Erakkokierros Jotunheimin ympäri

Aloittaja Lasse61, 26.07.11 - klo:18:11

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kesäloma Norsk




Lähtökilom 65380 ja lopussa oli 68782

su 17.07.2011
Ja sitten alkoi. Suuntana keski-ja etelänorja.  Ja hyvin alkoikin.
Ensimmäiseks pyörä nurin Vaasan satamassa paikoillaan kun tavarakääröjä
tuli mukamas trimmailtua. Peili\vilkkukotelo rikki ja vähänkö nolotti. Pari
HD-äijjääki nostamassa honua.Onneks oli nostajia. Kiinostuneelta
karavaaniukoltahan löyty superliimaa ja kotelo korjattu laivaan menoa
ootellessa. Josko tästä sittenkin vielä vaik työläälle alku tuntuu.
Mutta mukava oli ajella satamaan, ku keli suosi ja ABCllä syönti sekä
tankkaus. RG-line makso 105 eur. Nuo  pari em. Kouvolan HD-hemmoa oli
kiertämässä Pohjanlahtea, ja juttua noilta riitti hyvin yhteen
laivamatkaan. Pyörän ylös nostostakin heille nöyrä kiitos vielä tässäkin.

Ma 18.07
Yö meni villiparkissa. Ihan hyvä paikka. Ja koordinaatit jäi talteen, jos
joku tarvii yöpaikkaa Uumajasta noin tunti ei minnekkään. Suunniteltu
paikka joka uusimman tekniikan myötä tuli jo kotona Google-earthin
ilmakuvista varmistelluksi ja koordinaatit Zumo 220lle katotuksi, ei
yllätys yllätys ollutkaan sitä mitä teoriassa näytti.  No, maalaispojat
pärjää aina, josko silloinkaan.
Mutta aamulla trangiakahvin ja alun ajon jälkeen alko sataa ja vettä tullu koko pv.
Vaeltajan sadetakki ei pitänyt, ja useita vaarallisia paikkoja kun arvon
nelipyöräset koheltaa täysillä vaikka tiet huonossa iskussa. Reikää tai
pomppua sadan metrin välein. Ei kertakaikkiaan uskaltanu ajaa ihmeitä
nopeuksia.
Hammerdalista leirintäaitta, 250SEK. Mikro-pitsa ja mellan-kepardia
mielialan säätöön.
Isosti harkinnassa reissun takasin otto. Tämmöset pitkä reissut on kyllä
tarkotettu tehtäväks eri vehkeillä.

Ti 19.07
No, aamusta kuitenkin Östersundiin pyöräliikkeeseen.Yamaha-centeristä löyty
sadehaalari (130 SEK) ja sen puoleen taas assiit kunnossa. Kohti Norjan
rajaa. Haalaria tarttikin aika noppeesti, vaikkei jatkuvaa sadetta
ollutkaan. Norskipuolella lähti gepsi viemään hulppean tundra-alueen yli.
Tuuli pirusti, mutta enempi häiritsi, riittääkö löpö koko tunturin yli.
Gepsi lataili uusia risteyksiä ja alun p-aine suunnitelmat oli heittää
volttia. Kannattaa tankata muuten ain täyteen jo puolelta tankilta
täälläkin ajellessa. Yö Ringebussa leir alue ja oikein telttamaja. Hälyisän
E6 tien vieressä. 140 NOK

Ke 20.07
Aamusta aikaseen ylös ja ajoon. Stavanger tavoite on jo jääny, ei
kertareissulle riitä into sinne asti erakkona päästellen. Ja reissun suola, pienet mutkatiet ottaa aikaa. Satakilometrinen on jo hyvänlainen rupeama. Eli Lillehammerin jälk E6 tieltä 250 ja 33 teille. Fagernäs näytti sitten mielekkäältä pikkukylältä ja ei ku aitta alle jo puolilta päivin. 450 NOK. Kylällä syömässä (n. 26 eur laiha pihvi+vajaa olut) ja aiemmalle majapaikalle
unohtuneen pyyhkeen tilalle uusi (39 NOK -40%) kehiin. Vaateostoksilla siis
taas.


