Ohjaustanko

Aloittaja EKH, 21.03.15 - klo:18:07

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Nyt se on sitten tehty, nimittäin tilasin helibarssilta uuden ohjaustangon pannariin. Maksaa maltaita, enkä edes tiedä onko ne Suomen lain mukaan edes sallittu, siitä huolimatta aion asentaa ne pannariini, kunhan saapuvat tänne kylmään pohjolaan. Pikkuraha kuitenkin verrattuna koko pyörän vaihtoon esim. bemariin. Hintaa kertyy n. 500-600 euroa, jarru / kytkin putkien jatkot kuuluu hintaan.
Viikko kaksi vielä odotusta niin sitten pitäis tuleman, ja ei kun asennustöihin. :)

Laita jatkoviestiä ja kuvia kun saat tangon. Itsellä on sama pyörä ja kauan miettiny tangon vaihtoa että sais pystymmän ajoasennon. Tahtoo selkä ja kädet puutua jo neljän tunnin ajon jälkeen.  ajelu.gif

Näytti ajovideon perusteella erittäin käypäseltä ratkaisulta!
Laita ihmeessä tuntemuksia uudesta ohjauksesta ja asennosta.
Kokeilin tuollaista 1100 pannaria aiemmin ja tykkäsin muuten pyörästä kovasti, mutta ajoasento ei tällaiselle vänkkyrälle enää oikein luontevasti sopinut. Asento oli liian "sporttinen".
Jos tuollainen modaus osoittautuu hyväksi, niin pahus soikoon.... vanha pannari olisi taas suosikkilistalla.
Ajuri ei sääennusteita katsele!

Päivälleen kaksiviikkoa tilauksesta, niin tuli postista saapumisilmoitus. Tänään tullasin netissä, tullia/veroja yht. 157€. Tulevan viikon keskiviikkona todennäköisesti on " hantuukit" kotona. Asennetaan tanko paikoillen hetimmiten kun ehditään.
Pelätään pahinta ja toivotaan parasta, että hankinta kannatti. Laitan toki tietoa kuinka äijän kävi, kunhan mopo on taas ajokunnossa.  

Lainaus käyttäjältä: EKH - 28.03.15 - klo:13:25
Päivälleen kaksiviikkoa tilauksesta, niin tuli postista saapumisilmoitus. Tänään tullasin netissä, tullia/veroja yht. 157€. Tulevan viikon keskiviikkona todennäköisesti on " hantuukit" kotona. Asennetaan tanko paikoillen hetimmiten kun ehditään.
Pelätään pahinta ja toivotaan parasta, että hankinta kannatti. Laitan toki tietoa kuinka äijän kävi, kunhan mopo on taas ajokunnossa.  

Katseli noita helibarrsin kuvia,kyllä tuolla tangolla ajoasento muuttuu ratkaisevasti pystymmäksi,sitä minäkin hain kun mulla ST 1100:nen oli.Ei se oikein riittänyt niillä 3 cm korokepaloilla,mutta parempi kun ei mitään.

FF1pan  rd11

Nyt on Helibarssin tanko asennettu. Kymmenen kilsan pikaisen koeajolenkin jälkeen ei vanhaan ole paluuta. Ajo-ominaisuudet pysyi ennallaan, mutta  ajoasento on tosi hyvä, toki hienosäätöä täytyy tehdä, kun tulee enemmän ajokilometrejä taakse.
Tangon asentaminen oli helpompi, kuin uskoinkaan. Lähetyksen mukana tuli hyvät ohjeet värivalokuvin, sekä jarru- ja kytkinletkujen jatkeet.
Penkki ja tankin kate pois ja ilmanputsarin kotelo alustoineen, niin pääsi sähköjohtoihin käsiksi. Kaasupuolen kahvan pystyi pujottamaan "kolmiolevyn", tai mikä se nyt viralliselta nimeltä onkaan, alitse niin että kaasuvaijerit sähköjotoineen tuli kolmiolevyn kuskinpuolelta ylös, joten mitta riitti mainiosti. Sama juttu toisen kahvan kanssa. Yhtään vaijeria ei tarvinnut irroittaa, ainoastaan jarru-ja kytkimen jatkot asentaa ja ilmata asennuksen jälkeen.
Tanko tuli n. 150mm lähemmäksi kuin alkuperäinen oli. Säätömahdollisuuksia on vähintäänkin riittävästi kuskille kuin kuskille.
Kahvakumin irroittaminen oli oma juttunsa, kun pari vuotta sitten laitatin siihen huollon yhteydessä neliportaisella säädöllä olevat lämpökahvat, en halunnut niitä tuhota. Paineilmalla ei irronnut, mutta sitten koeilin laittaa pistosruiskuun hellävaraista fairia, siis astiainpesuainetta, katkaisin neulan päästä pari millä pois ja pyöristin pään hiomapaperilla, ettei ole liian terävä. Päästin paineilmaa toisella kädellä ja samaan aikaan toisella työnsin ruiskun neulan paineilmapillin vierestä tupen ja putken väliin. Fairi levisi paineilman mukana seurauksella, että tupen sai vain nypätä irti, toimi erinomaisesti.
Eli ensivaikutelma on pelkästään todella myönteinen, laitan kuvia vähän myöhemmin. Niin ja korokepalat olis joutilaana jos joku tarvii.

Miten paljon maksaa ne korokepalat?

