Tampereen kierto

Aloittaja hojare, 05.01.15 - klo:09:52

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

05.01.15 - klo:09:52 Viimeisin muokkaus: 25.06.15 - klo:12:06 käyttäjältä hojare
Tässä olisi Tampereen kiertävä monia mutkapätkiä sisältävä reitti:




A) Reitin lähtöpaikkana on legendaarisen Tampereen Jäähallin parkkipaikka. Halli valmistui vuonna 1965 pidettyjä
jääkiekon maailmanmestaruuskisoja varten. Hallin arkkitehtuuri noudattaa tuon puolen vuosisadan takaisen ajan
muotoja ja näkemystä. Moottoripyörätkin olivat tuolloin eri näköisiä.

Reitti kulkee Hervannan valtaväylää pitkin moottoritielle (9), jota lähdetään Jyväskylän suuntaan. Noin kymmenen kilometrin ajon jälkeen käännytään kohti Teiskoa, pian Näsijärven Aiktolahden ylittävän sillan jälkeen.

B) Sorilasta kääntyy tie oikealle kohti Viitapohjaa. Tie on melko mutkainen ja alkuun on 50 ja 60 km/h rajoituksia ja paljon liittymiä.
Hieman ennen Viitapohjaa käännytään vasemmalle hienolle mutkatielle, joka on parhaimmillaan myötävaloon ajettaessa.
Tullaan takaisin Teiskoon johtavalle tielle ja vajaan kilometrin jälkeen kääntyy tie Teiskon Viinitilalle, josta saa ostaa viiniä mukaan. Vanha Aunessilta (C) on muutama kilometri eteenpäin teiskon suuntaan..

D) E) Terälahden kaupan jälkeen kääntyy vasemmalle Kapeentie, minkä varrella on maukkaita mutkia. Tien alkupäässä on 50 km/h rajoitus tiuhan mökkiasutuksen vuoksi.

F) Muroleen kesäkahvila on hyvä taukopaikka, ajasta riippuen lounaalle tai kahville. Kahvila on Muroleen kanavan varrella ja kesän ollessa parhaimmillaan voi terassilta seurata veneiden kulkua sulun läpi.

Reitti jatkuu Näsijärven pohjoispuolitse Kuruun ja sieltä etelään kohti Ylöjärveä. Jos on aikaa, Kurusta voi poiketa parinkymmenen kilometrin päässä Parkanon suunnassa olevassa Seitsemisen kansallispuistossa.

Noin 25 kilometrin mäkisen ja mutkaisen Kuruntien ajamisen jälkeen käännytään oikealle St1 -bensa-aseman kohdalta, hieman ennen Kyrönlahtea. Asemalla voi tarvittaessa pitää tauon.

G) Jonkin ajan kuluttua tullaan Viljakkalan (nykyisen Ylöjärven) Karhen kylään. Karhesta jatketaan Viljakkalaan, jossa on vanha kultakaivos (H.
Kyrösjärven rannalla on mainio taukopaikka myös nälän yllättäessä.

I) Viljakkalasta ajetaan kohti Hämeenkyröä Pappilanjokea seuraten. Oikelle 3-tielle kääntymisen jälkeen seuraa pian käännös vasemmalle. Frantsilan kehäkukka Pappilanjoen sillan kupeessa myy mm. erilaisia yrttejä ja paikalla voi ruokailla tai vaikkapa lähteä risteilylle. Heti tämän jälkeen on vasemmalla Hämeenkyrön kirkko.

J) Pian tämän jälkeen saavutaan niin sanottuihin Sillanpään maisemiin ja muutaman sadan metrin päässä Heinijärven risteyksestä Trossitietä tulee vastaan Töllinmäen museo, joka on F.E.Sillanpään lapsuudenkoti. Hyväpintaisen 2622 -tien varrella ovat kesäteatteri ja Mahnalanjärven rantatörmällä sijaitseva maisemakahvila (joka on tosin soratien päässä).

K) Kun tämä Sillanpään maisemien lävitse kulkeva tie päättyy, käännytään Porintietä (11) oikealle kohti Häijäätä, jossa on suurempi tankkauspaikka isommallekin joukolle.

L) Häijäästä jatketaan kohti Ellivuorta. Matkalla on ennen junaradan ylitystä oikealla Karkun kylä, jossa voi nähdä lyhyellä matkalla useita kirkkoja. Ne ovat muutaman kilometrin päässä risteyksestä.
Itse Ellivuori tunnetaan yhtenä ensimmäisistä eteläisen Suomen laskettelukeskuksista hotelleineen. Tie kulkee kauniissa maisemissa usean Rautaveden vuolteen ylittävän sillan ylitse. Ylhäällä vuorella on Pirunvuoren linna.

