Takalaukkku, ST1300, siirto eteenpäin

Aloittaja Markku 43, 09.06.10 - klo:20:37

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Joku varmaan tietää kuinka ST 1300 vm. 2003 takalaukku irroitetaan ja siirretään lähemmäs kuskia koska ongelmana on että takanaistuva kun nojaa laukkuun niin painopiste on todella takana..voisi siirtää eteenpäin ainakin 10-15cm mutta en keksinyt miten se irroitetaan..takana laukun alla on joku lipare mutta en saanut sitä liikkumaan.

Lainaus käyttäjältä: "Markku 43"Joku varmaan tietää kuinka ST 1300 vm. 2003 takalaukku irroitetaan ja siirretään lähemmäs kuskia koska ongelmana on että takanaistuva kun nojaa laukkuun niin painopiste on todella takana..voisi siirtää eteenpäin ainakin 10-15cm mutta en keksinyt miten se irroitetaan..takana laukun alla on joku lipare mutta en saanut sitä liikkumaan.

no eipä kukaan osannut auttaa mutta asia selvisi huoltoliikkeestä..varsin yksinkertaisella mekanismilla..

Jos kertoisit nyt meille muillekin ja kun teet niin ota pari kuvaa mukaan,
helpottaa sitten seuraavaa modaajaa.

Siirsin takalaukkua pari senttiä eteenpäin kun kaveri valitteli, että on liian kaukana.
Uudet pultinreijät piti porata. Muuten en muista mitä kaikkea siihen kuului kun en ole asiaan sen jälkeen kiinnittänyt huomiota. Homma oli melko helppo, ja kyytiläinen on tykännyt kähempänä olevasta takalaukusta. Laukkua ei pidä siirtää paria senttiä enempää, kun satulan kanssa tulee ongelmia.

Lainaus käyttäjältä: "Markku 43"
Lainaus käyttäjältä: "Markku 43"Joku varmaan tietää kuinka ST 1300 vm. 2003 takalaukku irroitetaan ja siirretään lähemmäs kuskia koska ongelmana on että takanaistuva kun nojaa laukkuun niin painopiste on todella takana..voisi siirtää eteenpäin ainakin 10-15cm mutta en keksinyt miten se irroitetaan..takana laukun alla on joku lipare mutta en saanut sitä liikkumaan.

no eipä kukaan osannut auttaa mutta asia selvisi huoltoliikkeestä..varsin yksinkertaisella mekanismilla..

En ole vielä toteuttanut penkin siirtoa, palaan kyllä kun alkaa olla tehty

Tämä alkaa kuulostamaankin todella mielenkiintoiselta.  
Takalaukku n.15cm eteenpäin ja sitten takajakkara................... :-k  :-k
SS1000, SS1000PF Kimppa, BB2500K Kimppa, SS1000AFin, IBAF Scandinavia Rally-15, SS1000PF, SS1000 AR-15,SS1000AR-22

siirsin omasta 30 mm eteenpäin ja heti tuli takaa kommetti, että nythän tämä on todella hyvä. pikkasen purkua: yläpuolelta suojakupit ja kuusioruuvit pois (6kpl),kaikki muovi- ja kumiprikat talteen, sitten alin tukilevy irti (4kpl läpipultteja, rikat ja holkit talteen). sit vaan tukilevyyn uuteen kohtaan reijät (9.5mm) ja kasaus päinvastaisessa järjestyksessä. mulla meni vajaa tunti kun työkaluja/koneita oli vierellä tarjolla. 30mm on ehkä ehdoton maksimi jos ei halua ruveta tukilevyä rälläköimään pienemmäksi, muutoin ei oikein saaa takasatulaa enää paikalleen. :cussing:

Olen tekemässä erään pientehtaan kanssa kehitystyötä liukukiskojärjestelmästä Pannarin takasatulan alle. Kiskot tulee olemaan kevyet, ruostumattomat, ja kestävät, liukumavara n. 15-20cm ja lukitus mihin kohtaan vain.  Tavoitteena on että hinta pysyy alle 80,-
Saa nähdä onnistuuko kaikki nuo vaatimukset. Syyt tämän modaamisen tarpeeseen tietää jokainen jolla voblaaminen yksinajaessa takalaukun kanssa tai sitten kyytiläinen joka tykkää nojata takalaukkuun ja lähdet vähän vauhdikkaammin..kyllä komiasti nokka nousee:)
Markku

No nyt kuulostaa mielenkiintoiselta, tuo liukukiskosysteemi on tosi hyvä jos se onnistuu.
Pidäppä meitä ajantasalla. Kun saat toimivat kiskot niin laita ihmeessä kuvia. Jos ne toimii, on asialliset, siis siististi toteutetut ja hinta pysyy kohtuullisena niin uskon, että joku muukin, mun lisäksi, haluaa tuollaiset hankkia.

