Jäähdytysnesteet paisuntasäiliön korkista ulos

Aloittaja MarkoNiemela, 18.06.15 - klo:09:13

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Vajaa kuukausi sitten huomasin, että pyörän peräpää kusee alle. No jäähdytysnesteethän ne siellä pyrki paisuntasäiliön korkista ulos. Välitön ja tarkempi tutkimus paljasti, että moottorin käydessä paisuntasäiliöön tuli ilmaa moottorin puolelta oikein kunnolla. Samalla todettiin, että pakokaasujen mukana ei ole ylimääräistä vettä ja öljy on vielä vedetöntä.
Ajo kuitenkin oli syytä lopettaa siihen paikkaan ja koska ajokausi oli kesken, niin pyörä piti saada osaavalle korjaajalle. Sellainen löytyi Kellosta. Motor Service Portaankorva, josta oli hyvät referenssit.

Nyt neljä viikkoa myöhemmin on aika iso lovi lompakossa. Pyörään vaihdettiin flektin moottori, termostaatti ja flektin lämpötila-anturi. Ilmeisestikin pyörä oli keittänyt, koska flekti oli kyrvähtänyt ja sitä kautta tyhjentänyt syylärin ja kehittänyt jäähdytysjärjestelmään ilmalukon. Toivottavasti pääsi tosiaankin noin "vähällä". Huoltoliikkeessä ei muistettu, että olisi koskaan ollut Pannarissa kannentiiviste palanut.

Mielessä pyörii ajatus, että joskos tulevana talvena ottaisi osat auki ja vaihtaisi hihnan lisäksi varmuuden vuoksi myös nuo kannentiivisteet. Mahtaakohan olla itse tehtävissä?

Niin ja pyörä on vuodelta -94 ja mittarissa seisoo n. 100 000 km.

Kannattaa miettiä kaksi kertaa, kannattaako tiivisteitä vaihtaa varmuuden vuoksi. Jos kysymyksessä on sylinterikannen tiivisteet.
Muutama perustsekkaus ko. tiivisteen huonosta kunnosta: moottorin käydessä kuplia tulee paisuntasäiliöön, ulkoista "hikoilua" sylinterin ja kannen välistä, valkoinen "pölläys" pakoputkesta käynnistäessä ja moottoriöljyn pinta vaahtoutuu vaaleaksi.

t.pepe

Kannattaa tarkistaa nesteet myös termostaattikotelon täyttöaukosta (katteiden alla oikealla puolella) ja että termostaattikotelolta paisuntasäiliöön menevä letku on varmasti ehjä. Jos letku on viallinen (vuotaa/hiertynyt puhki) tai liitos löysällä ei jäähdytin "ime" nestettä, vaan ilmaa takaisin jäähdyttimeen moottorin jäähtyessä ajon jälkeen. Tämän seurauksena jäähdytin pikkuhiljaa tyhjenee ja keittää jossain vaiheessa. Tämä kaikki tietty edellyttää, että jäähdytysneste vuotaa ulos jostain. Vahva veikkaus vuotavan kannentiivisteen sijaan on vesipumppu tai kaasarien alla olevat liitokset. Jos jompikumpi ko. paikoista vuotaa vain vähän, ei neste vuoda ns. lattialle asti, vaan kuivuu kuuman moottorin päälle. Oma ST1100 vuotaa molemmista paikoista, olen lisännyt 4tkm ajojen aikana n.3 dl nestettä. Lisäys paisuntasäiliöön. Talvella kun pyörä oli käynnistämättä n. 2 kk neste valui lattialle asti.

Onko pyöräsi ABS -versio? Yksi suunnittelumoka, mikä aiheuttaa tämmöistä on ABSiversion alas oikean jalkatapin eteen sijoitettu paisuntasäiliö, jonka alapuolelle johtaa pitä letku termostaatilta. Tämä letku saattaa kiertyä lähes umpeen moottorin lämmön takia, etenkin jos se on väärin vedetty termostaatilta tai tukkeutua alakäyrästään jäähdytysjärjestelmän epäpuhtauksista. Mikäli näin käy vika ulospelaa paisuntasäiliön kokonaan järjestelmästä ja nesteen luontaisen paisumisen takia ylipaine eli vajaa desi per käyttö/lämmityskerta valuu pihalle termarista. Se on siinä mielessä veemäinen vika, että oikeanpuolen pakoputkiston alakäyrät ovat termostaatin alla ja ne höyrystävät niille tippuvan jäähdytysnesteen pois samantien. Toki glykolista jää valkeat jäljet putkiin jos näin käy.

Summa summarum, aina kun paisuntasäiliötukkoisen Pannun ajaa lämpimäksi neste vähenee. Ja lopulta neste alkaa kiehua kun sitä on liian vähän.

Kannen tiivisteiden vaihto ei ole ihme temppu, mutta ainahan etenkin alumiinikannen irroittaminen altistaa kannen vääntymiselle ja lisäksi Pannussa joutuu ottamaan polttoainelaitteet pois ja irroittamaan pakoputkiston ennen kuin pääsee kansille. Ja ehjää ei kannata korjata, eihän?

Niin, jäi sanomatta, että olen pannaroinut vuodesta 2006 ja tiedän vain kaksi pyörää jossa on käynyt näin eli aivan mikään yleisin vika ei ole kyseessä.

Powered by EzPortal