vaijerien rasvaus

Aloittaja serekki, 18.06.11 - klo:01:13

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Tässä kun laitoin Viherkäistä sateelta suojaan, tuli mieleeni, että onko kukaan koskaan rasvannut 1100:sta esim. ryyppyvaijeria? Tai tyhjäkäynnin vaijeria?

Mä joskus vanhasta vaihdepyörästä (siis fillarista) rasvailin vaihdevaijeria, mut se vaijeri "söi" itsensä kuoren läpi. Taitaa olla vaijerit kehittyneet niiltä ajoin. Ja taitaa Pannarissa olla vähän vahvempia noi vaijeritkin kuorineen, mut silti teoriassa...

Tossa rasvaamisessa on toinenkin miina, tuli mieleeni kun tota takajarruu herättelin. Nythän siis kun laitoin sitä kuparitahnaa niihin pinneihin ja juttuihin, ni se rasvahan kerää nytte kaikki liat ja pölyn mitä sinne kulkeutuu. Ainaki toi kuparitahna on tosi tahmaista. Vai menikö mettään taas mun aivopierut??   wallhead
-=¤serekki¤=-
________________________________________________
ei ole olemassa typeriä kysymyksiä, on vain typeriä vastauksia

Nopeusmittarin - ja kaasu vaijerit tulee rasvattua säännöllisesti, ei ole tarvinnut vielä uusia niitä
huollon ansiosta.

Tiedämpä tapauksen Panin nopeusmittarin vaijerista, joka rasvan puutteesta hirtti kiinni ja
vaijeripunos purkautui, jolloin se sai lisää pituutta ja työntyi mittarin sisuksiin, mittarista
tuli kerralla entinen.

Kuori jossa on muovi sisusta, käsittääkseni ei tarvitse eikä saa rasvata. Ainakin tavallinen voiteluaine syö nailonia.

18.06.11 - klo:19:22 #3 Viimeisin muokkaus: 18.06.11 - klo:20:19 käyttäjältä evakko
Nykyään on vaijeritekniikka kehittynyt, niissähän on vaijerin pinnassa muovitus, sekä kuoren
sisäpinnalla, tällöinhän muovit liikkuu toisiaan vasten, kitka on pieni ja rasvaa ei tarvitse.

St 1100 on -80 luvun lopun tekniikalla tehty vaijereidenkin osalta, joten kyllä ne voitelua
vaatii, kuten tuo mittariston tuhoutuminen osoittaa.

Silikoni öljy soveltuu muovipinnotteisille vaijereille.

Taikasana Googlella löytyi faktaa: Nykyiset vaijerit voi olla Teflon sukalla päällystettyjä ja joku öljylaatu
saattaa turvottaa vaijerin jumiin. Eli ei tarvitse voitelua ollenkaan.

Löytyipä tapaus sellainenkin, että teflon päällysteinen vaijeri oli ruostunut juntturaan, eli halutessaan
toiminnan varmistamiseksi pitkässä juoksussa, kannatta voidella silikoniöljyllä.

No perun sitten puheeni. Muoveja ja öljyjä on vissiin erilaisia. thumbsup1

Noni! Tulipa tästäkin oikein keskustelu, hyvä hyvä. Se oli tarkoituksenikin.  thumbsup1

Pittää kyllä myöntää, että olen evakon kannalla tässä asiassa, että noita vaijereita olis hyvä voidella edes joskus.
Mutta en silti sano että UP olis väärässä sanoessaan et voiteluaine syö tota muovikuorta.
Viherkäinen on ysiykkönen, että vaijerit on varmasti kehittyneet niiltä päiviltä. Mut vaikka kuinka olisi kestovoideltu, miten paljon siittä kestovoitelusta mahtaa olla jäljellä. Ja mikähän olisi sen verran mietoa (ja notkeaa) voiteluainetta et rasvais vaijerin mut ei sulattais sitä muovia. Ruokaöljy? Ompelukoneöljy?

Tulipa kinkkinen aihe.
-=¤serekki¤=-
________________________________________________
ei ole olemassa typeriä kysymyksiä, on vain typeriä vastauksia

Sekoilen sitten vielä. Aikansa kutakin, mitta tulee täyteen vaijerilla ja kuorellakin, sitten voi vaihtaa uuteen. Kun vaihtaa jonkun osan pyörään niin siitäkohtaahan se on sitten uusi. 4idi4s

Lainaus käyttäjältä: uusipanisti05 - 18.06.11 - klo:21:58
Sekoilen sitten vielä. Aikansa kutakin, mitta tulee täyteen vaijerilla ja kuorellakin, sitten voi vaihtaa uuteen. Kun vaihtaa jonkun osan pyörään niin siitäkohtaahan se on sitten uusi. 4idi4s

juurikin näin!  thumbsup1 ja kohta on jo "uusi" -91 Viherkäinen  062802jumpie
-=¤serekki¤=-
________________________________________________
ei ole olemassa typeriä kysymyksiä, on vain typeriä vastauksia

19.06.11 - klo:08:28 #8 Viimeisin muokkaus: 19.06.11 - klo:08:32 käyttäjältä mattijarvela
Onko niin, että 1100:sessakin jalkajarru vaikuttaa myös etujarruun? Entä etujarru, ei varmaankaan vaikuta takapyörään? En ole vielä päässyt testaamaan, kun oma on vielä matkalla kotiin. Masa.

Jos pyöräsi tyyppimerkintä sisältää CBS merkinnän, niin silloin on yhdistelmäjarrut ja satulat
on edessä ja takana kolmimäntäiset.
CBS tulee combinated braking systems lauseesta lyhennyksenä.

Teflon pinnoitteisten vaijereiden voiteluun käy silikoniöljy, esim. Valvoline.

19.06.11 - klo:10:43 #10 Viimeisin muokkaus: 19.06.11 - klo:10:46 käyttäjältä serekki
olenkohan ihan vääräs jos väitän että CBS-jarrut -eli yhdistelmäjarrut tuli -96 malliin ekan kerran?
-=¤serekki¤=-
________________________________________________
ei ole olemassa typeriä kysymyksiä, on vain typeriä vastauksia

olenkohan ihan vääräs jos väitän että CBS-jarrut -eli yhdistelmäjarrut tuli -96 malliin ekan kerran?

Serekki on aivan oikeassa, eikä yhtään väärässä; vuonna 1996 oli Pani saatavana yhdistelmäjarruin
varustettuna, ensimmäisiä matkapyöriä, jossa oli yhdistelmäjarrut.

Powered by EzPortal