13.12.10 - klo:12:15 #9 Viimeisin muokkaus: 11.02.16 - klo:19:57 käyttäjältä Timppa
Lainaus käyttäjältä: Markku 43 - 12.12.10 - klo:21:04
Olen tekemässä erään pientehtaan kanssa kehitystyötä liukukiskojärjestelmästä Pannarin takasatulan alle. Kiskot tulee olemaan kevyet, ruostumattomat, ja kestävät, liukumavara n. 15-20cm ja lukitus mihin kohtaan vain.  Tavoitteena on että hinta pysyy alle 80,-
Saa nähdä onnistuuko kaikki nuo vaatimukset. Syyt tämän modaamisen tarpeeseen tietää jokainen jolla voblaaminen yksinajaessa takalaukun kanssa tai sitten kyytiläinen joka tykkää nojata takalaukkuun ja lähdet vähän vauhdikkaammin..kyllä komiasti nokka nousee:)
Markku

Ensinnäkin aivan komiaa että tehdään tuollaista "pioneerityötä" jolla ratkaistaan ongelmia.
Onnea vaan liukukiskojärjestelmälle. thumbsup1

Toisekseen pitäisikö syventyä "ongelman syntyyn"?
1.Miksi takalaukkuun pitää nojata?
2.onko liukukiskojärjestelmä kestävämpi kuin orggis kiinnitys?
3.miksi liukukisko pitää mennä penkin alle?
4.monellako on voblannut laillisissa nopeuksissa?
5.monellako on yleensä voblannut?
6.mitä on voblaus........

mielestäni..
1.Takalaukkuun ei pidä nojata koska istuma asento pitäisi olla pystyssä tai mielellään lievä etunoja...Wingissä toki nojataan mutta se onkin pyörillä varustettu sohva....(toki joskus voi hieman rentoutua ja kevyesti leputtaa oloaan takapenkkiläisen pitää olla kuitenkin joka tilanteessa ajan tasalla missä mennään eikä vaan katsella maisemia tai nukkua)

2.Hieno ajatus mutta epäilen sen tukevuutta verrattuna alkuperäiseen kiinnitykseen vaikka siirrettynäkin.

3.Miksei kisko voi olla penkin päällä?

4.Käsitykseni mukaan ei kenelläkään.

5.ehkä muutamalla % jossakin Saksan paanoilla huonoissa olosuhteissa lievää levottomuutta nopeuden ollessa lähempänä 200+

6.Jos joku pannaristi on päässyt tuollaiseen asemaan moponsa kanssa niin onnea vaan jos täällä vielä kirjoittelee. bittebitte
SS1000, SS1000PF Kimppa, BB2500K Kimppa, SS1000AFin, IBAF Scandinavia Rally-15, SS1000PF, SS1000 AR-15,SS1000AR-22

Nämä ns. ongelmat ovat minun omakohtaisia kokemuksia mm. tuosta takapainoisuudesta kun laukut on täynnä ja takana istuu matkustaja. Nyt olen joutunut sopimaan pelkääjän kanssa, että kaupungissa istuu edempänä ettei etupää kevene liikaa=vaikeampi hallita. Matka-ajossa voi sitten nojatakin laukkuun kun vauhti tasaista eikä niin jyrkkiä käännöksiä.
Yksin ajellessa pään yli menevä ilmavirta pääsee seläntaakse laukun etuosaan ja aiheuttaa levottomuutta, ehkä voblaaminen hieman liioiteltua. Kun laukun irroittaa, ajo paranee huomattavasti kuten jokainen Pannaristi tietää.
Laukun siirtämisellä eteenpäin yksinajaessa voi olla positiivinen vaikutus tähän ongelmaan..saa nähdä.
Tämä ei ole kuin mielenkiintoista kokeilua..enkä ajattele siitä etukäteen kovinkaan negatiivisia asioita kuten yleensäkään. :)

Powered by EzPortal