Lainaus käyttäjältä: EKH - 06.04.15 - klo:16:02
Nyt on Helibarssin tanko asennettu. Kymmenen kilsan pikaisen koeajolenkin jälkeen ei vanhaan ole paluuta. Ajo-ominaisuudet pysyi ennallaan, mutta  ajoasento on tosi hyvä, toki hienosäätöä täytyy tehdä, kun tulee enemmän ajokilometrejä taakse.
Tangon asentaminen oli helpompi, kuin uskoinkaan. Lähetyksen mukana tuli hyvät ohjeet värivalokuvin, sekä jarru- ja kytkinletkujen jatkeet.
Penkki ja tankin kate pois ja ilmanputsarin kotelo alustoineen, niin pääsi sähköjohtoihin käsiksi. Kaasupuolen kahvan pystyi pujottamaan "kolmiolevyn", tai mikä se nyt viralliselta nimeltä onkaan, alitse niin että kaasuvaijerit sähköjotoineen tuli kolmiolevyn kuskinpuolelta ylös, joten mitta riitti mainiosti. Sama juttu toisen kahvan kanssa. Yhtään vaijeria ei tarvinnut irroittaa, ainoastaan jarru-ja kytkimen jatkot asentaa ja ilmata asennuksen jälkeen.
Tanko tuli n. 150mm lähemmäksi kuin alkuperäinen oli. Säätömahdollisuuksia on vähintäänkin riittävästi kuskille kuin kuskille.
Kahvakumin irroittaminen oli oma juttunsa, kun pari vuotta sitten laitatin siihen huollon yhteydessä neliportaisella säädöllä olevat lämpökahvat, en halunnut niitä tuhota. Paineilmalla ei irronnut, mutta sitten koeilin laittaa pistosruiskuun hellävaraista fairia, siis astiainpesuainetta, katkaisin neulan päästä pari millä pois ja pyöristin pään hiomapaperilla, ettei ole liian terävä. Päästin paineilmaa toisella kädellä ja samaan aikaan toisella työnsin ruiskun neulan paineilmapillin vierestä tupen ja putken väliin. Fairi levisi paineilman mukana seurauksella, että tupen sai vain nypätä irti, toimi erinomaisesti.
Eli ensivaikutelma on pelkästään todella myönteinen, laitan kuvia vähän myöhemmin. Niin ja korokepalat olis joutilaana jos joku tarvii.
Ootko tulossa Tahkolle missä vois nähdä tuon virityksen. Kiinnostais, jos pääsis pelkällä tangon vaihdolla eikä tarviis koko pyörää vaihtaa.  :D

Kävin katsomassa Helibarsin sivulla tuota tankoa tonnisatasessa. Jäi askarruttamaan mahtaako ainakaan niillä säädöillä Bagsterin tankkilaukku sopia tangon ja kuskin väliin. Ainakaan korkeana yhdistelmänä. Täytyis kyllä päästä näkemään, kokemaan ja testaamaan ennenkuin alkaa tilaamaan. Muuten kyllä näytti kahvojen sijainti mielenkiintoiselle.

Saattais tuosta olla näin " alamittaiselle " hyötyä , istumalla saa varmaan heti käsityksen tuleeko harkintaan .

Tankkilaukun sopivuudesta en osaa sanoa.
Tangon pystyasento säätyy tietenkin kiinnityskohdastaan, säätömahdollisuus on myös tangon yläosassa (eteen-taakse suunnassa) Rannekulmaa voi samoin säätää erikseen, siis onko tanko suora vai osoittaako kahvat taakseppäin. Rannekulman säätämisessä on apuna asteikko, mikä avulla molemmat kahvat on helppo säätää samalla tavalla.
Mä olen yrittäjä, joten mun vapaat on "herran hallussa" eli en tässä vaiheessa tosiaankaan tiedä tulenko Tahkolle.
Muistutan vielä, että EN ole selvittänyt tangon lainmukaisuutta Suomessa, joten jokainen vastatkoon itse mahdollisesta hankinnastaan. Varsin jämerästi ne on kuitenkin tehty, painoa oli 4,5kg Kiristysmomentit pulteille oli erikseen kerrottu. Samoin takuulaput ja liuta erinäisiä varoituksia oli mukana. Helibarssin sivuilla on tangon asennusohje valokuvin, siitä käy hyvin selville tangon eri säätömahdollisuudet.
 

Jäi kertomatta, että jos ajoreitti suuntautuu tulevana ajokautena Etelä-Pohojammaalle ja vieläpä Soiniin, niin ainahan voi käydä paikanpäällä katsomassa ameriikan ihmettä, koeajollekkin pääsee. Laita vaikka yksityisviestiä tulemaan, niin katotaan tarkemmin.

Lainaus käyttäjältä: EKH - 09.04.15 - klo:18:59
Jäi kertomatta, että jos ajoreitti suuntautuu tulevana ajokautena Etelä-Pohojammaalle ja vieläpä Soiniin, niin ainahan voi käydä paikanpäällä katsomassa ameriikan ihmettä, koeajollekkin pääsee. Laita vaikka yksityisviestiä tulemaan, niin katotaan tarkemmin.
Kiitos kutsusta.  Jos kovasti alkaa ajoasento ahistaa eikä muuten satuta tapaileen niin täytyy kurvailla Soinin kautta joskus. En oo vielä aiemmissa pannaritapaamisissa nähny kellää Helibarsia.

Powered by EzPortal