To 21.07
Ja aamusta suihkun ja siivouksen jälkeen matkaan tavoitteena Jotunheimin
kierto länsipuolitse. Gepsi teki taas asiaa.Ajatti vähän turhaakin päätien
suuntaista sivutietä, vaan maisemallisesti napakymppi. Ja sitte alkoi
tapahtua. Ennen Övre-Årdalia alkoi hulppea pudotus kaupungin laaksoon.
Serpentiini kurveja oli louhittu lyhyiksi tunneleiksi kallioon.Oli
maalaispojan silmät soikeana vaan hyvin onnisti. Alhaalla kylällä tuli
tehdyksi hyvissä ajoin tuiki tärkeäksi taas osoittautunut tankkaus.
Ja kylältä kääntö oikealle ja sitten se alkoi.... oli tiukat paikat. Vanhan
ajan serpentiinimutkaa toisensa jälkeen, juuri ja juuri sai Honun
käännetyksi. Ykkösellä, kytkintä luistatellenkin kun vauhti putosi aivan
kävelyksi. Etupyörä jyrkässä rinteessä korvien tasalla. Vaan niin nuokin
kurvit alkoi taittua. Trollstigen siltä on aikas loiva ja laajennettu noista
mutkistaan. Loppumatka ennen Galdesanden-majapaikkaa oli edelleen huikeaa
maisemaa, laaksoa ja kukkulaa. Yli 2 km korkeammat tunturin\vuoren huiput
näyttää aika reippailta.Saanatunturin jälkeenkin...... Majapaikassa
Galdesandissa tutustuminen norskisäilykkeistä näppärästi valmistettavaan
kalapulla-peruna-makkara-mössö  annokseen. Kauppa oli näppärästi heti
majoituksen vieressä. Ihan ok oli em safka, ja jokin paikallinen
Tuborg-olut ruokajuomana. Nyt väsy.Iltapv-tirsoille.

Viereiseen mökkiin tuli pariskunta kajakit auton katolla. Heti kohta jo
fillareillaan singahtivat tienpäälle taas. Tuosta nurkalta oiskin  15km
Galdhopiggenin huipun (2469m) suuntaan veivaamista.

Parempi muuten taitaa olla tämä taktiikka, että aamusta aikaseen lähtö
rauhallisemmille teille.Iltapv:stä hyvissä ajoin kämppä alle.500 NOK  Jääpi
laatu aikaa unille ja itselle.

Täällähän pyörii taivaalla kaikenlaista. Ensi lähtöön kolme riippuliitäjää
tuonne ilmaantui varman alastulon kera ja tulipa sateenkaarikin
vastakkaisen vuoren huipulle. Eipä lyöne leiville lähteä tuon mäen yli
könyämään, josko kaaren päässä aarre odottaiskin. Enduromiehet, vink!


Pyörästä: 10v tauon jälkeen tuli  tänä kesänä heräte taas 2-pyöräsiin.
Pannari tuntuu todella upealle maantieajossa, mutta paikallispyöritys
parkkialueilla sun muilla on vielä 5th km jälkeenkin jotenkin takkuavaa, ei
suju luonnikkaasti. Onko pyörä jotenkin yläpainoinen, vai onko tämä just
kohta tuleva 50v ikä altzhaimeroimassa tuota omaa yläpäätä. Mitä kokeneet
European-kuskit sanois, siis tuosta pyörän tekniikasta? Koko 90-luvun
ajelin HD Heritage Softaililla ja sillä ei tullu missään vaiheessa
mieleenkään, etteikö sitä kävelyvauhdissakin luonnikkaasti hallitsisi...

