi jonkinlainen emotioanalinen asia kuin faktoihin perustuva.
On ihan sama, onko purnukan kyljessä separaattorin kuva vai RR-pyörän kuva.

25.03.10 - klo:21:37 #51 Viimeisin muokkaus: 20.04.11 - klo:15:51 käyttäjältä Timppa
Menee lujaa Off Topic mutta eikös aina kun mainitaan sana Delvac niin pitää mainita myös......

Tällä kertaa Juice Leskisen laulun sanoin...

>>>Toinen katsoo silmiin, toista kiehtoo peräpää. Silmien alla on jotain mikä minua miellyttää, siellä on

Daisarit

admin edit: melkein kuin orgissa....
SS1000, SS1000PF Kimppa, BB2500K Kimppa, SS1000AFin, IBAF Scandinavia Rally-15, SS1000PF, SS1000 AR-15,SS1000AR-22

Nythän me päästään asiaan. Tämä karkaa nyt käsistä koko keskustelu. Jutut
alkaa muistuttaa noita Suomi24 ym,,,Orgeja.

Ehdotan että käytämme eri alkuaineita ja katsotaan kellä kestää kauiten. Kirnupiimää ehdotettiin, minä voin kokeilla vaseliiniä. Siihen sopisi esim. Jugurtti,
pun. maito vs. rasvaton, vesi on vanhin voitehista, tinneri pitää puhtaana, terva pysyy hyvin, silikoonissa ei ole kitkaa jne.....
You Only Live Twise

onkohan toi gn4 20w50 liian paksua

Kuulostaa paksulta, ohjekirjan mukaan 10W-30 ja GN-4 10W-40 oli sitten se oikeampi viskositeetti

Mitä öljyä laitatte nyt Pannariin, kun Hondan GN-4:ää ei näytä enää olevan kaupan.  Tarjosivat tänään merkkiliikkeessä Hondan uutta vastaavaa, jonka pitäisi käydä.  Onko asia näin?   horisko

mä ostin Viherkäiseen uudet öljyt eilen.
4l öljyy -en tiedä mitä, mut kyljes on Hondan logo ja "genuine parts" lukee. kymppi-kolmekymppistä
"hi-flo"-suodatin

totaali 50 jeppee
-=¤serekki¤=-
________________________________________________
ei ole olemassa typeriä kysymyksiä, on vain typeriä vastauksia

Lainaus käyttäjältä: Kauko - 25.03.10 - klo:21:34
Lainaus käyttäjältä: teppoOotko kuin varma että toi GN-4 ei ollut uudelleenpakattua delvaccia johon Honda on ostanu japsien jaso-ma tarran päälle?
Melkein uskaltaisin lyödä vetoa, että GN-4 oli Shellin valmistamaa ölppää: molemmat katosivat markkinoilta juuri samaan aikaan.
Ristiriita onkin juuri tuossa manuaali vs GN-4 viskositeetissa ja eri tahojen lausunnoissa. Tätä on vaikea ummartaa.

Hondamania on käsittääkseni käyttänyt delvaccia 100tkm, kai siinä jo huomaisi esim mahdolliset kytkinongelmat.
Öljyn valinta lienee enempi jonkinlainen emotioanalinen asia kuin faktoihin perustuva.
On ihan sama, onko purnukan kyljessä separaattorin kuva vai RR-pyörän kuva.
Moto.Orgissa on nytkin käynnissä järkyttävän pitkä Delvac ketju, jossa on mitä kovimpia väitteitä puolesta ja vastaan. Olen siis ajanut Delvacilla (1400,  15w-40) nyt 152.000 km ja ei ole valittamista. Tiedä johtuuko öljystä, mutta esim. venttiilien välyksiä ei ole tarvinnut säätää vielä kertaakaan. Vaihdan 10 tkm välein ja öljy on kyllä aika mustaa, jonka itse ymmärrän johtuvan Delvacin pesevästä ominaisuudesta eli kakat ei jää koneeseen. Vanhempiin ja paljon ajettuihin koneisiin moni suotittelee 20w-50, joka on tietysti paksumpaa. Paljolti tässä on kyse siitä mikä öljy on riittävää ja mikä on kaikinpuolin parasta. Pannari ei ole kovin korkeaviritteinen ja nestejäähdytteinen eli tasalämpöinen. Mineraali 10-30 tai 10-40 on ihan riittävää Pannariin, viimeisen päälle synteettinen ehkä parasta. Minä en enää viitsi öljymerkkiä vaihtaa vaan haluan nähdä miltä Pannarin kone näytää 250 tkm jälkeen. Varmaan kuin uudelta  respectii
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily eikä sekään ole kovin tärkeää !

On kyllä tunteisiin vetoava juttu tämä moottoripyörien öljy. Monelle jopa pyhä asia, kun noita mp - keskusteluja seuraa. Onneksi
täällä ei mene väittelyksi. Vaan onhan se niin, jos olette huomanneet, että
jos vaikkapa auton pesee, niin se tuntuu kulkevan tasaisemmin.
Samalla tunteella dr. Philli itkettää ihmisiä. (rahastaa)

Itse olen sitä mieltä, että rasva kun rasva, niin se voitelee. En ole koskaan saanut ainuttakaan konetta rikki, vaikka öljyt ja vaihtovälit ovat olleet
mitä sattuu, ja milloin sattuu. (en puhu nyt tästä 300 kiloisesta kullanmurustani - en) redtan
Transalpiin vaihdoin pari vuotta sitten rasvat purkista, jossa oli rekan kuva. Vauhti ei parantunut yhtään, mutta perhana - vaihteet eivät enää ronksahdelleet, vaan
menivät silmään ihan äänettömästi.

Olisi todella mielenkiintoista tietää, kuinka öljyvalmistajat "voitelevat" moottoritehtaita suosittelemaan tuotteitaan. Saattavat jopa sponsoroida tarroja, joissa
on erinäköisiä kulkuneuvoja kyljessä. Vai antavatkohan ihan riihikuivaa...

Kaipa se kuitenkin menee siten, että moottorivalmistaja moottoria suunnitellessaan valitsee tarvittavan öljylaadun ja sitten astuu markkinatalous esiin. Se öljyvalmistaja pääsee apajille, kuka sopivasti sitä valittua laatua myy. Varmaan siinä jotain lobbausta tuotekehitysvaiheessa tapahtuu mutta loppujen lopuksi raha ja volyymit puhuvat.

Esim VW:llä vuositasolla jokaisesta komponentista tai öljylitrasta pudotettu euro kerrotaan 4miljoonalla valmistuvalla autolla ja esim öljylitrasta saadut hinnanpienennykset kerrotaan valmistusmäärän lisäksi vielä käytetyillä litroilla.

Kuriositeettina vielä, isoilla firmoilla on usein henkilökunnan voitelemiselle erittäin tiukat määräykset. Mitä isompi firma, sen todennäköisempää on, ettei mitään lahjoja saa vastaanottaa eikä mitään tarjoilua joka voisi viedä huomion pois itse asiasta = raha.

Powered by EzPortal