Kytkin häipyi aamuruuhkassa madellessa ja palautui maantienopeudessa

Aloittaja ltm, 05.06.15 - klo:10:45

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

05.06.15 - klo:10:45 Viimeisin muokkaus: 05.06.15 - klo:16:50 käyttäjältä ltm
Tänään tuli Pannariin (-95 77 tkm) seuraavanlainen "ominaisuus":

Helsingin aamuruuhkassa kytkinkahva alkoi pikku hiljaa painua syvemmälle ja syvemmälle, kun matelin autojonossa ja lopulta kytkin ei irrottanut ollenkaan. Koneen lämmöt olivat hieman keskikohdan yläpuolella ja flekti toimi normaalisti. Vähän aikaa odottelin ja lähdin liikkeelle. Kohta alkoi kytkin toimia ja jonkin ajan kuluttua se toimi täysin normaalisti. Koneen lämpö oli tuolloin n 1/3 kohdalla eli mielestäni normaali. Jotta syy kytkimen häipymiseen selviäisi, käännyin takaisin ja hetken madeltuani jonossa häipyminen alkoi uudestaan ja poistui jälleen maantienopeudessa.

Mikä oli syynä kytkimen häipymiseen?

Ensin toki epäilin kytkinnesteen olevan vanhaa ja alkavan kiehua, koska oireet olivat mielestäni kuin jarrujen häipyessä vanhoilla jarrunesteillä. Pannarin edellinen omistaja oli vaihtanut pari vuotta sitten kytkinnesteen, koska oli ollut ilmeisesti vastaavaa häipymistä.

Toinen mikä tuli mieleen, niin voisiko kytkimen työsylinteri falskata ja aikaansaada häipymisen? Siellähän se on alhaalla kohti ajosuuntaa ja viilentyy ajoviimasta.

Vai olisiko syynä jokin muu?

Kytkinnestettä on siinä tarkastusikkunassa normaali määrä, joten vuodostakaan ei pitäisi olla kyse.

Öljyt on vaihdettu n 2tkm sitten.

Jatkoa...

Pannaria on nyt tutkittu tarkemmin. Kytkin toimii aivan normaalisti eikä kytkimessä olevasta ilmasta kertovaa kumipallomaisuutta tunnu kahvassa. Kytkinneste näyttää olevan ns piripinnassa, koska tarkastusikkunassa näkyy vain pieni ilmakupla. Liekö nestettä lisätty liikaa? Mitään nestevuotoja ei näy työ- eikä pääsylinterissä. Huomenna vaihdan varmuudeksi pääsylinteriin korjaussarjan hilppeet ja vaihdan kytkinnesteen, niin katsotaan poistuiko ominaisuus.





Liian tarkka suunnittelu vain pilaa reissun!

Tuttuja oireita. Toissa keväänä meni kytkinkahva veltoksi ja kytkin ei irrottanut kunnolla.
Uusin silloin sekä pää- että työsylinteriin korjaussarjat. Vika poistui kunnes tänä keväänä teki
saman mutta lievempänä ja "korjaantui" itsestään. Nestettä on ja havaittavaa vuotoa ei ole.
Ihan kuin saisi ilmaa mutta mistä,vai onko joku nestekanava tukossa.

Mietiskelin vielä tuota kytkimen häipymistä lämpimällä/kuumalla koneella ja toisaalta normaalia toimintaa koneen jäähtyessä. Voisiko kytkinlevyillä ja käytetyllä öljyllä (ilmeisesti Teboil superbike 15w-50) olla jotain yhteyttä ongelmaan? Kun kytkin toimii normaalisti, niin se ei luista eikä täristä, vaan käyttäytyy kuten pitää. Voisiko kuuma öljy jollain tavalla turvottaa massalevyjä ja liikevara loppuisi? Täytyy huomenna vaihtaa vielä 10W-40 öljyt, niin tulee tuo öljyasia poissuljettua. Jos ei tule näillä tempuilla kuntoon, niin täytyy ilmeisesti vaihtaa kytkimen massalevyt, teräslevyt ja jouset.

