Pönkkäkytkin

Aloittaja tiies, 07.08.22 - klo:07:24

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Lämpimillä öljyillä ilmeisesti kytkimestä kuuluu lähtissä kolaus, kun veto kytkeytyy päälle.
Asentaja arveli, että ääni tulisi ns pönkkäkytkimestä,jossa siis hieman samantapainen vapaakytkin periaate kuin aikoinaan 96 V4 saabissa.
Moottorijarrutuksessa siis vapauttaisi kytkin vetoa osittain, jottei takapyörä esim. märällä tiellä vahingossa lukkiudu.
Tästä tietoa tai muilla kokemusta kolahtelusta?
Muutoin kyllä ollut mahtava pyörä ajella ja yllättävän helppo hallita painostaan huolimatta. 

Kytkinlevyt kaivaneet kehälle urat johon levyt takertuu.

Oire sopisi myös takapyörän vetolevyyn / vetopooritukseen, jos kulunut.

Pannarissa ei ole luistokytkintä, on enempi sporttipyörien varuste. Voisin myös kallistua ideaan perän poorituksen väljyydestä. Jos kolahdus kuitenkin varmuudella tulee kytkimestä, on se väljistynyt kytkinhäkki. Se taas ei haittaa mitään, ei katkaise menoa.
Ei oo pitkiä matkoja, on vain vääriä vehkeitä.

Varmuutta ei ole ja perää aluksi itsekin epäilin....
Kuuleeko kaveri  jos kävelee vieressä/ kummasta kuuluu.
Mitä vetolevy remotti kustantaa?

Ja kuinka tuo peräongelma näyttäytyy vain kuumilla öljyillä?
Kylmänä minkäänlaista kolausta ei kuulu.

Voimansiirrossa on kardaanissa ja vaihteiston pääakselissa / kytkinakselissa jousikuormitteinen katkos (mikähän tuon oikea nimi on ?) akseli on tavallaan poikki. Poikki olevassa kohdassa on puolipallon muotoiset pinnat joita jousi puristaa toisiaan vasten.

Nämä on tavallaan sulakkeita voimansiirrossa, jotka suojaa muita voimansiirron osia . Puolipallokatkos "hyppää yli" jos tulee äkillisesti suuria voimia siirtolinjaan (esim. Kone leikkaa kovasta vauhdista kiinni tai paikallaan kovilla kierroksilla pitävällä alustalla kytkin nopeasti ylös.)

Jos sinun pyörässä on nuo pinnat kuluneet ja jarrutat moottorilla esim. risteykseen tultaessa. Kun lähdet liikkeelle välys "siirtyy" toiseen äärilaitaan ja kuuluu kolahdus ?

Samalla periaatteella myös vetopooritus kolahtaa.

Omassa pyörässä kolahdus kuuluu useimmiten 2 päällä ajettaessa kun lähtee risteyksestä tai valoista liikkeelle. On kolahtanut viimeiset 45 tkm. Pooritus on ehjä.

Yksin ajaessa ei kolahdusta juuri koskaan kuulu (pienempi kuormitus).

Se vetopoori kannattaa tarkistaa Voit jäädä pyörän kanssa tienpäälle, jos poorituksen hampaat häviää kokonaan.

Yritän laittaa kuvat kardaanista ja kytkinakselista tuohon alle.

08.08.22 - klo:19:45 #7 Viimeisin muokkaus: 18.08.22 - klo:09:20 käyttäjältä tonipan
Kuvat.

No  tämä kuulostaa juurikin  samalle ilmiölle.
Tuo "pönkkäkytkin" mistä asentaja puhui  onkin siis tuossa akselissa.

Powered by EzPortal