jarrujen ilmaaminen

Aloittaja Jarimar, 18.01.15 - klo:17:16

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

Lainaus käyttäjältä: FF1pan - 01.04.16 - klo:23:38
Lainaus käyttäjältä: Timppa - 01.04.16 - klo:22:50
Älkää unohtako sitä etujarrusatulassa vasemmalla puolella olevaa pientä sylinteriä joka työntää nesteitä takajarruille...

Joku on pikkulintujen tietotoimiston mukaan tehnyt saman homman käyttäen apuna vaimon polkupyörästä varastettua venttiiliä.
Venttiili letkunpäähän ja pumppailemaan jarruja....    4idi4s

Nyt en ymmärrä oliko  aprilli juttu,mutta kun jarrupoljinta tai kahvaa käyttää tarpeeksi niin tulee kyllä kaikki nesteet tai ilmat pihalle tai pulloon... joo on meilläkin muuttolintuja jo näkynyt,mitä noita sit onkaan varpusia ja tinttejä ym. reps No joo se siitä  :D

FF1pan  rd11

:)
Se venttiili siis laitetaan muoviletkun päähän........ ja homma jatkuu. Jos se pitää ilman pitää myös nesteen.
SS1000, SS1000PF Kimppa, BB2500K Kimppa, SS1000AFin, IBAF Scandinavia Rally-15, SS1000PF, SS1000 AR-15,SS1000AR-22

Se venttiili toimii takaiskuventtiilinä. Käsikahvaa tai jalkapoljinta pumpatessa jokaisen pääsylinterin palautuksen aikana ei ole painetta jarruputkistossa. Sama asia hoituu pitämällä ilmausputkea yläviistoon, jolloin nipan suulla on aina jarrunestettä, eikä mahdollinen alipaine ime ilmaa putkistoon. Riskinä on nipan kierre, joka vuotaa ilmaa aika helposti.

Tuo service manualin ohje lähtee tilanteesta, jossa jarrujärjestelmä on kuiva. Pelkkä nesteen vaihto onnistunee ilman alipainepumppua, mutta enpä lähtisi tyhjää putkistoa ilman alipainepumppua täyttämään. Siellä on niin paljon ilmaa ja nesteeseen pitää saada riittävä virtaus, että ilmataskutkin täyttyvät nesteellä.

Netistä löytyy myös ohjeita jarrujärjestelmän täyttämisestä "vastavirtaan". Nippojen kautta painetaan nestettä säiliöihin päin. Enpä tullut kokeilleeksi, kun oli tiedossa tuo luterilainen tapa, jolla homma varmasti onnistuu.

Lainaus käyttäjältä: hry - 31.03.16 - klo:22:14
ST-1300 ABS, jarrunesteen täyttö ja ilmaus

Tein talvihuollossa täydellisen jarrujen puhdistuksen, jarrupalojen ja dual sylinterin vaihdon. Ohessa kertauksen vuoksi ilmausohjeet.

Suorita työvaiheet alla luetellussa järjestyksessä. Ilmaukseen tarvitaan alipainepumppu, käsikäyttöiselläkin onnistuu. Sivele vaseliinia ilmausnippoihin, näin estät ilman vuotamisen. Nippojen kiristysmomentti 6 Nm.

A. Käsijarru

A1. Täytä ohjaustangon säiliö (DOT 4) jarrunesteellä. Pumppaa jarrukahvaa useita kertoja. Ime jarrunestettä vasemman puolen etujarrun ylemmästä (=ulommasta) nipasta.

A2.  Täytä ohjaustangon säiliö jarrunesteellä. Ime jarrunestettä oikean puolen etujarrun ylemmästä (=ulommasta) nipasta.

Toista A1 - A2 kunnes ilmaa ei tule. Täytä lopuksi jarrunestesäiliö ja sulje se (Ruuvit 2 Nm).

B. Jalkajarru

B1. Servojarrulinja ns. dual-sylinteriltä (eng. secondary master cylinder) takajarrulle. Irrota vasen etujarru kokonaisuudessaan ja ripusta se takareunastaan niin ylös, että dual-sylinterin takaosa on hieman etuosaa ylempänä.

Täytä jalkajarrun säiliö jarrunesteellä. Ime "suhteellisen säätöventtiilin" (eng. proportional control valve) nipasta. Nippa on oikealla puolella, sytytyspuolan tulpanjohtojen välissä. Tehosta virtausta painelemalla jarrupoljinta.

B2. Täytä jalkajarrun säiliö jarrunesteellä. Ime jarrunestettä takajarrun  moottorin puoleisesta nipasta.

B3. Jalkajarrulta etujarruille. Kiinnitä vasen etujarru. Täytä jalkajarrun säiliö jarrunesteellä. Ime jarrunestettä oikean puolen etujarrun alemmasta (=sisemmästä) nipasta.

B4. Täytä jalkajarrun säiliö jarrunesteellä. Ime jarrunestettä vasemman puolen etujarrun alemmasta (=sisemmästä) nipasta.

B5. Täytä jalkajarrun säiliö jarrunesteellä. Ime jarrunestettä takajarrun  rekisterikilven puoleisesta nipasta. (Huom! tässä kohtaa on Hondan service manualissa väärä kuva.)

Toista B1 - B5 kunnes ilmaa ei tule. Täytä lopuksi jalkajarrun nestesäiliö ja sulje se.

Jos käsijarru tuntuu vielä pehmeältä, sido kahva puristuksiin yön yli. Tämän pitäisi st-owners.com sivujen kirjoitusten mukaan päästää ilmaa jarrusylinterin ohi. Todella perusteellinen, kuvitettu ohje löytyy: http://www.st-owners.com/forums/showthread.php?68913-ST1300-Brake-Fluid-Replacement

Powered by EzPortal