M) Ellivuoren jälkeen tullaan risteykseen, jossa on huoltoasema ja vanha Marskin salonkivaunu, joka toimii ravintolana.

N) Ajetaan pieni pätkä 12-tietä Huittista kohti ja käännytään vasemmalle mm. Kowan Teknolokian Päivistä tunnettua Rämsöötä kohti. Rämsööntie on melko hiljakkoin päällystetty ja vähän liikennöity, eikä sillä ole juuri risteyksiä.

O) Rämsöön sivuuttamisen jälkeen tullaan Vesilahden Narvan kautta Vesilahden kirkolle. Vesilahden Laukkoon tuotiin aikanaan Suomen ensimmäiset valkohäntäpeurat, jotka muodostavat nykyään merkittävän vaaran seudulla iltahämärissä ajeleville motoristeille (kannattaa varoa oikeasti).

P) Lopuksi ajetaan Lempäälän kanavan ylitse ja käännytään kohti paperiteollisuudestaan tunnettua Valkeakoskea. Se sivuutetaan siltojen ylitse komeita järvimaisemia ihaillen. Entisaikaista paperiteollisuuteen liitettyä rahan tuoksua ei nykyään enää juuri tunnu.
Loppukahvit nautitaan vanhan 3-tien varrella sijatsevassa siltakahvilassa. Se on aikanaan rakennettu komeaan paikkaan ja niin on edelleenkin.

Koko reitti on päällystettyä tietä, lukuunottamatta mahdollista Hämeenkyrön maisemakahvilassa poikkeamista.
Pituutta reitillä on yhteensä 280 kilometriä ja ajoon kuluu noin 5 tuntia + tauot.


Hojare
tee se nyt, huomenna voi olla.....

Hyvä lenkki.  thumbsup1

Itse ajaisin ehkä vielä lisänä tien 310 Valkeakoskelta Kangasalan kylälle.
Mukavan mutkainen tie, tosin rajoitus saisi olla isompi.
SS1000, SS1000PF Kimppa, BB2500K Kimppa, SS1000AFin, IBAF Scandinavia Rally-15, SS1000PF, SS1000 AR-15,SS1000AR-22

 thumbsup1

Kiitoksia!

Ajattelin sitä ja lopetuspaikkana olisi vaikka Vehoniemi, mutta matkaa tulisi yhteensä aika reippasti (50 kilometriä
lisää). Tiellä on nykyään aika paljon 60 rajoituksia ja kaksivärisiä autojakin sielläpäin liikkuu.
Tuo siltakahvila on lähellä moottoritietä ja siitä on nopea lähteä tahoilleen, jos reittiä porukassa ajetaan.
Jos auringonlasku lähestyy, on tuo tuo konetie ehkä turvallisempi elukoiden vuoksi.
03Biker
tee se nyt, huomenna voi olla.....



Hienoa Hojare, hyvän tuntuinen lenkki. Tuo on yksi tulevan kesän kohde.
Olet varmaan kanssani samaa mieltä siitä ettei reitin teko ole vaikeata. Itse asiassa se on hauskaa.

Minusta se on tätä, ajatus ja kartta. Unohtamatta tuumasta toimeen.

Sandis


 horisko
Olisiko arvon pannaristeilla mielenkiintoa Tampereen kiertoon la 27.6. Reitti on tämän viestiketjun alussa.
Tästä ehditään keskustella tarkemmin vielä vaikka Tahkon kokoontumisessa.
thumbsup1
Olisi hyvä tietää mahdollisten lähtijöiden määrä, että voisi suunnitella ohjelmaa tarkemmin.

Hojare


tee se nyt, huomenna voi olla.....

  Tulossa ollaan täältä Tuusulan suunnasta varmaan jonkin kokoisella ryhmällä-
Ehdotan aikataulua pääpiirtein siten että ehditään Manseen noin 10 korvilla.
Huoltotauko retken puoliväliin ja kotimatkalla sitten päästään lähtemään about 18.00 korvilla- ennen hirvihämärää.

Nuotithan ovat oivat. Laitan esitteestä kuvan. Esitteitä on jäljellä ja jaettavissa runsain mitoin ja juuri Tampereella TFMK:n Hallituksen Ari Suoniemellä(sovipa siitä).
Nyt on muuten niin, että googlemaps ei enää tunne perinteistä ohjelmaa, joilla reitit on tehty. Uusi maps ei ainakaan horisko :lla helposti taivu askareeseen. Nuoremmat jatkakoon.
Hyvä konsti on sitten aktivoida alueen pannaristit mukaan ja etappien vetoon- se antaa myös paljon. Kantsii levittää myös kumppani TFMK:n sivuille.

