ilma/poltttoaineseos

Aloittaja Pannukakku, 27.02.11 - klo:16:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 4 Vieraat katselee tätä aihetta.

Jos imuvastus pienenee esim. vaihdettaessa ilmanpuhdistin paremmin virtaavaan niin ilma/polttoaineseos laihenee mikäli asialle ei tehdä mitää. Mutta mitä jos pakovastus pienenee? Tiedän sen vaikuttavan seokseen, mutta miten?

27.02.11 - klo:17:22 #1 Viimeisin muokkaus: 27.02.11 - klo:17:24 käyttäjältä FF1pan
Enmä mikään kaasutin/polttoaine spesialisti ole,mutta olen sitä mielipuolta,jos ilmaa eli happea lisätään,lisääntyy teho.. tietysti määrättyyn rajaan asti,riippuen myös
polttoaineen määrästä.
myös jos pakovastus pienenee myös teho kasvaa   thumbsup1
Näin ollen ennen ja jälkeen em toimenpiteitä ajetaan samoilla vaihteilla/samalla nopeudella,niin polttoaineen kulutus pienenee.Kaikki on myös suhteellista icon_mrgreen
On muuten hyvä kommenttiaihe.. viisaammat lausukoon lisää 

Terv FF1pan

Suihkautusmoottorissa ilmamääränmittari ja lambda-anturi on haistelemassa hapen määrää sekä imu. että pakopuolella niin luulisin että nämä vempeleet reagoivat em. muutoksiin. Hyvä kaasujen vaihto varmaankin edesauttaa hyvää hyötysuhdetta joka tapauksessa.

Röörit auki, happea ja polttoainetta täysillä sisään niin kyllä lähtee. :w-)(

Lainaus käyttäjältä: uusipanisti05 - 27.02.11 - klo:19:17
Röörit auki, happea ja polttoainetta täysillä sisään niin kyllä lähtee. :w-)(

...alumiini männistä, liikkuvat osat moottoritilasta, säästöt tililtä jne... Pepe olet sinänsä ihan oikeassa ja ruiskuaparaatti pystyy käsittelemään samoilla parametreillä pienet muutokset, mutta jos jotain suurta tapahtuu kuten esimerkiksi ahtaminen, nokka-akselin vaihto paljon rajumpaan jne. edessä on ruiskun ohjelmointi, PowerCommander, pumppujen/suuttimien vaihto virtaavampiin ja niin edelleen. Ts. moottorin komponentit asettavat tietyt kehykset joita ei voi menestyksellä ylittää joten "kehystä" on laajennettava.

Mutta jos "viritetään" eli poraillaan reikiä pakoputkistoon paremman virtaavuuden saamiseksi tai väännellään seosruuveja rikkaammalle jotta "palaa enemmän pensaa ja tulee lisää tehoa" tai väännellään seosruuveja laihalle jotta "ei kulu niin paljon bensiiniä" tai vaihdetaan vaimennin johonkin saamarin kisapönttöön ilman mitään käryä ko. vaimentimen sopivuudesta moottoriin niin homma menee päin v*ttua ja kunnolla. Esimerkiksi liian laiha seos polttaa männät puhki ja liian rikas seos haittaa paloprosessia ja kuluttaa polttoainetta. Sopiva seossuhde on noin 12-18 osaa ilmaa ja 1 osa polttoainetta. Nyt puhun tietenkin massamääristä.

Mutta mutta, moottori tarvitsee vastapaineen pakoputkistosta kaasunvaihdon onnistumisen tähden ja tämä vastapaine muun muassa  määrittää moottorin vääntökäyrästä asioita. Nyrkkisääntönä korkeampi vastapaine antaa lisää alavääntöä, alhaisempi parantaa hyötysuhdetta korkeammilla kierroksilla. Kuitenkaan vastapaine ei saisi olla yli 100mBar missään olosuhteissa.

