Venttilivälysten tarkistus / säätö ?

Aloittaja Olli, 11.02.10 - klo:17:19

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kertokaahan tekniikan taitajat minkälainen homma on ST1100 venttilivälysten tarkastus ja miten säätöhommelit tapahtuu ?
Vai vienkö ihan suosiolla merkkikorjaamolle ?
Lähtiskö käväsemään Alpeilla?

11.02.10 - klo:17:38 #1 Viimeisin muokkaus: 11.02.10 - klo:17:47 käyttäjältä Meesse
Välysten tarkastus helppo homma,säätö vaatiikin sit jo enemmän purkamista ja mittailua.
Tarkastus vaatii sivukatteiden irroituksen et saa venttiilikopat pois,tulpat irti et on helpompi pyörittää konetta.Sit vaan pyörität konetta ja rakotulkilla mittaat välykset.Säätö vaatii nokka-akselien irroituksen et saat säätöprikan pois ja oikean paksuisen tilalle,eli mitattu välys/säätöprikan paksuus/siitä laskemalla uuden säätöprikan paksuus.
Mittaus onnistuu mut säädön jättäisin huoltokorjaamon hommaksi.
Hyvin harvoi alle 100000 km ajetussa tarvii säätää..

Ja minä olen pari kuukautta miettinyt, että pitäiskö viedä suosiolla jonnekkin ja lueskellut häynäässin kirjaa.
Täällä vastaus tuli 19 minuutissa  wave  
Kiitoksia ! Pitääpä alkaa joku ilta purkamaan katteita ...
Lähtiskö käväsemään Alpeilla?

jotakin hyötyä taitaa olla tässä foorumissa redtan

11.02.10 - klo:17:57 #4 Viimeisin muokkaus: 02.04.10 - klo:21:14 käyttäjältä uusipanisti05
Noin se menee. Joku kolmonen päälle niin voit takapyörästä naputtelemalla pala kerralla pyörittää konetta, että saat nokan kapeamman kohdan ylös ja sitten rakotulkilla alta koetat.Tulkissa pitää olla aika ohuita liuskoja muuten ei onnistu.
Koita noin oikeaa välystä ja sitten lopuksi liian suurta, joka ei saa mennä enää nokan alle.Oikean paksuinen liuska pitää kulkea aika herkästi, muuten liuska kiilaa vanttiiliä alaspäin ja mittatulos on väärä.1100:essa saa tarkistettua, ettei ota katteita pois.Vaan sylinterin ympärillä oleva katekehys.Venttiilikopan takaisinlaiton kanssa pitää olla tarkkana, että tiiviste tulee oikein.Ensin tarkistukset sitten kaljat.

Lainaus käyttäjältä: "Meesse"Välysten tarkastus helppo homma,säätö vaatiikin sit jo enemmän purkamista ja mittailua.
Tarkastus vaatii sivukatteiden irroituksen et saa venttiilikopat pois,tulpat irti et on helpompi pyörittää konetta.Sit vaan pyörität konetta ja rakotulkilla mittaat välykset.Säätö vaatii nokka-akselien irroituksen et saat säätöprikan pois ja oikean paksuisen tilalle,eli mitattu välys/säätöprikan paksuus/siitä laskemalla uuden säätöprikan paksuus.
Mittaus onnistuu mut säädön jättäisin huoltokorjaamon hommaksi.
Hyvin harvoi alle 100000 km ajetussa tarvii säätää..

Käytin pari vuotta sitten tarkistuksessa, mittarissa n. 70tkm, ei säätötarvetta, mut tarkistus makso 100€. Jos noin heleppo homma niin kannattanee tehä ite. Ellei sitä rahanpaskoo satu olemaan yllinkyllin.

Joutuuko jotain tiivisteitä uusimaan venttiilikoppaan ?
Mites ne ajoitusmerkit, minkäs akselin päästä ne löytyy ja pääseekö niihin tosiaan käsiksi ilman koko muovipaketin purkamista ?
Vai pyöritelläänkö konetta niin kauan, että välykset sattuu kohdalle ja rakotulkki mahtuu väliin ?
Kone piti olla vissiin kylmä ?

(Kohta joku sanoo,että vie sittenkin ammattilaiselle ... )

Ps. Kilometrejä on 141 000.
Lähtiskö käväsemään Alpeilla?

Niin, et sä mitään ajoitusmerkkejä tartte pelkässä tarkastuksessa.Nokan ohuempi pää vaan ylös niin silloin venttiili on kiinni ja nokan ja venttiilikupin alla on se välys, se mitataan.Tietysti pitää tietää onko pako vai imuventtiili, kun niiden välys on eri suuruinen. kylmänä mitataan.Kyllä sen venttiilikopan saa pois, kun poistat sen sylinterikannen ympärillä olevan maalatun katekehikon. Mitään tiivisteitä ei tarvi vaihtaa mikäli olet huolellinen, että se kumitiiviste tulee hyvin paikalleen. Tila on pienenlainen joten ole huolellinen ja poista hyvin öljy venttiilikannen ulkopuolelta niin näet heti jos vuotaa, kun käynnistät.

