Alustan säädöt st1300/st1100

Aloittaja jarska, 10.03.09 - klo:22:23

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Kun tuosta laskee niin kyllä takajousitus on aika tiukka pelkälle kuskille:
- pelkkä pyörä 10 mm
- kuskilla 33 mm
==> kun kuski istahtaa satulaan, joustoa saa tulla siis vain 23 mm ==> se on vähän eli aika tiukaksi saa esijännityksen kiristää !
==> kuulostaa rata-asetukselta !
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily eikä sekään ole kovin tärkeää !

Piti käydä varta vasten mittaamassa.

Eli kun mopo röhnöttää vapaasti omalla painollaan ja istahdan päälle niin painuu 2,5cm-2,9cm ja painoa mulla 105kg 8-[

EDIT: Nuo aiemmat  on mitattu päin p*****ttä, eli tehdasasetuksilla oikea luku on 4,2cm takana :bounce:

Tässä on vielä sen yhden poliisimiehen säätöehdotus:

A more exacting method

For a base-line set-up you can do the following and then fine-tune from there. (You'll need some friends to help you measure since you'll be on the bike.)

- Put the bike on the center stand to get the rear wheel off the ground and extend the suspension.

- Use a measuring tape to measure from the center axle up vertically to a point on the chassis. Measure in millimeters to make doing the math easier. Record this measurement and label it M1.

- Take the bike off the stand and have a couple of folks help hold the bike up while you get on it in riding position. Have a third friend push the rear down about an inch and let the rear come back up slowly (don't bounce it). When the suspension stops, measure from the center axle to the chasis point you measured to before. Record this measurement and label it M2.

- With you still in the riding position get your third friend to lift up on the rear of the bike about an inch and let it settle slowly (still no bouncing). The measure again from the center axle to the chassis point. Record this measurement and label it M3.

Do the following math:
M1 - [(M2+M3)/2]

This gives you your static spring sag. Ideally your sag should be set somewhere around 28-33% of total travel for street riding (front and rear) which translates to somewhere between 30-35 millimeters. Too much sag means you need more preload while too little sag means you need less preload. If you run out all your adjustment and still have too much sag you'll need stiffer springs. If you run out all your adjustment and have too little sag you'll need shorter or lighter springs
 
Eli pyörä yksinään pystyssä verrattuna kuski päällä ==> 30-35 mm pitäisi takahaarukan liikkua akselin kohdalta. Parissa kohdassa varoitetaan tekemästä liian tiukkaa: perä on ajossa korkeammalla kuin pitäisi, mikä taas muuttaa etupään kulmaa ja huonontaa ajo-ominaisuuksia. Myöskin ehdotellaan että pitäisi käyttää pienempiä paineita, höh. Mihin tässä nyt pitäisi uskoa.
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily eikä sekään ole kovin tärkeää !

Lainaus käyttäjältä: "hondamania"Kun tuosta laskee niin kyllä takajousitus on aika tiukka pelkälle kuskille:
- pelkkä pyörä 10 mm
- kuskilla 33 mm
==> kun kuski istahtaa satulaan, joustoa saa tulla siis vain 23 mm ==> se on vähän eli aika tiukaksi saa esijännityksen kiristää !
==> kuulostaa rata-asetukselta !
Joo, onhan se. En huomannut mitään syytä muuttaa tuota ratapäivän jälkeen. Takalaukku varikolta kyytiin ja rengaspaineet takaisin ohjelukemiin niin katupyörä on sillä valmis.

Mutta myönnetään, saisi tuota takajoustoa ehkä enemmänkin jättää. Pitääpä kokeilla vaikka kierros auki päin. Tuo matkustajan kanssa mitattu näyttää olevan paremmin vaaterissa.

Liian tiukan esijännityksen riskinä on liian lyhyen joustovaran seurauksena pidon irtoaminen pompuissa.

Lainaus käyttäjältä: "hondamania"Tässä on vielä sen yhden poliisimiehen säätöehdotus:

Aika lailla noinhan minäkin mittasin, mutta otin tosin siinä matkan varrella muistiin ne välitulokset tyhjän pyörän painolla.

Takajousituksen 33 millin painuma näyttää olevan aika lailla sektorissa, mutta minun tapauksessani tuo etupää lepää syvällä jo pelkän mopon painosta.

Ehtisikö joku mitata uudehkosta ja vähän ajetusta tuon etujousituksen vajoaman (sag) pelkän pyörän painolla verrattuna kuormittamattomaan jousitukseen keskituella?

Alkaa epäilyttää etujousen kuoleentuminen entistä enemmän...