Navigaattori: pärrässä oli myönteinen kokemus. Saapi suht suruitta
risteyksissä päästellä. Joskin kartta ja tietoisuus siitä mihin mennään on
oltava vanhalta pohjalta edelleenkin.
Reissun alussa kun tuli tarvis kokohaalari-uimapuvulle, nin no problem.
Puhelimen googleen Östersund ja motorcykkel ja siunaantui muutamia
osoitteita mopoliikkeisiin. Gepsiin osoitetta 60 km ennen Östersundia ja
suoraan sadevaatekaupan pihaan...
Mutta tuo gepsi-lyyti neuvoo kyllä aika estottomasti sivuteillekin. Eli
mitä pidempi ajoneuvo, sen tarkempi syyni lyytin esityksille. Mulla on vaan
pelkän kuvan varassa tuo navigaattori, sopivaa ämyriä kypärän korvaan kun
en viel ehtiny löytää. Josko sitä nalkutusta moporeissulla viittis
uusio-vanhapoika kuunnellakkaan....."mitäs minä sanoin" ....

Pe 22.07
Ja taas aikaiseen tielle, mutta varovasti notta ei kukko herää. Kohti E6
Otta kylän risteystä. Vähitellen alkoi tihuuttaa taas vettäkin, mitä riitti
koko pvn ajaksi. Loppua kohti kiihtyen, mutta illemmalla oli jo muutakin
murhetta mietittäväks. Trondheimin eteläpuolella menee tie pidempään
korkealla tundra-lukemissa.Sateella tuo tuntui äkkiseltään viileältäkin.Kahvalämmittimet antoi kyllä positiivista vivahdetta kun alle
10 ast näytti jo putoavan. Rosenlew-pakastemittarin mukaan. Tuon teippailin
katteeseen lähtiessä kiinni. Ainahan sitä daattaa tarvitaan.
Noilla Jotunheimin seuduilla tankkiasemilla oli 98-bensa hakusalla. 95sta
tankkailin, ongelmaa en kyllä huomannut. Pyörän aikaisemi omistaja kertoi
masiinan tottuneen 98iin.
Trondheimin tietullit joitakin vuosia sitten vaati selkeää pysäystä ja
maksu suoritusta, mutta nytten oli automaattiset laskuttajat vedetty
puomeilla tien yli. Kuvien perusteella hlöautoille oli maksu 30 (?) NOK ja
raskaammille jotain enempi. Ei mainintaa pärrältä vaadittavasta verosta. Ja
oli muutama tunnelikin, nelisen kilsaa pisin. Keli silleen suosi, ettei
vahingossakaan olisi voinu olla aurinkolaseja nenällä. Mikä taas
äkkiseltään saattaa tunneleissa tehdä hetkeksi vieläkin tukalamman olon.
No matka jatkui lennokkaasti Trondheimin lentokentän alitse ja kääntö
oikeaan kohti Sveamamman syliä. Ennen swedurajaa stoppi levikkeelle
puskaisen jokitörmän ääreen. Liki viiskymppinen meikä-ukko toimi siellä
normaalisti, mutta Honu-poika lähtöä tehdessä  starttaamisen sijasta vaan
rallatteli starttipyöräänsä. 90-luvun samanlaisella HD-kokemuksella akkuongelma kävi mielessä, johan harakiriakku oli jo toista kesää vähillä ajoilla olleena käytössä. Kätevä tuurin tynkä tuli kalastajaturistin muodossa kävellen. Kyselin kaverilta saisko hjelppiä kaapelistarttiin. Lupasi kysyä majatalon pitäjältä. Muukin joen varressa oleva virveliporukka oli jo huojuvin vavoin ajokelvottomassa kunnossa . No, host-isäntä viimein tuli autollaan, kaapelit paikalleen ja välittömästi (viinin)punatulkku käyntiin. Siitä sitten turhia sammuttelemati suorin tein Östersundiin lopuksi suoranaisen rankkasateen läpi, Årenkin ohi, jo tutun mopoliikkeen pihaa. Oli tietty jo kiinni. Gepsi-lyyti näytti 900 metrin päähän hotellia ja sieltä sai viel  kämpän, ajatuksena aamusta hakea uutta, toivottavasti hyllyssä olevaa akkua.  Niitä hetkiä taas kun tuli lyytiä hiljaa mielessään siunatuksi.
Pitkästä aikaa hotellihuoneessa telkkari auki....sieltä ikävät, samana
päivänä Oslossa sattuneet tapahtumat muistuttivat maallisten asioitten
olevan korkeintaan ennallaan, ellei sitten huononemassa...

