Takajarru hirttää

Aloittaja Rutja, 21.07.11 - klo:20:28

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

21.07.11 - klo:20:28 Viimeisin muokkaus: 21.07.11 - klo:20:29 käyttäjältä Rutja
Kerspeles - Kuusamossa pyörähdin ja huomasin että takapää kuumana.  butt1 Jarrusylinterit kyllä liikkuu kun meisselillä kampeaa, mutta ovatko
kuitenkin liian laiskat liikkumaan. Oli ihan peräkin jo kuumentunut.
Lonkotin palat erilleen ja koelenkki ei lämmittänyt perää. Täytynee purkaa sylinteri ja putsailla paikat. (-94   1100  82tkm)

Onko kikkoja hihasta vetää?

Lueppas tuo 1300 pannarin juttu,sama jarrusysteemi.   http://www.panfun.fi/smf/index.php?topic=1684.0

Lainaus käyttäjältä: Rutja - 21.07.11 - klo:20:28
Kerspeles - Kuusamossa pyörähdin ja huomasin että takapää kuumana.  butt1 Jarrusylinterit kyllä liikkuu kun meisselillä kampeaa, mutta ovatko
kuitenkin liian laiskat liikkumaan. Oli ihan peräkin jo kuumentunut.
Lonkotin palat erilleen ja koelenkki ei lämmittänyt perää. Täytynee purkaa sylinteri ja putsailla paikat. (-94   1100  82tkm)

Onko kikkoja hihasta vetää?

Ei tuas mitää, jarrusatula irti ja jarrun omalla paineella ja kun toinen mäntä liikkuu kuitenkin herkemmin kuin toinen niin 3-5 millin lattarauta väliin jarrupalojen poiston jälkeen "stoppaamaan" nopeammin liikkuva mäntä että toinen kerkiää mukaan. Sitten männät pihalle ja varo ettei neste roisku mihinkään tärkeään, esim. maalipinnoille jotka se pilaa välittömästi pl. poltoomaalatut osat, vink vink. Sitten tiivisteet pihalle SYLKKYJEN SISÄPINTAA NAARMUTTAMATTA. Jokin koukku sopinee asiaan parhaiten, mm hammaslääkärin työkalut vaikka niiden kanssa pitää varoa tuota naarmuhommaa, kovia kun ovat. Tämän jälkeen karstat pois tiivisteurista vaikka samalla koukulla mutta edelleen pitkittäisiä naarmuja tekemättä. P#1000 hiekkapaperi on hyvää tämän jälkeen sylkkyjen hoonaukseen. P#600:tasta karkeampaa en käyttäisi alumiinisatuloihin koska karkeat tekevät skraiduja liikaa... Sitten uudet tiivisteet ja ehkä jopa männätkin esimerkiksi osoitteesta www.wemoto.com, myyvät muuten ruostumattomia kiilloitettuja mäntiä. Paketin saapumista odotellessa voi kiinnittää männät ruuvipenkiin kunhan suojaa ruuvipenkin leuat etteivät ne pure mäntiin jälkiä ja noin 30-senttisiä puuvillakankaan repaleita käteen. Lakana käy oikein hyvin kunhan niiden pöllimisestä ei jää kiinni. Sitten hiomatahnaa lakanaan, siis rättiin, ja ei muuta kuin kiillottamaan männät.
Uudet tiivisteet pitää uittaa jarrunesteessä ennen asennusta ja sen jälkeen männät PAINAMALLA, EI HAKKAAMAALLA sisään. Hyvä testi ennen asennusta on tukkia banjopultin reikä ja "ampua" nopeasti paineilmaa ilmausruuvin rei'ästä sisään. Jos kummtkin männät hyppäävät ylös niin tuskin ne kanittavat paikallaankaan. Tosin kannattaa laittaa se 3-5 mm lattarauta/tuurna/vanha jarrupala/mikälie jarrupalojen kohdalle mäntien eteen koska omani hyppäsivät katon kautta lattiaan ja siitä pöydän taa...
Tämän jälkeen asennus ja ilmaus, mielellään kuparitahnaa kierteisiin jotta ne lähtevät irti myöhemminkin.

PS.PAINAMALLA, EI HAKKAAMAALLA= jos männät vaativat hakkaamista mennäkseen satulaan niin ei niiden herkkyys ole kohdallaan ja ne jumittavat edelleen. Silloin kannattaa tarkastaa kaikki, etenkin jarrusylinterien tiivisteiden urat ettei niihin ole jäänyt hapettumia tai likaa ahdistamaan.

22.07.11 - klo:09:56 #3 Viimeisin muokkaus: 22.07.11 - klo:11:22 käyttäjältä Rutja
Purin jarrut ja männät niinkuin sylinterikin uudenveroiset. Menevät sisään nätisti työntämällä. Ilmalla pullahtaa ulos. Mikä niitä ny lämmittää?

Otin jo renkaankin pois, että onko rasvat lämminny huonoksi. Hyvältä näytti rasvat. Perän booreissa killui katkennut o-rengas. Onkohan se siitä keskiholkin päästä?
Siinä muka on jonkunlainen ura. Minkähän kokonen on, kun räjäytyskuvista löytyy vain 2x61 rengas, mutta ei hän tuo akseli ole kun jotain 45mm???

(Rattaaseen kiinnijäävän boorin juuressa on tukeva o-rengas joka oli ok)

Perän ölpät ok ja muutenkin siistit paikat. Laakeritkin liukuu mukavasti.

Muoks: Täältä löyty nuo takapään tiivisteiden koot
http://home.insightbb.com/~mmartin36/3rdOring.htm

Kerspeles taas, kun noin hienot kelit, ja pyörä seisoo hallissa. Riivin takarattaan tiivisteet irti, ja lähimmät löyty Hollannista ;D
Tulennevat ens viikon alusta. Oonpa nyt sitten käyny koko vehkeen läpi. Kaikki rasvat, jarrunesteet, suodattimet uusittu. On se sitte elokuussa mukava vetää pitkää siivua
kullan kanssa. elina

Powered by EzPortal