Lainaus käyttäjältä: "Hannu59"
Lainaus käyttäjältä: "hondamania"Tässä on vielä sen yhden poliisimiehen säätöehdotus:

Aika lailla noinhan minäkin mittasin, mutta otin tosin siinä matkan varrella muistiin ne välitulokset tyhjän pyörän painolla.

Takajousituksen 33 millin painuma näyttää olevan aika lailla sektorissa, mutta minun tapauksessani tuo etupää lepää syvällä jo pelkän mopon painosta.

Ehtisikö joku mitata uudehkosta ja vähän ajetusta tuon etujousituksen vajoaman (sag) pelkän pyörän painolla verrattuna kuormittamattomaan jousitukseen keskituella?

Alkaa epäilyttää etujousen kuoleentuminen entistä enemmän...

2008 ja ajettu 3500km:

Pelkän pyörän painolla etujousen vajoama on 3,8cm (verrattuna siihen, että oli keskituella)
Kuskin päällä istuessa etujousen vajoama on 0,4cm lisää.

Uudet säädöt:

Taakse 28 napsausta jousen esijännitystä ja paluuvaimennusta varttikierros pohjasta aukipäin: Vajoama takana 3,2cm(kuski 105kg)

Kokeillaas tuolla miten käy  largepan

Lainaus käyttäjältä: "jarska"2008 ja ajettu 3500km:

Pelkän pyörän painolla etujousen vajoama on 3,8cm (verrattuna siihen, että oli keskituella)
Kuskin päällä istuessa etujousen vajoama on 0,4cm lisää.

Kiitokset!

Etuputket käytetään öljynvaihdon vuoksi auki joka tapauksessa, joten pitääpä harkita samalla 4 mm holkkeja jousen alle?

Tai tarkistaa saman tien mitä jouset maksaisivat?

Tänään kävin heittään taas pienen lenkin ja säätelin alustaa edelleen.

Huomasin etten tykkää ajaa sittenkään alusta liian kovalla ja ei muuta kuin löysemmälle.

Mulla toimii hemmetin hyvin kun laittaa jousen esijännitystä vain 10 naksua sisään(tehdas as.7) ja paluuvaimennusta vartti sisälle tehtaan kohdistusmerkistä _1_v

Yritän tässä selvitellä itsellenikin sopivia ST13:sta alustan säätöjä , mutta olisi muutama kysymysmerkki. Sorry, jos hämmennän pakkaa, mutta newbienä en oikein pysy kärryillä. Kiitollinen olisin viisaampien vastauksista!

1.) Mitä tuolla iskarin paluuvaimennuksella(rebound damping) oikein säädetään?

Omistajan käsikirjassa sanotaan:
LainaaHyvällä tiellä ja kevyellä kuormalla se säädetään pehmeäksi ja päin vastoin.
Korjausoppaassa taas vapaasti suomennettuna sanotaan näin:
LainaaHUOMIO! Paluuvaimennuksen säätö tapahtuu aina lähtemällä liikkeelle "täyskovasta" eli kääntämällä säätö täysin kiinni myötäpäivää. Älä säädä ruuvia enempää(auki) kuin on sallittu tai säätö voi vahingoittua.
Tehdasasetus on yksi kierros auki täyskovasta.

2.) Mikä on se maksimi määrä, kuinka paljon tuota paluuvaimennusta voi avata?

3.) Vaikuttaako paluuvaimennus pyörän geometriaan ollenkaan?
Ainakin sillä säädetään takapään "kovuus" eli liian kova --> rengas pomppii, ja liian löysä --> epävakaa käytös, lyllerrys ja jousituksen pohjaaminen. Eikö?

4.) Olen aiemmista postauksista ja linkeistä ymmärtänyt, että kaikki säätötoimenpiteet ja mittaukset liittyvät siihen, että etu- ja takapää pitäisi saada vaateriin eri kuormaustilanteissa, jotta geometria ja näin ollen ajettavuus olisi tasapainossa. Onko näin? (etupäätä ei voi Pannarissa säätää, kuin uusilla jousilla ja öljynmäärällä, eli takapää hoitaa kaiken?)

5.) Mitä jousen esijännityksellä säädetään?
Ilmeisestikin tällä säädetään pyörän geometrian tasapaino eri kuormitustilanteissa. Tähän on helppo säätää, kun siihen toiseen tarvitaan työkalu.

Jarska kirjoitti:
LainaaMulla toimii hemmetin hyvin kun laittaa jousen esijännitystä vain 10 naksua sisään(tehdas as.7) ja paluuvaimennusta vartti sisälle tehtaan kohdistusmerkistä g035
Hugo:"Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta!"