Toki Pannari on tarkoitettu maantielle, mutta olisi joskus mukava pistäytyä kaupungissakin.
Liian tarkka suunnittelu vain pilaa reissun!

Nyt on pää- ja työsylinteriin vaihdettu tiivisteet. Pääsylinteri oli sisältä siistin näköinen. Pientä nestevuotoa oli työntötangon suuntaan. Työsylinterissä oli ollut nestevuotoa, koska kytkinkopassa oli paksuhko kerros kuivunutta kytkinnestettä. Ulospäin ei ollut vuotoa, koska alareunan juorukanava oli tukossa. Sisältä työsylinteri oli hieman kärsineen näköinen. Pyyhkäisin pariin kertaan pinnan sileäksi 1200 vesihiomapaperilla ja hyvältä vaikutti. Kytkinnesteeksi tuli MotulRBF600. Ilmauksessa oli pientä haastetta, kun ei millään tuntunut onnistuvan. Laitoin ison lääkeruiskun ilmausnippaan ja imu päälle, niin johan alkoi tapahtua. Jälkeenpäin tuli mieleen, että olisi voinut täyttää työsylinterin ennen ilmausta.

Hetki sitten käyty koeajolla ja hyvältä vaikutti. Kahvatuntuma säilyi koko ajan samanlaisena "jämäkkänä" ja kytkin irrotti hyvin. Koneen lämmöt nousivat ja flekti huusi, kun kiihdyyttelin ja jarruttelin ruuhkaliikennettä matkien.

Öljyjä en vielä vaihtanut.
Liian tarkka suunnittelu vain pilaa reissun!

Tänään tuli käytyä pikaisesti Turussa ja lämpöä piisasi, joten pääsin mukavasti testaamaan kytkimen toimintaa päiväruuhkassa madellessa. Kytkimen häipymistä ei ilmennyt ja kytkin toimi kuten pitää. Olisiko kytkimen häipymisessä ollut sittenkin kyse vanhojen nesteiden kiehumisesta? Täytynee vaihtaa nesteet vuosittain keväthuollon yhteydessä, kun on kuitenkin aika yksinkertainen toimenpide. Tuohon cbr1000f verrattuna työsylinteri on mielestäni kuumuudelle alttiimmassa paikassa, jos ajoviiman jäähdyttävä vaikutus puuttuu.

Toisessa keskustelussa mainitsin, että keulaöljyinä on vähän jäykempää 20 w öljyä. Moottoritiellä tuli muutaman kerran ajettua aika reipasta vauhtia kunnon routaheittoihin. Minkäänlaista pomppimista, heijausta tai vaeltelua ei ilmennyt, vaan Pannari jatkoi matkaa sanoisin lähes eleettömästi eli vaimennus toimii. Mielestäni hyvä suoritus 20 vuotiaalle moottoripyörälle.
Liian tarkka suunnittelu vain pilaa reissun!

Lainaus käyttäjältä: ltm - 02.07.15 - klo:23:58
Tänään tuli käytyä pikaisesti Turussa ja lämpöä piisasi, joten pääsin mukavasti testaamaan kytkimen toimintaa päiväruuhkassa madellessa. Kytkimen häipymistä ei ilmennyt ja kytkin toimi kuten pitää. Olisiko kytkimen häipymisessä ollut sittenkin kyse vanhojen nesteiden kiehumisesta? Täytynee vaihtaa nesteet vuosittain keväthuollon yhteydessä, kun on kuitenkin aika yksinkertainen toimenpide. Tuohon cbr1000f verrattuna työsylinteri on mielestäni kuumuudelle alttiimmassa paikassa, jos ajoviiman jäähdyttävä vaikutus puuttuu.

En oikein usko kytkinnesteiden kiehumiseen. Ongelma olisi yleisempi.
Syy varmaan oli vanhoissa tiivisteissä. Ne joko falskasi tai antoi muuten periksi.

Powered by EzPortal