Vanhempi ajonjohtaja
Mphessu

 horisko
Alkuperäinen linkki antaa näköjään reitin, joka oikaisee lopussa aika reippaasti.
Mphessun liittämässä kartassa reitti on oikein.

Hojare
tee se nyt, huomenna voi olla.....


Sandis ja Eppu tulossa.

Lainaus käyttäjältä: hojare - 05.01.15 - klo:09:52

Tässä olisi Tampereen kiertävä monia mutkapätkiä sisältävä reitti:


http://goo.gl/maps/lBxGF


Tarkemmin kun katselee, niin karttalinkki on hieman sivuraiteella varsinaisesta reitti kuvauksesta. :)
SS1000, SS1000PF Kimppa, BB2500K Kimppa, SS1000AFin, IBAF Scandinavia Rally-15, SS1000PF, SS1000 AR-15,SS1000AR-22

24.06.15 - klo:21:42 #9 Viimeisin muokkaus: 24.06.15 - klo:21:47 käyttäjältä hojare
 horisko
Samassa ketjussa olen todennut myöhemmin, että oikea kartta löytyy myöhemmistä viesteistä. Google muutti
reittiä sen tekemisen jälkeen.
Tästä on mainittu minun ja MpHessun viesteissä 11.5.2015 tässä ketjussa.
Oikea karttakin löytyy niiltä nurkilta.

Viestissäni 11.5. lukee näin:
"Alkuperäinen linkki antaa näköjään reitin, joka oikaisee lopussa aika reippaasti.
Mphessun liittämässä kartassa reitti on oikein."

Mp-messuilla jaetussa esitteessä on myös oikea reitti, kuten myös 5.1.2015 kirjoittamani reittikuvauksen liitekuvassa.

Tammikuun 5. päivän jälkeen on tapahtunut paljon, mm. tämä kuukkelin venkoilu.
Asiat muuttuvat.

Kun lukee vielä tarkemmin, niin alkaa totuus löytyä. 4idi4s

Hojare


tee se nyt, huomenna voi olla.....

Lainaus käyttäjältä: hojare - 24.06.15 - klo:21:42
horisko
Samassa ketjussa olen todennut myöhemmin, että oikea kartta löytyy myöhemmistä viesteistä. Google muutti
reittiä sen tekemisen jälkeen.
Tästä on mainittu minun ja MpHessun viesteissä 11.5.2015 tässä ketjussa.
Oikea karttakin löytyy niiltä nurkilta.

Viestissäni 11.5. lukee näin:
"Alkuperäinen linkki antaa näköjään reitin, joka oikaisee lopussa aika reippaasti.
Mphessun liittämässä kartassa reitti on oikein."

Mp-messuilla jaetussa esitteessä on myös oikea reitti, kuten myös 5.1.2015 kirjoittamani reittikuvauksen liitekuvassa.

Tammikuun 5. päivän jälkeen on tapahtunut paljon, mm. tämä kuukkelin venkoilu.
Asiat muuttuvat.

Kun lukee vielä tarkemmin, niin alkaa totuus löytyä. 4idi4s

Hojare

Kuukkeli alkaa venkoilemaan heti kun on laitettu 10 reittipistettä, sen jälkeen ei kuukkeli enää ymmärrä että joku haluaisi vielä hieman mutkia lisää.....  thumbsup1
SS1000, SS1000PF Kimppa, BB2500K Kimppa, SS1000AFin, IBAF Scandinavia Rally-15, SS1000PF, SS1000 AR-15,SS1000AR-22

 horisko
Viestissä, jossa reitti on selostettu (5.1.2015) on liitteessä olevassa kuvassa reilusti yli 10
pistettä. Silloin kuukkeli hyväksyi vielä nuo.

Viestin linkistä on poistunut sen jälkeen nuo 10+ pisteet, kuukkelin venkoilua.

Asiasta on kuitenkin viestitetty moneen kertaan sen jälkeen.

Luulisi kaikille ajoon mukaan lähteville olevan melko selvää, mitä teitä pitkin ajetaan.

Jos jokin asia reitin ja ajon suhteen on epäselvä, kysykää.

Ajoon voi vielä ilmoittautua huomiseen iltaan mennessä. 03Biker

hojare





tee se nyt, huomenna voi olla.....

Powered by EzPortal