Vesipumpun mekaaninen tiiviste

Aloittaja Norssoni, 26.05.19 - klo:16:13

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Morjes,

Nyt tuli vaihdeltua tuo pumpun mekaaninen tiiviste.

Pyörä on ST1300 vm. 2002 kilometrejä n. 143tkm.

Oireili itsellä valuttamalla nestettä lohkossa olevan juorureiän kautta, määrä hyvin pientä, joskus tiiviste saattaa asettua takaisin paikalleen, mutta itsellä ei n. 300km jälkeenkään loppunut joten vaihtoon meni. Pumpun akselilla on myös stefa, ja mikäli stefa on huono niin samasta juorureiästä voi tulla öljyä ulos. Mielestäni riski voisi olla olemassa mikäli molemmat tiivisteet olisi huonoja niin vesi pääsisi stefan kautta väärälle puolelle öljyn sekaan.

Homma ei ollut kovin paha, eikä mitään erityisiä työkaluja tarvitse.

Vaihdoin samalla keulaan uudet stefat joten pumput oli pois kolmiosta, tulee tilaa pirusti enemmän touhuta. Onnistunee myös keula paikallaan.

Jäähdyttimen pudotin myös pois niin tulee näkymä koko kytkinkoteloon.

Homma sinänsä on täysin sama kuin vaihtaisi kytkinlevyt. Katteet pois ja öljyt tietysti täytyy laskea ennen kopan purkua. Vesipumpun kotelo oli itsellä piukassa, syynä ilmeisesti korroosiovaurioitunut ohjuriholkki. Kytkinkoppaa irrottaessa kannattaa vaikka teräsviivaimella tueta vesipumun akselia pyörittävää ratasta kun saa vain kantta vähä  raotettua, näin välttyy turhalta työltä eikä ratas ja ketju pääse putoamaan pois.

Kun koppa on kädessä on syytä mitata vesipumpun akselin päästä laakerin pintaan oleva mitta ja pitää se mielessä, sillä uusilla romuilla se tulisi asettaa samaan kun sillä määritellään mekaanisen tiivisteen kuormitusta. Omassa mitta oli n. 24mm mutta asetin sen 23,5.mm.

Prässillä työ onnistuu helposti, itse käytin vähä suurempaa viilapenkkiä. Suurin työ tässä oli raaputella vanha paperitiiviste pois pinnoilta. Uuden tiivisteen asensin siveltelemällä Gasket Maker nro.4 paperitiivisteen molemmin puolin. Lisäksi on syytä uusia 2kpl o-renkaita kopan ja lohkon väliin. Hain paikallisesta liikkeestä renkaat kokoa 20x3 vaikkakin alkuperäiset on 19,9x3,1.

Vanhat jäähynesteet parhaan mukaan pois, lohkon tyhjennysproput auki myös. Uutta nestettä meni melkein 3,5l joten aika liki kaikki tulikin pois. Remontin yhteydessä kävin kaikki näkyvillä olevat letkut ja klemmarit lävitse. Öljyn ja nesteiden lisäämisen jälkeen olikin jännittävä paikka, ja hyvin siinä kävi, ei vuotoja mistään ja palkit pysyy 3:ssa.

Remonttiin käyttämäni varaosat:

19217-MAL-300 Mekaaninen tiiviste

91201-148-003 Stefa

96100-6200300 Laakeri

19226-MCS-A10 VP kotelotiiviste

91301-MCF-000 2kpl o-renkaat

11394-MCS-000 Kytkinkopan tiiviste

O-renkaat ja laakerin otin paikallisesta liikkeestä yhteensä 4€ kun alkup. Varaosat luokkaa 27€.

Tuossa lienee vähittäiset osat mitä on ainakin järkevä vaihtaa, lisäksi olisi voinut pumpun akselin uusia, mutta omani oli hyvässä kunnossa enkä nähnyt sille tarvetta.

Powered by EzPortal