Lainaus käyttäjältä: "Tonzal"Jarska kirjoitti:
LainaaMulla toimii hemmetin hyvin kun laittaa jousen esijännitystä vain 10 naksua sisään(tehdas as.7) ja paluuvaimennusta vartti sisälle tehtaan kohdistusmerkistä _1_v

Lainaus käyttäjältä: "Tonzal"1.) Mitä tuolla iskarin paluuvaimennuksella(rebound damping) oikein säädetään?

2.) Mikä on se maksimi määrä, kuinka paljon tuota paluuvaimennusta voi avata?

3.) Vaikuttaako paluuvaimennus pyörän geometriaan ollenkaan?
Ainakin sillä säädetään takapään "kovuus" eli liian kova --> rengas pomppii, ja liian löysä --> epävakaa käytös, lyllerrys ja jousituksen pohjaaminen. Eikö?

4.) Olen aiemmista postauksista ja linkeistä ymmärtänyt, että kaikki säätötoimenpiteet ja mittaukset liittyvät siihen, että etu- ja takapää pitäisi saada vaateriin eri kuormaustilanteissa, jotta geometria ja näin ollen ajettavuus olisi tasapainossa. Onko näin? (etupäätä ei voi Pannarissa säätää, kuin uusilla jousilla ja öljynmäärällä, eli takapää hoitaa kaiken?)

5.) Mitä jousen esijännityksellä säädetään?
Ilmeisestikin tällä säädetään pyörän geometrian tasapaino eri kuormitustilanteissa. Tähän on helppo säätää, kun siihen toiseen tarvitaan työkalu.

ps. Perhana, kun lupailevat kylmää ja huonoa säätä, ei ole vieläkään päässyt avaamaan kautta  g035

1. Iskunvaimentimen toimintaa, siis kuinka tiukasti vaimennin vastustaa heilahtelua. Tarkemmin vielä ulosjouston vaimennusta. Hienommissa vehkeissähän sisään- ja ulosjouston vaimennus voidaan säätää erikseenkin.
2. Ei tietoa, ei ole tarvinnut koskaan menna alle tehtaan asetuksen.
3. Ei vaikuta staattisessa kuormituksessa tasapainoon eikä geometriaan. Ajossa joustoliikkeiden aikana sen sijaan vaikuttaa. Koetapa vääntää vaimennusta reilusti pois päin ja lähteä sen jälkeen pujottelemaan keskiviivan pätkiä eri puolilta -> jo 60 km/h jälkeen takapäästä tulee liian vähäisellä vaimennuksella hissi joka ei ehdi yhden käännöksen jälkeen vakiintua ennen seuraavaa.
4. Alkaa mennä oman ekspertiisin ulkopuolelle, mutta ehkä kuitenkin niin, että tuo jousituksen painuman avulla säädettävä tasapaino on lähtökohta ja vaimennuksen säädöt lisätään sen päälle kayttötilanteen mukaan?
5. Ylä- ja alasilmukoiden väliin pingotettua jousta rutataan lisää kasaan sen esijännittämiseksi siten ettei pyörän tasapaino muutu kuorman myötä. Väärä säätö sivuvaikutuksenaan vaikuttaa ajamiseen ohjauskulman ja jätön muuttuessa.

Olen ajatellut tuon siten, että jousien esijännityksellä säädetään ensin staattinen tasapaino siihen mihin valmistaja on sen suunnitellut ja sitten vaimennuksen säädöllä varmistetaan sen myös pysyvän tasapainossa joustoliikkeiden aikana tai ainakin palautuvan mahdollisimman nopeasti niiden jälkeen. Tämän vuoksi ei ole järkevää tavoitella mahdollisimman tiukkaa tai löysää tms. asetusta, vaan sellaista, joka omassa käytössä toimii.

Pahus kun tuli taas työmatkan vuoksi katko hädin tuskin alkaneeseen ajokauteen. Terveisiä kuitenkin Hondan kotisaarilta, tällä kertaa Kiotosta.

Kiitokset Hannu59:lle vastauksista!
Täytyy tosissaan alkaa testaa tuota jousitusta, kun pääsee taas tien päälle, ja yrittää löytää itselle optimaaliset asetukset. bikeri
Hugo:"Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta!"

Velipojan kans ajellessa(molemmat yli 100kg) isoimmissa montuissa tuntui että "pohjasi", tarkottaako se nyt että on liian löysällä meidän kuormalle vai liian tiukalla joustovara? withstupid

Joo, kyllähän se ton pyörän kantavuus sais enemmän olla. Oman painon ja matkatavaroiden max. painon jälkeen pitää todella säännöstellä kyytiläisen ruokavaliota, jotta ei menisi kantavuuden yli  oops2
Hugo:"Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta!"

Powered by EzPortal