Lainaus käyttäjältä: "Olli"Joutuuko jotain tiivisteitä uusimaan venttiilikoppaan ?
Mites ne ajoitusmerkit, minkäs akselin päästä ne löytyy ja pääseekö niihin tosiaan käsiksi ilman koko muovipaketin purkamista ?
Vai pyöritelläänkö konetta niin kauan, että välykset sattuu kohdalle ja rakotulkki mahtuu väliin ?
Kone piti olla vissiin kylmä ?

(Kohta joku sanoo,että vie sittenkin ammattilaiselle ... )

Ps. Kilometrejä on 141 000.

Paas kurkaten noita kuvia tuosta viestiketjusta....viewtopic.php?f=67&t=42
Aika pienet työpaikat jollei katteita pura mutta toki mahdollista. thumbsup1
SS1000, SS1000PF Kimppa, BB2500K Kimppa, SS1000AFin, IBAF Scandinavia Rally-15, SS1000PF, SS1000 AR-15,SS1000AR-22

Minä kyllä olen luottanut ammitilaisiin näissä venttillinsäätö asioissa.
Tarkistus on suht helppo tehdä, mutta varsinainen säätö vaatii jo hieman
enemmän ammattitaitoa.
Mutta Olli, Sinun lähellä asuu nykyään tosi mp korjauksen/huollon ammattilainen ( yli 40 v:n kokemus)
eli Ahosen Pekka. Sinne minä veisin.....eikä maksa paljon.
Jos sinulle ei ole tuttu kaveri, niin laita YV minulle niin saat minulta Pekan puh.numeron.
Ei riemulla rajaa kun Hondan Pannarilla ajaa.....

Kyllä tiedän tapauksen. Varmaankin ihan pätevä korjaaja. Yhden kesän yritin saada Pannaria hihnan vaihtoon hänelle, mutta aina oli jotain ja käski palata parin viikon päästä. Kolmannen kerran jälkeen uskoin, että emme tarvitse toisiamme.
Lähtiskö käväsemään Alpeilla?

Tarkastus on ihan ok tehdä itse. Palasäätöisessä venttiilikoneistossa on kylläkin se etu, että venttiilinvälykset "elävät" hyvin vähän joten varsinaista säätöä ei tarvitse kovin usein tehdä. Säädönkin olen tehnyt itse kansirempan yhteydessä ja paloja löytyy kohtuuhintaan esimerkiksi osoitteesta www.wemoto.com, mutta Pannuun käy useisa pyörämerkeissä käytetty halkaisijaltaan 7,5mm pala joten niitä löytyy muualtakin. Marmoritiskillä ne maksoivat muistaakseni 9,50 €(!) kappale. Jenkeistä sai joskus hondan palasarjaa joka sisälsi kauhean määrän eripaksuisia paloja. Hintaa komeudella oli noin 80 dollaria.

Säätöä tehdessä onnistuu hyvin kunhan vain malttaa olla järjestelmällinen. Nokka-akeleiden ajoitusmerkit löytyvät jakopään päästä ja ne ovat melko hyvin erottuvat viivat akselin päädyn ulkokehällä. Kampiakselin merkit löytyvät helpommin jakopään hihnan tarkastuskannen alta. Merkkejä on kaksi, "T1" ja "T4". Haynesin manuaalissa homma on kerrottu mielestäni ihan selkeästi. Mutta kannattaa irroittaa nokka-akseli vasta sitten kun on varma venttiilinvälyksen vääryydestä ja nokka-akselit kannattaa irroittaa muutenkin vain yki kerrallaan jotteivät osat mene sekaisin. Laakeripukeissa on kuitenkin apumerkinnät sekaantumisen varalta: Pukkeihin on valettu kirjaimet E ja I jotka tarkoittavat sanoja Exhaust ja Intake eli pako ja imu. Jos pukki on asennettu pakonokalle on sen E-kirjain värjätty jo tehtaalla. Jos taas imunokalle niin I on merkattu värillä. Lisäksi kannet ovat identifioidut. Kannessa yleensä imupuolella on kirjain ja numerosarja joka löytyy myös kannen laakeripukeista. Esimerkiksi omissani on merkinnät T89 vasen kansi ja T90 oikea.

Kerron tämän siksi että jos joudut irroittamaan laakeripukkeja säädön aikana on samat pukit saatava takaisin omille paikoilleen tai muute nokka-akselit leikkaavat kiinni ja kansia ei saa hyviksi enää muulla kuin aarporauksella moottorikoneistamossa, hinta noin 30€/pukki ja ST1100:ssa on 12 pukkia! Plus sitten kannentiivisteet yms. pikkuroinat...

Sitten kun joku tarkastaa 1300 ventiilit olis kiva saada kuvien kanssa ohjeet tänne foorumiin  d065

Powered by EzPortal