Tosin en nyt muista, että mitenkä pakovastuksen aleneminen vaikuttaa seossuhteeseen. Itsehän vaihdoin vaimentimet hyvännäköisiin kisapönttöihin ilman mitään käryä niiden sopivuudesta ao. moottoriin ja nyt homma menee päin v*ttua...  kuin ollakkaan... :w-)(

Taitaa olla parasta tehdä se suunniteltu kaasarien läpikäynti, kääntää seosruuveja puolitoista kierrosta auki jotta moottori just ja just toimii ja mennä korjaamon sedän happimittarin luo suosiolla. ST1100:n kone on yhdessä mielessä hankala: sitä on hankala säätää koska se on aika salliva. Jos kaasarit ei ole synkassa niin se käy suht tasaisesti. Jos seokset on rikkaalla tai muuten sekaisin se käy suht tasaisesti. Jos ventiillinvälykset ovat sekaisin niin se käy yllätys yllätys suht tasaisesti...

Itse olen vaihtamassa ilmanputsarin vapaammin hengittävään sekä polttonesteen paineensäätimen ja pakarin..soitin Epilään Tampereelle pajaan jota Bike Worldista suosittelivat jotta säätävät tarpeen vaatiesa ruiskun oikeille seoksille noiden asennuksen jälkene mutta kuulemma ei tarvitse säädellä jos ei vaihdeta elekroniikkaa..tehonmitauksen tarjosivat ennen tai jälkeen 60,- kerta ..olis tietysti kiinnostavaa nähä mitä paperilla muuttuu.

Taidan tästä lähteä huomenna tulliin hakemaan verotettavia ostoksiani:)

Minkälaiset putket Markku hommasit. Oliko tyyris paketti. Kerropa aikanaan tuloksia, jos päädyt rullille asti.

Kallista on..mutta elämä on:) sanoo 13 vuotias tyttäreni.
Laitan kyllä tuloksista viestiä.
Putkesta on juttua ja kuva aikaisemmin jo tuolla paineensäädin jutuissa minun nim. merk.
Tänään tuli ja on muuten makeet tötteröt.. kyllä mies voi olla pienestä tyytyväinen ;D

Aika mukavan näköiset putket.

Laitapa ääninäytettä joskus niin kuullaan mekin millaisen murinan pitää. thumbsup1
SS1000, SS1000PF Kimppa, BB2500K Kimppa, SS1000AFin, IBAF Scandinavia Rally-15, SS1000PF, SS1000 AR-15,SS1000AR-22

Lainaus käyttäjältä: Markku 43 - 01.03.11 - klo:22:03
Kallista on..mutta elämä on:) sanoo 13 vuotias tyttäreni.
Laitan kyllä tuloksista viestiä.
Putkesta on juttua ja kuva aikaisemmin jo tuolla paineensäädin jutuissa minun nim. merk.
Tänään tuli ja on muuten makeet tötteröt.. kyllä mies voi olla pienestä tyytyväinen ;D


Onkos nuo TwoBrosin kannut Ameriikasta? Ne tekivät joskus ST1100:n sopivia vähän konventionaalisemman näköisiä pönttöjä joiden ääni lähenteli jo SuperTrappeja! Hirveä meteli... Nyt niiden hinnat hyppelevät 25 taalasta 350 taalaan päivässä eri huutokauppojen sivuilla. Itse ostin eurooppalaiset Hollannista.

Olikos Hondamanialla muuten Staintunet ST1300:sessa...?

Nämä on jenkeistä TwoBros M2, samoin pestävä K&N ilmanputsari joka on auki kummastakin päästä ja siihen modifiointi levy alapäähän ja sitten se 61 numeroinen paineensäädin bensapuolelle. Pakarit oli tarjouksessa  590,- dollaria eli n. 450,-  euroa + tullivero 120,-
Kuten sanoin..ei halpaa mutta :) ei tämä muutenkaan mikään ideaalinen rahantienaamislaji ole.

Powered by EzPortal