23.07
Akku löytyi, oikein Yasa (963 SEK), noin tasan satanen. Se laittaen
paikoilleen  hotellirespan edessä. Virtaa tuli; ei ku rojut lastaten ja
sydän keikkuen SE startti. Pelitti ja puolentoistasadan kilsan päässä mäen
laella uus koestartti.Pelitti.
Eli Sollefteon kauttä rantatiellle ja Uumajaan asti oli jaksaminen
leirintämökkiin. Tuo rantatie E4 on vähän kiikkerä rata. Tarkkana kannattaa
olla. Ohituskaistoja oli melkein koko ajan, mutta esim aivan kakskaistasen
ohituskaistaosuuden lopussa saattaa olla risteävä tienhaara oikealle.
Kireää paikkaa tuli kun autoveljet kaista loppumetreillä koettaa ehtiä
vielä tehdä yhden tärkeän ohituksen sekunttien säästämiseksi. Ja sitten kun
siellä toinen kaveri jarruttaakin etummaisena kääntääkseen oikealle.
Uumajassa leirintäalueelle tarkotuksena säästää, eli teltti pystyyn vaan.
Vaan respan likka kertoi pakkomyyvänsä mulle jonkun leirintäkortin 110
kruunun hintasen plus viel telttamaksu. Niinpä vaihdoin tuon säästöhankkeen
luksus-aittaan, kymmen-neliöiseen.(550 SEK)
Luksusta olikin kun oli hellekuumassa kopissa oikein kunnon
propellituulettaja. Pahin kuumuus just hellitti kun alkoi ukkoskuuro aluksi
liki pilvettömältä taivaalta. Harmi, sillä tullessa tuolla isolla,
helteisellä leirintäalueella oli kyllä kohtalaisen paljon ihmeteltävää.

24.07
Ja tälle päivälle ei paljon kertomista kuin ungefär 800 kilometrin loppurykäisy kotopuolelle.

Mukavasti kirjoitettu matkakertomus - Lasse.
Sitä oli ilo lukea ja antoi tietoa seudusta.
Poimin paikkakuntia kertomuksestasi ja Googleen merkkasin ne.
Mahtoiko reittisi kulkea tällai: Keskinorja

Kiitoksia, hyvä jos noista on hyötyä.

Tekemäsi reitti meni suht tarkkaan noin. Noita pääväyliä yhdistäviä pikkuteitä jos ajelee, niin taitaa useimmiten olla aina hyötynä tunturin ylitys ja huikeat maisemat. Aikaa siellä palaa, mutta lomallahan sitä aikaa on. Sääli, että tuo pikku-Zumo 220aan ei näyttänyt mahtuvan koko reittiä talteen.

Kirjoitusinto tuli kun lueskelin Maurin sivustoilta noita hänen kirjoittamiaan juttuja. Lienetkö noita olet tsekannut, siellä on melkonen määrä tarinaa ja kokemusta aina alastomaan naiseen törmäämiseen asti :)   

Sivustojen osoite on  http://oh3ch.net/index_main/index2.php

ON muuten hienoa kuvaa saaristonrengastieltä tossa edellä mainitussa linkissä ja" pääosan" esittäjäkin
on komia, meidänkin pyöräkunta kiersi em. lenkin kesäkuussa ihan siisti reissu suosittelen.

tv  Tapsa

Powered by EzPortal