Lämmöt nousee

Aloittaja Pekku, 10.09.18 - klo:07:43

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hei.
Nyt kaipaan osaavien pannaristien kokemuksia. St1100, -93, ajettu 144tkm. Syylärissä oli vuoto, sain korjattua. Seuraavalla reissulla noin 1200km jälkeen alkoi lämmöt nousee normaalia korkeammalle. Sitten noin 1800 km kohdalla liikennevaloissa nousi lähelle punaista. Pysähtyminen ja tarkistus. Ei vuotoja ulos, paisarista pulputti tavaraa pihalle. Pääsin kotia sitten ja nestettä meni noin 1 litra syyläriin. Vaihdoin samalla termostaatin. Noin 500 km seka-ajoa ja toimi mielestäni hyvin. (Matka-ajossa lämpö noin klo 10, pientä liikettä 1-2mm. Termostaatin aiheuttama liike? Taajamassa noin klo 13, pientä liikettä 1-2mm. Flekti?) Sitten taas reissuun. Noin 500km ajon jälkeen taajamassa herkemmin lämmöt ylös ja flekti huutaa melkein koko ajan. Katteet auki ja tarkistus: noin 2,5dl meni syyläriin nestettä ja paisari oli täynnä. Sen jälkeen taas 530km toiminut normaalisti. Ei vuotoja ulospäin. Öljykorkki puhdas ja samoin nesteet. Missä vika?

Mieleen tulisi ainakin yksi mahdollisuus, ilmalukko. Jos on joutunut lisäämään nestettä paljon, voi jäädä ilmalukko, jolloin ei neste kierrä normaalisti.
Toinen mahdollisuus on viallinen vesipumppu, ettei kierrätä nestettä kuten kuuluu.
Tai syyläri tukossa?
Tausta peileistä näkyy vain taakse jäänyttä elämää,,,ja sen minkä sade kastelee,niin DRY VODKA kuivaa...

Jos ilmalukko, niin miten saa pois? Kummallinen, kun kestää tosiaan ajella normaalisti semmonen tuhat kilsaa ja sitten vasta oireilee: lämmöt nousee ja paisari täynnä. Voiko olla syy viallisessa paisarin  letkussa? Eli, ei ime jäähtyessään takaisin syyläriin. Letku pehmennyt ja menee imuvaiheessa kasaan tai niin pieni reikä, että ei vuoda nestettä, mutta päästää ilman sisään. Entä oireileeko noin, jos on vuoto vaikka siellä kaasareiden lähellä? Se ihmetyttää, että aina paisari täynnä ja syylärissä vajausta. Eikö normaalitilanteessa paisarista pitäis kylmänä siirtyä neste syyläriin, kun neste jäähtyy?

Mulla edellisessä 1300:sessa vesipumppu oireili niin et Norjan reissulla saatoin ajaa 1000 km matka-ajoa ja kun tulin kaupunkiin ruuhkaan niin alko pätkimään, kun pysähdyin ja annoin hetken jäähtyä toimi taas normaalisti. Pahin paikka oli serpenttiini tiellä tietöitä ja valot ylhäällä punasella paljon liikennettä, jouduin pysähtymään keskelle mutkaa, ykkönen silmässä käsijarru pohjassa vasemmalla jalalla tukea auto n. 1,5 m päässä edessä ja takana, kun alko pätkii, valot vaihtu ja kytkintä luistattamalla pääsin kuitenkin seuraavan mutkan levikkeelle HUH ! parin röökin jälkeen lähdin jatkamaan matkaa ja ajoin sen iltapäivän ja seuraavan aamun kun kaupungin ruuhkassa taas pätkimistä >:(  annoin koneen jäähtyä ja kävin syömässä paikallisessa kuppilassa, kello oli jo sitte 17 ja päätin etten jatka tätä touringia vaan lähden puskemaan kohti Tukholmaa 1090 km ajoin läpi yön eikä mitään ongelmaa ennen Viking Linen jonossa, jälleen pätki, kotiin pääsin kuitenkin Naantaliin. BikeWorldissa avasivat ja vesipumppu oli tullut tiensä päähän 170 000 km. uusi tilalle ja ajoin vielä 3000 km ongelmitta ennenkun vaihdoin vuotta nuorempaan eli -07:kaan 140 000 km vähemmän ajettuun jolle tänään tuli 80 000 täyteen 2 kesää ja reilu 48 000 km tähän asti. rd11

Aattelin talvella vaihtaa jakohihnan. Siinäpä tuo vesipumppukin tulee kateltua. Nyt kun muistelen, niin taajamassa usein liikennevaloista lähtiessä lämmöt nousee hetkellisesti, kun kierrokset nousee. Vähän, mutta kuitenkin. Kuuma vesi lähtee kiertämään...

Lisää kommentteja, kiitos. Kaikki hyviä tähän asti.

Omassa ST 1100:ssa oli sama ongelma, neste kertyi paisariin. Vaihdoin ensin syylärin ja paisarin välisen letkun uuteen, ei vaikutusta, tarkistin jäähdyttimen korkin tiivisteen tarkemmin ja se oli murtunut säteittäin lähes poikki useasta kohdasta, oli vaikea havaita ilman tiivisteen vääntelyä, tein 2 mm kumilevystä uuden tiivisteen ja vika on sillä korjattu. Moottorin jäähtyessä paisunut neste imeytyy syyläriin takaisin, mutta korkin vuotaessa tulee ilmaa tilalle ja lämmöt nousee koneessa, koska vesipumppu on melko ylhäällä.

Yksi lämpöjä nostava asia on kaasuttimien sottaantuminen ja siitä seuraava seoksen laiheneminen. Mulla oli tuollainen tilanne koko kesälomareissun, pelotti uusien mäntien puolesta.

Powered by EzPortal